Innostus on palkinnoista suurin

Pia Kaitasuo Kaleva
Oulu Tyrnävän Kuulammen koulun musiikinopettaja Pietu Halonen, 35, istuttaa oppilaan kuin oppilaan rumpujen taakse tai pistää tälle soittimen käteen.
"Mietin koko ajan, miten saisin puristettua tunteihin vielä enemmän toiminnallisuutta."
Halonen pyrkii järjestämään luokkatilan niin, että jokainen oppilas voisi kokeilla musisointia monipuolisesti. Innostuisi tekemään.
"Osa oppilaista syöksyy suinpäin syvään päähän ja rupeaa uimaan, osa pärskii aikansa. Sen haluan viestiä, ettei tarvitse heti olla mestari, ja kaikista ei koskaan tulekaan, vaan meillä on eri vahvuuksia."
Halosen opetusfilosofia näet lähtee siitä, että musisoidessa opitaan muutakin ja tässä opettajalla on tukijan rooli.
"Se on tärkeintä, mitä tapahtuu ihmisenä kasvamisessa." Tällä Halonen viittaa esimerkiksi ryhmätyötaitojen ja vastuunkantamisen kehittymiseen ja onnistumisen kokemusten syntymiseen.
Ei siis ihme, että Koulujen musiikinopettajat ry valitsi Pietu Halosen äskettäin Vuoden musiikinopettajaksi - ensimmäiseksi lajissaan!
Halosen nimeämistä esitettiin kahdelta eri taholta. Hän itse uumoilee suurimman vaikutteen valintaansa olleen se, millaisen roolin hän on ottanut sosiaalisessa mediassa. Halonen on toinen Facebookin Mitä tehdä musatunnilla -ryhmän ylläpitäjistä.
"Rupesin tunkemaan kaikkea mahdollista musiikin opetukseen liittyvää Facebook-ryhmän sivulle. Aiemmin parin sadan käyttäjän joukko on kasvanut vuodessa yli 3 300 jäsenen suuruiseksi."
Musiikkia opettavat jakavat siellä arjen ja juhlan. Sisällöt vaihtelevat kokonaisista tuntisuunnitelmista kuviin omista luokkatiloista. "Siten voi antaa hyviä vihjeitä toisille esimerkiksi siitä, miten soittimia voi säilyttää", Halonen kommentoi.
"Toisinaan kysytään, millaisia lauluja eri opettajat valitsevat teemoittain - äsken etsittiin isänpäivänaiheisia biisejä."
Halonen on opetusalalla jokseenkin erikoinen ilmestys: hän on näet myös yrittäjä. Oman pianokoulun lisäksi yritystoimintaan mahtuu opetusmateriaalien tuottamistakin.
Halosen kädenjälki on näkyvissä esimerkiksi noin 500 koulun käyttämässä päivänavausmateriaalissa, joka syntyi Kuulammen opettajien yhteistyönä.
Yrittäjyyden kipinä juontaa juurensa Halosen ammattiosaamisen toiseen laitaan: hän on myös tuotantotalous pääaineenaan valmistunut diplomi-insinööri.
"Musiikkilukioaikana otin musiikin vakavasti, mutta ajattelin, että siitä tulisi vain hyvä harrastus, ei ammatti. Tuolloin informaatioteknologia teki vahvasti tuloaan ja päätin alkaa diplomi-insinööriksi. Pääaineeni sähkötekniikka vain vaihtui toiseen, ja valmistuin 2006."
Musiikkikasvatuksen opinnot Halonen oli aloittanut vuotta aiemmin. Työhön Tyrnävälle hän tuli jo opintojen aikana 2010, ja valmistui musiikinopettajaksi viime jouluna.
Vuoden musiikinopettajan koti löytyy Kempeleestä. "Satakunta metriä olen elämäni aikana siirtynyt", hän nauraa.
Yhdessä tekemisen merkitystä työssään alleviivaava Halonen noudattaa samaa filosofiaa myös vapaalla. Yhtyesoittamista on ollut vuosien varrella monenlaista. Yksi niistä on ollut opiskeluaikojen bilebändi, jonka kanssa hän ei enää ennätä musisoida vakituisesti.
"Kerran vuodessa käydään ns. vuoden virallisella keikalla, ja tuuraan pyydettäessä, siitä pidän kiinni."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva