Asemalle on tulossa 265 asuntoa

Kari Sankala Kaleva
Oulu Viimeiset 15 vuotta innolla suunniteltu Rautatienkadun suuntainen Oulun matkakeskus on muuttumassa entistä enemmän sinkkujen asuinkortteliksi, jonka Hallituskadun puoleiseen päähän tulee uusi juna-asema.
Voimassa olevan 2005 valmistuneen asemakaavan mukaan matkakeskus on liike- ja toimistorakennuksen korttelialuetta (K). Uudessa asemakaavan luonnoksessa korttelin käytöksi tulee asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue (AL).
Uutta matkakeskuksen asemakaavaluonnosta käsiteltiin Oulun yhdyskuntalautakunnassa tiistaina. Kaavaluonnos tulee julkisesti nähtäville. Itse kaavaprosessi vie vielä aikaa. Nopeimman aikataulun mukaisesti uusi matkakeskuksen asemakaava olisi voimassa syksyllä 2015.
Näin rakentamaan ehditään aikaisintaan keväällä 2016.
Sinänsä kaavamuutoksen myötä kortteliin rakennettava kerrosala ei juuri muutu. Uudessa kaavassa rakennusoikeutta on tulossa 22 265 kerrosalaneliömetriä. Se on 565 neliömetriä enemmän kuin voimassa olevassa kaavassa.
Kaavamuutokseen kaupunki on lähtenyt Lemminkäinen Talo Oy:n aloitteesta. Lemminkäinen ei ole onnistunut kasaamaan matkakeskukseen riittävästi kiinnostuneita kaupan ja liike-elämän yrityksiä.
Kortteliin voi jatkossa perustaa elintarvikkeita myyvän pienen lähikaupan.
Viitesuunnitelmien mukaan asemalle tulee 265 asuntoa. Kyse on lähes sinkkuasunnoista, sillä asukkaita mahtuu noin 400.
Asunnot sijoittuvat kolmeen 12-kerroksiseen asuintorniin. Keskimääräinen asuntojen koko on 66 neliömetriä. Ylin kerros on laajojen terassiasuntojen.
Tornit yhdistyvät toisiinsa yksikerroksisella liikkeiden ja toimistojen osuuksilla sekä pysäköintitalolla.
Korkein torni nousee katutasosta 47,20 metriin. Se sijoittuu lähimmäksi nykyistä asemaa. Muut tornit jäävät 45,40 metriin.
Kaavoitustyön pohjaksi on selvitelty matemaattisesti junien aiheuttama tärinä, lattioiden värinä ja runkomelu. Ne hallitaan vaimentamalla perustuksia.
Tornien määrä on harventunut, mutta viimeisimmän, voimassa olevan kaavan mukaisessa versiossa asuintorneja oli neljä vain kuusikerroksista tornia. Vanhan kaavan suunnittelu lähti 12-kerroksista torneista, jotka palautuvat asemakaavaan.
Alunperin 12-kerroksisista torneista pohjoisimman piti olla hotelli, mutta suunnitelma ei lähtenyt 10 vuotta sitten vetämään.
Itse matkakeskus on uudessa suunnitelmassa kolmikerroksinen rakennus Hallituskadun päässä. Sen eteen jää asema-aukio. Aukion pohjoisreunaa rajaa toisen kerroksen korkeudelle sijoittuva yksikerroksinen paviljonki.
Matkakeskuksen tiloihin voi sijoittua liikkeitä ja toimistoja.
Nykyinen vanha asema ja entinen asemaravintola ovat matkakeskuksen kaava-alueen ulkopuolella. Ratkaisu ei vaikuta niihin, vaan nuo kaksi 1880-luvun loppupuolen rakennusta ovat suojeltuja.
Asema-aukion alle tulee polkupyörille pysäköintipaikka.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva