Varikko tehostaa palvelua

Helge Murtovaara
Pekka Peura kuvat
Kaleva
Oulu VR Group investoi 50 miljoonaa euroa pohjoisen junaliikenteen kasvuun. Oulussa viikolla 51 käyttöön otettava uusi, nykyaikainen varikko tulee olemaan junaliikenteen Pohjois-Suomen tukikohta.
VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro uskoo, että kunnossapitotarve kasvaa Pohjois-Suomessa tulevaisuudessa.
"Junaliikenne Ouluun lisääntyy, kun Pohjanmaan radan perusparannus valmistuu. Helsinki-Oulu tulee olemaan Pendolino-kaluston pääyhteysväli."
Varikkohankkeen kaltaisten mittavien investointien rahoitus on Aron mielestä mahdollista VR-konsernin uudistusten ja parantuneen kannattavuuden ansiosta.
Kun lentoliikenteenkin kilpailu rauhoittui, VR on pystynyt nostamaan matkustajamäärät entiselle tasolle ja edelleen kasvattamaan matkustajaliikenteen markkinaosuuttansa.
Aro näkee investoinnin luovan positiivisen kierteen. Palvelun paraneminen kasvattaa junaliikenteen asiakasmäärää.
"Kun asiakkaamme ovat tyytyväisiä, niin se tuo meille myös lisää myyntiä."
VR Group on varautunut myös muihin mittaviin investointeihin tulevina vuosina. Tällä hetkellä on käynnissä historian suurin investointi, uusien sähköveturien hankinta-kilpailu.
Ensi vuonna on kilpailutukseen on tulossa iso määrä matkustajaliikenteen kaluston ja dieselveturien hankintoja.
"Kokonaisuudessaan puhutaan yli miljardin euron hankinnoista", VR Groupin yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Otto Lehtipuu selventää.
Nykyaikainen varikko parantaa kunnossapidon laatua ja nopeutta sekä siten myös junaliikenteen täsmällisyyttä.
Matkustajienkin kannalta merkittävä parannus on se, että talviaikana kalustoa voidaan sulattaa lumesta ja jäästä uudella varikolla.
"Jos aiemmin juna jäätyi tulomatkalla Ouluun, niin se oli jäässä myös takaisinpäin mentäessä", Oulun varikon päällikkö Rauno Ruokamo kertoo.
Oulussa onnistuu myös Pendolinojen ja Intercity-junien huolto ja kunnostus. Lisäksi Pohjois-Suomen sinisen taajamakaluston kunnossapito siirtyy Turusta Ouluun.
Varikolla työskennellään 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa.
"Varikko on fiksu, järkevä ja tehokas", Ruokamo luonnehtii.
Henkilökunta pääsee työskentelemään nykyaikaisiin tuotantotiloihin, joissa Ruokamon mukaan hoituu jatkossa myös niin sanottu operaatiokunnossapito eli junien siivous, vesisäiliöiden täyttö, jätevesitankkien tyhjennys ja catering-täydennykset.
Junahallissa matkustajajunan vesisäiliöiden täyttöä ja akkujen huoltoa esittelevä huoltomies Ari Maukku on tyytyväinen uuden varikon työtiloihin.
"Hyvältä tuntuu, kun vertaa siihen, että aiemmin nämä työt piti tehdä asemalla ulkona tuulessa ja viimassa."
Ympäristöä on huomioitu käyttämällä led-valaistusta, hyödyntämällä maalämpöä ja kierrättämällä junien sulatuksessa käytettävää vettä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva