Ruka sai pitkät liukuportaat

Aimo Kajava Kaleva
Kuusamo Tunnelma on kuin metroon mentäessä. Liukuportaat kelaavat suhisten kohti korkeuksia. Ylhäältä katsottuna alatasanne on sen verran syvällä, että heikkopäistä saattaa hieman huipata.
Rukan tuorein erikoisuus, 700 000 euroa maksava liukuporrastunneli kehräsi tiistaina ensimmäisissä ulkopuolisten käyttäjien testissä kuin kissa. Kaupungin yhdyskuntalautakunta pääsi kokeilemaan harvinaista laitosta, joka nostaa stadionilta keskustan hotelleille ja kokouskeskukseen turvallisesti isot joukot väkeä.
Koko rakennelmalla on pituutta 110 metriä. Katettua liukuporrastunnelia on jyrkimmässä rinteessä 36 metriä. Portaikon korkeusero on 12 metriä.
"Tiettävästi Oulussakaan ei ole näin pitkiä liukuportaita", kaupungin yhdyskuntajohtaja Mika Mankinen myhäili ensimmäisen nousun jälkeen Kuusamon uusinta käyntikorttia.
Tänään pidettävän lopputarkastuksen jälkeen tunneli otetaan käyttöön. Nykyaikainen väylä saa tulikasteensa jo viikonvaihteen Nordic opening -kisoissa.
Mankisen mukaan tunneli on osa Rukalle laadittua master plania, jossa hiihtokeskuksen palvelut ja liikennöinti suunniteltiin perusteellisesti. Alikululla ja katetuilla portaikoilla parannettiin yhteyksiä stadionin paikoitusalueilta Rukan keskustaan. Tunnelilla kohennettiin myös nuorten turvallisuutta laittamalla reitit hissilinjojen alapuolelle.
Koneellisten portaiden vieressä on leveät askelmat. Liukuportaat pyörivät suurten tapahtumien aikaan, muulloin väki saa nousta omin voimin perinteistä portaikkoa.
Kaupungin yhdyskuntalautakunnan jäsenet olivat näkemäänsä tyytyväisiä.
"Hyvä oli kyyti. Portaat ovat hintansa väärti", sanoi matkailuyrittäjä Hannu Tuovila.
Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Jarkko Tammi (kesk.) hämmästyi, kuinka mittava liukuporrastunneli oli luonnollisessa koossaan.
"Tutkin paljon porrastunnelin piirustuksia ennakkoon, mutta vielä tämä yllätti."
Päättäjiltä projekti sai vain myönteistä palautetta.
"Aika on ollut mitä parhain tehdä, sillä nyt on edullista rakentaa", Veli Määttä sanoi.
Liukuporrastunnelin tekemisessä on sama toimintamalli kuin muissakin kohteissa. Kuusamossa on kiistelty kaikista suurista rakennuksista aina rajusti ennakkoon. Muutama vuoden kuluttua päätöksiä on kiitelty kuorossa. Näin kävi muun muassa parikymmentä vuotta sitten Kuusamo-talon kohtalosta väännettäessä.
Kuusamon kaupungin yhdyskuntajohtaja sai kovaa arvostelua, kun tunnelista alettiin tehdä rakentamispäätöstä. Kiivaimmat vastustajat mielsivät, että taas ollaan viemässä rahat lapsilta ja vanhuksilta. Rääväsuisimmat ristivät liukuporrastunnelin "hukkaputkeksi".
Mankinen ei ole laskenut, minkä verran lunta syydettiin tupaan. Arvosteluryöpyn nostatti juuri se, että tunneliin tuli myös koneelliset portaat, vaikka niiden osuus kustannuksista oli 110 000 euroa.
"Se yllätti, että pienestä asiasta tuli niin paljon palautetta."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva