Silta vihdoinkin valmis

Antti Ervasti Kaleva
Oulu Toppilansalmen ylittävä Möljän silta avattiin torstaina liikenteelle ilotulituksin ja ohjelmallisin juhlamenoin. Toppilansaaren entiset asukkaat Annikki ja Esko Niemelin koekävelivät päivällä sillan tyytyväisinä.
"Esitimme jo 20 vuotta sitten, että tähän pitäisi saada silta, että Toppilan puolelta pääsisi suoraan Nallikariin. Suunnittelimmekin sitä silloisen arkkitehdin kanssa, mutta aina se hanke torjuttiin", he muistelevat.
Esko Niemelin sanoo merenkulkijoiden vastustaneen eniten sillan tuloa, jotta laivojen salmeen pääsylle ei olisi estettä.
"Mitä olen 70 vuotta täällä Toppilassa kulkenut, en ole nähnyt yhtään laivaa tulevaksi yhtä lukuun ottamatta. Sen suuren purjealuksen tulon esti aikoinaan voimalinja", hän sanoo.
Annikki Niemelin ihastelee siltaa komeaksi ja näkymiä kaarevan kannen päältä hienoiksi.
Toppilansaaren asuntomessualueella asuva Pirkko Mikonsaari käyttää siltaa paljon.
"Täällä ei ole kauppoja ollut lähelläkään, ja todennäköisesti tuonne Toppilan puolelle tulee paljon palveluja. Silta helpottaa monella tavalla liikennettä. Minulla on pikkuinen Kia, jolla pääsen näppärästi kauppoihin."
Hietasaaren-Toppilansaaren asukasyhdistys vastusti vuosia sitten sillan rakentamista merenkulkuliikenteen takia. Nostettavaa siltaa ei toteutettu.
"Nyt silta on paikallaan ja turha haikailla muuta. On tärkeää nähdä sillan hyödyt ja käyttää sitä alueen asukkaiden ja kaikkien oululaisten hyödyksi", sanoo asukasyhdistyksen puheenjohtaja Juhani Suopanki.
Sillan tärkein merkitys on lasten koulumatkan lyheneminen. Toppilansaaren lapset kulkevat koulussa Terva-Toppilassa möljän toisella puolella.
"Sehän tietää kaupungille selvää säästöä. Lisäksi suunniteltavat marketit toisella puolella parantavat palveluja."
Toppilansaarelaiset uskovat, että heidän julkiset kulkuyhteytensä paranevat, kun Toppila on lähempänä. Tällä hetkellä linja-autolla pääsee kaupunkiin vain kerran tunnissa, vaikka sinne on vain kolme kilometriä.
"Osa linja-autoista voisi pyöräyttää uutta siltaa Toppilan suunnasta keskustaan. Vuorot lisääntyisivät huomattavasti."
Se asukasyhdistystä pelottaa, että matkailuliikenne ohjautuu enenevässä määrin moottoritieltä Iskon kohdalta uuden sillan kautta Nallikariin. Siitä ei asukkaiden mielestä pitäisi tulla pääväylä, vaan Nallikarin liikenne kulkisi vanhaa reittiä.
Silta saattaa aiheuttaa aluksi peltikolareita tai ainakin läheltä piti -tilanteita. Pitkänmöljäntietä Hietasaaren nokkaa kohti ajavien tulee muistaa, että siltaa pitkin oikealta tulevia pitää väistää. Risteyksessä ei ole kolmiota.
Tähän saakka Pitkänmöljäntietä ajavien ei ole tarvinnut miettiä oikealta tulevien väistämistä. Risteykseen tulee siitä varoittava liikennemerkki.
Satametrinen Möljän silta on pysynyt aikataulussaan ja 2,2 miljoonan euron budjetissaan.
"Ympäristö on vielä hävityksen kauhistus, koska eri urakkaan kuuluvat laiturit ovat kesken. Ne valmistuvat ensi kesänä. Sitä urakkaa tehdään niin pitkälle kuin jää- ja pakkastilanne sallivat", sanoo rakennuttajakonsultti Seppo Saarinen Ramboll Finland Oy:stä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva