Oulun sataman vienti vetää

Kari Sankala Kaleva
Oulu Oulun Sataman kymmenen kuukauden liikennetilastossa ei näy lamasta merkkejä. Vienti vetää. Satama on aivan edellisen ennätysvuoden 2011 vauhdissa.
Satamajohtaja Kari Himanen Oulun Satama -liikelaitoksesta kertoo, että tänä vuonna ollaan liikenteen määrissä jäljessä ennätysvuotta ainoastaan 0,1 prosenttia.
"Se ei ole edes yhtä laivallista. Meillä on kotimainen polttoaineiden tuonti miinuksella, koska Vihreäsaaren terminaalialueella tehtiin useita viikkoja kestäneitä kunnostustöitä. Jos tuota katkosta ei olisi ollut, olisimme varmasti plussalla."
Itse asiassa aluksia Oulun satamissa on tänä vuonna ollut 465 kappaletta, kun vuosi sitten tammi-lokakuussa aluksia kävi 427.
Valtakunnan tasolla Pohjanlahden satamilla menee paremmin kuin Suomenlahden Haminalla, Kotkalla ja Helsingillä, jotka ovat miinuksella.
"Oulu, Rauma, Pori ja Tornio ovat plussalla. Lamavuonna 2009 Oulun sataman liikennemäärät notkahtivat miinukselle kymmenen prosenttia. Jos tuo vuosi ei olisi ollut huono turvevuosi, pudotus olisi ollut vielä suurempi, ehkä 15 prosenttia. Ouluun kuitenkin jouduttiin tuomaan polttopuuta noin 100 000 tonnia", Himanen muistelee.
Lama ei näy Stora Enson Nuottasaaren tehtailla, sillä tänä vuonna on viety paperia kymmenen prosenttia enemmän kuin 2011. Paperia on lähtenyt Oulusta 719 285 tonnia.
Sen sijaan Stora Enson oman konttiyksikön secujen vientimäärä on laskussa. Himasella on kuitenkin pätevä selitys.
"Kuljetuskalusto on muuttunut. Ennen oli käytössä kolme secu-laivaa, mutta yksi alus on korvattu eri tavalla perästä, sivusta ja kannelle lastattavalla laivalla. Secujen lastausta varten rakennettu ramppi on edelleen käytössä."
Paperin lisäksi myös sahatavaran vienti Oulusta on kasvanut viime vuoteen verrattuna peräti 71 prosentilla.
"Sahatavaran peruskuorma tulee Kuusamosta Pölkky Oy:ltä, mutta piensahatkin pääsevät samaan laivaan. Sahatavaraa kuljetetaan laivoilla erityisesti Välimeren satamiin", Kari Himanen kertoo.
Oulun konttiliikennekin on hyvässä yli 40 prosentin kasvussa. Kokonaismäärässä on ylitetty 36 000 kappaletta. Konttiliikenteessä on tapahtunut muutos, kun Transatlantic on ostanut paikallisen toimijan Merilinja Oy:n.
Sahatavaraa viedään Oulusta konteissa Japaniin. Himasen mukaan kyse on normaalista markkinoille suuntautuvasta puutavaran viennistä eikä maanjäristyksen ja tsunamin aiheuttamasta kysynnästä.
Rekkojen perävaunuja trailereita on sataman kautta liikkunut aikaisempaa enemmän. Erityisesti tuonti Keski-Euroopasta on nousussa.
Kesäkuusta lähtien Oulun kautta on viety Kevitsan kuparia ja nikkeliä. Kuljetukset siirtyvät ilmeisesti vuoden vaihtuessa Kemiin.
Nykyisillä vientimäärillä Himanen ei näe Oulua malmisatamaksi, mutta jos Kolarin-Pajalan alueelta Hannukaisesta tai Soklista ryhdytään rahtaamaan malmeja Oulun kautta, numerot muuttuvat kertarytinällä.
Kun sataman kokonaisliikennemäärä on tänä vuonna hieman alle 3 miljoonaa tonnia, niin Hannukaisesta lähtevän malmin määrä on 2-3 miljoonaa tonnia ja Soklista malmia lähtee 1,5 miljoonaa tonnia.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva