Naurun väri on erilainen

Eeva Kauppinen Kaleva
Oulu Mielensäpahoittajan jupina, naurun hyökyaalto ja lyyrinen rakkaustarina kuin puro mahtuvat kaikki Oulun kaupunginteatterin kevääseen.
"Kun olemme tavanneet oululaisia, meiltä tilataan 99-prosenttisesti komediaa, operettia ja farssia: Viktorian husaaria ja Iloista leskeä", kertoo Mikko Kouki, teatterin taiteellinen johtaja.
"Michael Fraynin farssi Saranat & sardiinit on ainakin jonkinlainen vastaus kaupunkilaisten toiveisiin."
Ohjaajana vierailee tuttu tv-kasvo, näyttelijä ja stand up -koomikko Jaakko Saariluoma.
"Fraynin näytelmä on hykerryttävän hauska. Se on kirjoitettu niin kuin tyypillinen farssi erittäin tarkkaan rytmiin. Lisäksi siellä on paljon nokkelia repliikkejä. Lähtökohdat saada siitä hyvä ovat täydelliset", Saariluoma kuvaa.
"Farssi on pakokauhun taidetta. Sitä pitää näytellä tosi kepeästi. Farssi on draamaa nelinkertaisella nopeudella", hän määrittelee.
"Pitkän Jussin majatalo (Fawlty Towers) ja John Cleese on täydellinen tapa näytellä farssia: äärimmäisen tosissaan ja vailla minkäänlaista hauskuuttamisen viittaa."
Lontoolaisen Michael Fraynin (s. 1933) tunnetuinta näytelmää Noises Off (1982) on esitetty Suomessa ainakin kolmella eri nimellä: Ensimmäinen näytös, Ei ketään kotona ja Saranat ja sardiinit.
Rakenteeltaan se on näytelmä näytelmässä tai farssia farssin päälle.
Alkutilanne on se, että näyttelijäseurue harjoittelee farssia, jonka nimi on Ei ketään kotona.
"Näyttelijät näyttelevät näyttelijöitä, jotka ovat rooleissa. On viimeinen ilta ennen ensi-iltaa, eivätkä asiat ole vielä ihan kohdillaan", Saariluoma kertoo.
"Toisessa näytöksessä näytelmää on esitetty kuukausi, mutta nyt se nähdään kulissien kääntöpuolelta. Kolmas näytös kuvaa kiertueen viimeistä esitystä. Paljon on muuttunut."
Esityksestä pitää silti selviytyä keinolla millä hyvänsä.
"Jos farssia rupeaa näyttelemään komediana, se menee munilleen. Siitä tulee puskateatteria. Naurun väri on erilainen", Saariluoma vahvistaa.
"Kun farssin tekee oikein ja tosissaan, esityksestä tulee aseistariisuva. Täytyy luottaa omaan intuitioon, tämä minua naurattaisi."
Jaakko Saariluoma on oppinut komiikan tekoa kantapään kautta.
"Stand up -koomikon duuni ja näyttelijäntyö ovat tietyllä tapaa kaksi eri ammattia", hän vertaa. "Stand up opettaa komiikasta, rytmistä ja siitä, kuinka se pitää annostella. Tehtävänasettelu on selkeä: Tule ja ole hauska! Ja ole sitä koko ajan. Komiikan taju menee ruhoon."
Englannin kielessä on termi roll of laughter, mikä tarkoittaa, että nauru vaan jatkuu ja jatkuu.
"Punch lineja tulee niin tappavaan tahtiin, ettei katsomossa saa välillä ilmaa. Lopuksi voidaan koettaa, kunka moni tuoli on kastunut."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva