Lovi lähti Guggenheimiin

Arja Mikkola Kaleva
Oulu Guggenheim ei ehkä tule Suomeen, mutta Kiimingin Jäälistäpä lähdetään Guggenheimiin. Näin voisi kehaista toimitusjohtaja Anne Paso. Lovi Oy:n puuesineet ovat olleet viime viikosta lähtien esillä paraatipaikalla museokaupassa Espanjan Bilbaossa, Guggenheimin pääsisäänkäynnin tuntumassa.
Teollisuushallin hyllyille pinotuista ohuista, erivärisistä levypinoista ei ulkopuolinen heti arvaa, mihin niitä tarvitaan. Esimerkiksi kortin pintaan leikatusta kuviosta voi koota kolmiulotteisen poron, possun, linnun tai kuusenkoristeen.
Asiakkaan on ymmärrettävä välittömästi, mistä tuotteessa on kyse. Siksi Anne Paso on tyytyväinen saatuaan itse ryhmitellä koriste-esineet Bilbaon museomyymälään.
"Näillä voi saada hässäkän aikaan, jos ei tuotteita asetella kunnolla."
Espanjalainen maahantuoja otti sähköpostitse yhteyttä, kun hän oli nähnyt elokuussa Lovin tuotteita Design Forumissa Helsingissä. "Vaikutti heti sielunkumppanilta, tietää mitä tekee ja tuntee taidemaailman", Paso sanoo aikaisemmin Venäjällä toimineesta viljakauppiaasta Xavier Vidalista.
Espanjan talous on kuralla, mutta yhteistyökumppaneille tilanne on otollinen: espanjalaiset esteetikot matkailevat nyt kotimaassa.
Baskimaa on varakasta aluetta. Lisäksi Bilbao vetää taideturisteja sekä Pohjoismaista, Englannista että Japanista.
Bilbaon ohella ovat taidemuseokauppojen ovet avautuneet niin Miron, Picasson kuin Thyssen Bornemiszan museoissakin.
Paikallinen muotokieli ja heikot signaalit niin ruokalautasella, pukineissa kuin arkkitehtuurissakin antavat silmät auki kulkevalle suunnittelijalle arvokasta markkinatietoa siitä, mihin missäkin ollaan menossa. Espanjalaiset esimerkiksi ostavat kauniita kenkiä ja pukeutuvat tyylikkäästi, mutta hieman vanhahtavasti.
"Jos olisin pelkästään suunnittelija Suomessa, voisivat näkymät kaventua aika nopeasti", Paso arvioi.
Lovin tuotannosta yli 70 prosenttia menee vientiin. Peräti kolmannes tuotteista lähtee Japaniin. Fukushiman katastrofi aiheutti tosin viime vuonna notkahduksen. Pasot olivat juuri nousemassa Tokiossa metrosta, kun maa järähti.
Viime keväästä alkaen kauppa lähti jälleen käyntiin Japanissakin. Uusin puutuote, lisensoitu vaneeri-Myy kehitettiin juuri Nipponin markkinoita varten.
Maassa maan tavalla. Hollannissa esimerkiksi myynti painottuu luontoa ja ekologisuutta painottaviin liikkeisiin.
Heureka-hetkensä yrittäjä koki, kun tikkuun liimatut palaset loksahtivat 1,5 vuotta kestäneiden kokeilujen jälkeen kohdilleen ja patentiksi.
Yhtenä iltapäivänä 2002 kypsynyt, kilpailevien muotoilijoiden kadehtima loviliitos on kaikkien tuotteiden perusta.
Tavoitteena on, että yritys jatkaa vielä sadan vuoden päästäkin.
"Haluan luoda jotakin kestävää, firman, joka luo omaa kulttuuriaan."
Jatkossa Anne Paso aikoo panostaa siihen, että yrityksen kaikki osat toimivat pakkauksista palveluun.
Työ opettaa koko ajan. "Detalji-ihminen on saanut väistyä kokonaisuuksien tieltä. Nyt olen enemmän yhteistyöihminen."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva