Ball-IT tunnetaan vapaaseen liikeohjaukseen perustuvasta älypallostaan, jossa hyödynnetään kiihtyvyysantureita. Pallo muun muassa tunnistaa "yksi yhteen" liikkeensä ja kiihtyvyytensä kolmiulotteisessa koordinaatistossa sekä orientaationsa. Älypallolle haetaan lisää kaupallistettavuutta erityisesti peliohjaimena.
Toyota Groupiin kuuluva Aichi Steel on Tokion pörssissä noteerattu japanilaisyritys, joka on pitkään toimittanut erikoisterästuotteita Toyotoihin ja Lexuksiin. Yritys alkoi kymmenisen vuotta sitten kehittää toimialaansa liittyviä sensoriteknologioita, esimerkiksi magneettikenttäantureita.
Aichin arvovalta avaa Ball-IT:lle pääsyn Japanin pelimarkkinoille "sisäkautta", vakavasti otettavana partnerina, kertoo Ball-IT:n perustajiin kuuluva hallituksen puheenjohtaja
"Suuren ja arvostetun japanilaisyrityksen kautta ovet aukeavat ihan eri tavalla kuin jos lähtisimme etenemään maassa omin voimin. Kumppanuus nopeuttaa etenemistä ja saamme sen kautta auki suhteita, joihin länsimaalaisilla ei käytännössä ole suoraa pääsyä."
Väänäsen mukaan Japanissa on jo meneillään useita Aichin kautta saatuja lupaavia liikeneuvotteluja esimerkiksi suurten mobiilioperaattoreiden kanssa. "Ensi vuoden aikana päästään aukaisemaan Japanin markkinaa", hän uskoo.
Yksi mahdollinen toimintamalli on, että älypalloa jaellaan tiettyjen konsolipelien mukana. Mobiilioperaattorit taas voivat tarjota palveluja, joihin tietyksi ajaksi sitoutuvat käyttäjät saavat palloja pelivälineiksi. Kaukaisimpana vaihtoehtona on se, että palloa myydään tietyn pelikonsolin mukana oletusohjaimena.
Japanilaisen pelijätin Nintendon Wii-konsoli on tehnyt latua liikeohjaukselle pelimaailmassa. Tämän voi ajatella helpottavan myös Ball-IT kehittämän hienovaraisemman liikeohjausteknologian tietä pelaajien hyppysiin.
Älypallolla on muitakin sovellusalueita kuin pelit, mutta peliteollisuus on Ball-IT:n pääkohteena kasvavien markkinoiden ja pelien tarjoamien merkittävien myyntivolyymien ansiosta.
Ball-IT:n kehittämä teknologia on tällä viikolla esillä Aichi Steelin ständissä merkittävillä elektroniikkateollisuuden Electronica-messuilla Münchenissä, jossa myös yritysten välinen yhteistyö julkistettiin.
Ball-IT on perustettu syyskuussa 2005.
Lopputuote ei koskaan ole pelkkä pallo, vaan pallo plus pelikokonaisuus - koko käyttäjäkokemus."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>