Syötteellä talvi näytti ensimmäiset merkkinsä pari viikkoa sitten, mutta kelit ovat taas painuneet edellissyksyjen tapaan synkäksi. Taivaalta virtanaan valuvan vesisateen keskellä koirasafarien voisi kuvitella olevan kaukana. Lumesta ei ole tietoakaan, mutta kokenut elämysyrittäjä on leppoisalla tuulella.
Koiratarhan häkeissä odottavat sata siperian huskya ovat jo virtaa täynnä kun isäntä astuu niiden eteen. Koirilla on oma hoitajansa ympäri vuoden, josta yhä myöhemmäksi siirtyneiden talvikelien vuoksi puolet on joutenoloa.
"Valjakkokoirilla lomat ovat vielä pidempiä kuin opettajilla", Myllyvirta vitsailee.
Safariyrittäjille kauden lyhentyminen ei ole enää leikinasia. Sadan koiran ruokkimiseen menee yksistään kuivarehua vuodessa noin 11 000 kiloa. Tämän lisäksi varsinaisen ajokauden alkaessa tarvitaan vahvikkeeksi muun muassa lihaa.
"Sianlihaa tulee talveksi 5 000 kiloa", Myllyvirta kertoo.
Koirien hyvinvoinnista on muutenkin huolehdittava entistä tiukemmin, sillä Myllyvirran mukaan asiakkaatkin seuraavat tarkasti niiden kuntoa. Osa jopa haluaa nähdä, mitä koirille on syötetty. Isojen koiratarhojen kulut ovat kasvussa, mutta valjakkojen ajokausi on kutistunut joulu-huhtikuuhun. Siksi toiminnan pitäminen kannattavana on yhä tarkempaa puuhaa.
"Kyllä ilmeet ovat alkaneet taas ympärillä kiristyä", Myllyvirta kuvailee.
Rinne-, hotelli- ja ohjelmapalveluyrittäjillä sormet syyhyävät työntekoon. Matkailun palveluita on myyty tiukkaan tahtiin ulkomaille. Siksi sääkartoille odotellaan merkkejä kunnon pakkasista ja lumisateista kuin hepo kesää.
"Onhan se vähän mukavampi mennä matkailijoita vastaan lentokentälle, jos lunta on maassa."
Hänen mukaan niin moottorikelkkailun kuin koirasafareiden kauden myöhentyminen johtuu siitäkin, että elämysteollisuuden kehittyessä myös laatukriteerit ovat nousseet. Ennen matkailija vietiin safareille lähes kelillä kuin kelillä, jos paketti oli myyty. Nyt palvelun laadun ohella myös turvallisuus on noussut tärkeäksi. Vetokoirayrittäjien turva-asiat nousivat laajemmin esille muutama vuosi sitten sattuneen onnettomuuden jälkeen, jossa ulkomaalainen turisti kuoli junanradan ylityksessä.
Palveluita ostavat matkanjärjestäjät ja turistitkin haluavat tietoa turvallisuussuunnitelmista, jotka on löydyttävä valjakkoyrittäjiltä. Myllyvirran mielestä tämä on hyvä asia. Syötteelläkin onnettomuus vauhditti päätien alikulun rakentamista.
"Harmi, että jotain pitää aina sattua, ennen kuin asioihin aletaan kiinnittää laajemmin huomiota", Myllyvirta sanoi
Suunta jatkuu tänäkin vuonna, yritysten tuomien palkkiomatkalaisten määrä laskee. Sen sijaan kiristyvä markkinatilanne on lisäämässä ulkomailta tuotavien asiakasryhmien määrää, joka on matkailupalveluyrittäjille tervetullut suhdanteiden tasaaja.
Isolla-Syötteellä uutta sysäystä odotellaan suunnitteilla olevasta tekojärvestä. Sen ympärille voidaan kehittää palveluita kesäkaudelle.
Valjakkotoiminta kipuaa kohti pohjoisia provinsseja, jos tästä tulee pysyvä ilmiö.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>