Maakuntajohtaja
Helsinki-Vantaan matkustajamäärien tavoitteluun Suomessa ei toisella kentällä ole mahdollisuuksia. Mutta investoinnit nostaisivat Oulun lentoaseman tänä vuonna ylittämän 850 000 matkustajan kentästä nopeasti yli miljoonan lentomatkustajan kansainväliseksi kentäksi.
Suomessa 25 lentoasemaa isännöivän Finavian voimavarat ovat kiinni Helsinki-Vantaalla, jossa Finnairin voimakkaasti kasvavan Aasian liikenteen tarpeet edellyttävät satojen miljoonien eurojen rakentamisinvestointeja.
Oulun lentoaseman kehittäminen Suomen toiseksi kansainväliseksi lentoasemaksi osaltaan vähentäisi Helsinki-Vantaan pakahduttavan suuria investointitarpeita. Oulun uskottavasti houkuttelema halpalentoliikenne ja lisääntyvät kansainväliset reitit sekä uudet, myös Suomeen suuntautuvat charter-lennot purkaisivat tehokkaasti Helsinki-Vantaan kansainvälisen liikenteen matkustajamäärien kasvua.
Helsinki-Vantaan ja maan muiden lentoasemien kehittämiseen kätensä tässä vaiheessa sitonut Finavia voisi työryhmän mukaan ottaa Oulussa kehittämisprojektin vastaan ja vastuulleen sopivan ajan kuluessa, ilmeisestikin parin vuosikymmenen kuluessa.
Yhteistyössä maakunnan kuntien ja alueen elinkeinoelämän kanssa Oulun lentoaseman kehittämisstrategiaa valmistellut hankeryhmä esittelee työnsä tulokset tänään tiistaina Oulun kaupunginhallitukselle. Oulun lentoaseman kehittämisen ydinryhmä esittää projektiyhtiön perustamista jo ensi vuonna ja kehittämishankkeen käynnistämistä 2008.
Jätti-investoinnin vaikutukset näkyisivät maan toiseksi vilkkaimmalla lentokentällä vuodesta 2010 lähtien.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>