Tikanmäki tunnustaa, että maaseudulla syntyneenä ja kasvaneena hän on aina rakastanut luontoa ja luonnossa liikkumista.
"Kauniita maisemia on kaikkialla ja sellaisia ovat yhtä lailla niin kotipaikkakuntani Haapajärven Tervaneva, Oulun Merikoski kuin Pirkan Hiihdon aikana latureitin varrella avautuva Jyllin metsä", säveltäjä ihastelee.
Tuntematon maa kohtaa kuulijansa kahdella tasolla. Jylhien luontokuvausten rinnalle nousevat nyky-yhteiskunnan ilmiöt, ja säveltäjä ottaa teoksissaan nokkelasti kantaa niin hitech-huumaan, kuin luonnon saastumiseenkin.
"Haluan uusilla teoksillani kertoa nykymaisemasta kriittisesti, mutta samalla ymmärtäväisesti,
Neljännesvuosisata sitten ilmestynyt Maisemakuvia Suomesta oli ennen kaikkea kansallisromanttisesti sävyttynyt, ja suomalaisen luonnon karuutta ja kauneutta Sibeliusmaisesti esittelevä sinfoninen levy.
"Se oli nuoren miehen innostunut, spontaani ja romanttinen teoskokonaisuus", säveltäjä muistelee.
Kuusimiehinen Anssi Tikanmäen orkesteri ripottelee uuden levyn sovituksiin vaikutteita niin death-metallista, kuin Kraftwerk-tyylisestä minimalistisesta konepapatuksesta.
Musiikillisten maisemakuvien ohella Tikanmäki tunnetaan myös elokuvasäveltäjänä. Hän on säveltänyt musiikkia muiden muassa
Parhaiten Tikanmäki tunnetaan kuitenkin
"Musiikki saa pienellä kokoonpanolla soitettaessa uutta ulottuvuutta, sävyjä ja iskevyyttä. Ison orkesterin soinnin halusin uudella levyllä säilyttää, koska se on aina ollut tavaramerkkini."
Tikanmäki tunnustaa, että varsinkin Eljas- ja Eemil-pojat ovat tuoneet uuteen musiikkiin ja vanhojen kappaleiden uusiin sovituksiin hevin särmää.
"Hevi on voimakas ja dynaaminen musiikillinen tehokeino, jota monet klassiset säveltäjät ovat kautta vuosisatojen ankarana fortesointina hyödyntäneet."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>