Nallekarhut vertauskuvina

Taidenäyttely

Arkkitehtuuri. Hanna Vihriälän veistoksia Galleria 5:ssä Oulussa 16.12. saakka.

Nallekarhut seikkailevat suurin joukoin kuvanveistäjä Hanna Vihriälän (s. 1974 Oulainen) teoksissa. Pikkuriikkiset karhut peittävät tiheänä pintana pronssi- ja valurautaveistokset. Kipsiveistoksissa ne ovat ikäänkuin negatiivikuvia, pieniä uppoumia pinnassa: nallet olivat joskus täällä.

Tilateoksessa Ylösnousemus (2001) värikkäät karkkinallet nousevat maan mullasta.

Hanna Vihriälä tunnustaakin olleensa aina nallekarhukarkkien intohimoinen ystävä. Mutta taiteessa hän antaa karhuille toisen merkityssisällön. Lapsenomaisuus on vain näennäistä. Karhuhahmo on ihmisen merkki, myös itäisten kielisukulaistemme toteemihahmo.

Helposti tunnistettavilla karhuhahmoilla taiteilija inhimillistää veistostensa esittämiä tunnettuja, historiallisia ja arkkitehtonisesti merkittäviä monumentteja. Suuri ja juhlallinen tulee pieneksi ja läheiseksi.

Karhujen määrä on mittaamaton, yksilöä on vaikea erottaa. Tällaiset määrät ihmisiä tarvittiin kaukana historiassa noiden arkkitehtuurin muistomerkkien, pyramidien, Colosseumin, Pisan vinon tornin ja vesijohtojärjestelmien epäinhimillisiä voimia ja uhrauksia vaatineeseen rakentamiseen. Yksilöä ei kunnioitettu, massat tekivät valtiaan ja vallan muistomerkkejä. Vihriälä kunnioittaa noita massoja pienoisveistoksissaan.

Vihriälän käyttämässä valurautamateriaalissa on samaa massan lujuutta kuin veistosten monumenttiesikuvissa.

Itseasiassa Vihriälä harvoja Suomessa valurautaa materiaalinaan käyttäviä taiteilijoita. Rauta soveltuu etenkin pienoisveistoksiin ja raaka-aineena voi käyttää kierrätysmateriaalia.

Kipsiveistosten suoraviivaiset linjat tulevat lähemmäs nykypäivää. Persoonattomat kappaleet ja tyhjät tilat valkoisessa pinnassa ovat lohduttomia, ahdistaviakin. Kipsinen Lastensairaala on ollut taiteilijalle itselleenkin merkityksellinen lapsuuden sairaalamuistojen työstämisessä. Mutta teossarjassa Suomi 1-3 muodot, ankkuri, risti ja sydän, ovat tunnistettavia ja lohdullisia - etenkin näin joulun alla. Ovathan ankkuri, risti ja sydän toivon, uskon ja rakkauden symboleja - sekä merenrantakaupunkien perinteisiä ikkunoiden jouluvaloja.

RIITTA MÄKELÄ

eljas sallmén

Toivo, usko, rakkaus. Hanna Vihriälän kipsiveistokset Suomi 1-3 on esillä Galleria 5:ssä Oulussa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva