Kohti Oritkarin terminaalia

Oulun kaupunki, VR-Yhtymä ja ratahallintokeskus yhteistyössä

Kari Sankala

OULU Oritkarin terminaalin eli Oulunseudun yhdistettyjen kuljetusten terminaali etenee yhteistyössä Oulun kaupungin, VR-Yhtymän ja ratahallintokeskuksen kanssa. Pohjois-Pohjanmaan TE-keskus on tehnyt asiassa myönteisen rahoituspäätöksen.

Yhdistetyllä kuljetuksella tarkoitetaan kuljetusmuotoa, jossa tavara kuljetetaan koko matkan lähettäjältä vastaanottajalle samassa kuormatilassa esimerkiksi perävaunussa tai kontissa, mutta eri kuljetusmuotoja, junia ja rekkoja käyttäen. Oritkari tuo sijaintinsa ansiosta myös merikuljetukset mukaan terminaaliin. Oulun satamalla on varsin laajat omat laajentumissuunnitelmat odottamassa sopivaa hetkeä.

Tähän saakka yhdistetyt kuljetukset ovat hoituneet hajallaan olevista lastauspisteistä keskeltä tavallista kaupunkiliikennettä. Terminaalitoimintojen keskittäminen Oritkariin selkeyttää näin ollen kaupungin sisäistä liikennettä. Samalla se vapauttaa esimerkiksi VR:n ratapihaa Etu-Lyötystä rakentamiseen.

Oritkarin terminaalin suunnitelmat perustuvat liikenneministeriön, VR-Yhtymän ja kaupungin yhteiseen selvitykseen 1990-luvulta. Alkuperäisten tavoitteiden mukaan terminaalin pitäisi olla liki valmis, sillä puheissa sen valmistumisvuodeksi on mainittu usein 2001. Myös vuotta 2002 on tarjottu, mutta viimeisimmän aikataulun mukaisesti Oritkarin terminaali valmistuisi 31. joulukuuta 2003.

Hintaa yli 60 miljoonaa markkaa

Varsinainen terminaalialue on 20 hehtaaria. Alueeseen on laskettu mukaan kadut liittymineen, kunnallistekniikka, raiteisto varusteineen ja laitteineen sekä pysäköintikentät ja lastauslaiturit.

Terminaalin suunnittelu alkaa tänä vuonna ja jatkuu ensi vuoden puolelle. Suunnitteluun liittyy kaupungin vastuulla oleva asemakaavoitus. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 4,1 miljoonaa markkaa, josta kaupunki maksaa 800 000 markkaa.

Rakennusinvestoinnit tehdään suunnitelmien valmistuttua vuosina 2002-2003. Investointien kokonaiskustannuksiksi arvioidaan tässä vaiheessa 57 miljoonaa markkaa. Oulun kaupungin osuus on jo 20 miljoonaa markkaa, josta tontti ja aluetyöt vievät 15 miljoonaa markkaa.

VR-Yhtymän osuudeksi on arvioitu 10 miljoonaa markkaa ja ratahallintokeskuksen 22 miljoonaa markkaa. Lisäksi valtio ja Euroopan unioni sijoittavat viisi miljoonaa markkaa.

Terminaaliprojektin vetovastuu on kaupungininsinööri Matti Räinäl.

Oulun kaupungin talous- ja toimintasuunnitelmassa terminaaliin on tulossa rahoitusta noin 4,1 miljoonaa markkaa ja vuodelle 2003 rahaa on luvassa 8 miljoonaa markkaa. Näin kaupungin suora rahoitusosuus yli 60 miljoonan markan terminaalista on 12 miljoonaa markkaa. Varsinaiset rakennustyöt alkavat talous- ja toimintasuunnitelman mukaan lokakuussa 2002.

Tilaa löytyy. Oritkariin vie valmis ratayhteys Limingantien eli vanhan nelostien alta. Tilaa Oritkarissa on terminaalille runsaasti.

Tapio Maikkola

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva