IFS ohjaa nyt toimintaa Oulussakin

Pasi Kalliokoski

OULU Ruotsalainen toiminnanohjaus- eli ERP (Enterprise Resource Planning) -järjestelmien toimittaja IFS on avannut toimiston Oulun teknologiakylään. Paikallistoimiston avulla IFS palvelee nykyisiä asiakkaitaan, kuten Nethawkia, Incapiä, Ponssea ja Lappsetia, mutta tavoitteena on myös saada uusia asiakkaita.

"Täällä on runsaasti asiakaspohjaa, joten tämä on ikään kuin suhteen virallistaminen. Olemme laskeneet, että pelkästään Oulun alueella on 380 mielenkiintoista yritystä", sanoo IFS Finlandin toimitusjohtaja Tapani Pohjonen.

"Paikallisella läsnäololla on paljon merkitystä. Yritykset ovat jopa viestittäneet meille, että kun tulemme tänne, ne hyppäävät meidän kelkkaan. Olen tyytyväinen, jos Oulun toimisto saa viisi uutta asiakasta ensi vuoden loppuun mennessä", linjaa Pohjonen.

Oulun toimistoa vetää aluepäällikkö Kari Alahuhta, jonka lisäksi siellä työskentelee aluksi kolme sovelluskonsulttia. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, uskoo Pohjonen henkilöstömäärän kasvan vuodessa jopa kymmeneen.

Ei pienyritysten ratkaisu

Lisenssimyynnillä mitattuna IFS on maailman viidenneksi suurin ERP-toimittaja, jolla on yli 3 000 asiakasta 40 maassa. Maailman ykkönen on saksalainen SAP, jonka lisäksi vahvoja tekijöitä ovat yhdysvaltalaiset Oracle, Siebel ja i2 Technologies.

IFS:n kasvu on ollut vuositasolla huippuluokkaa, jopa 100 prosenttia, mutta taantuman myötä kasvu on nyt noin 40 prosenttia eli se on otettu "hallintaan". Suomessa asiakasmäärä on kaksinkertaistunut kahden vuoden aikana.

"Menestyksen taustalla on sovellus, joka on aidosti komponenttipohjainen. Asiakas voi valita yli 50 palikasta oman prosessinsa hoitamiseen tarpeelliset sekä laajentaa järjestelmää jatkossa tarpeensa mukaan", selventää Pohjonen.

Toiminnanohjausjärjes-telmä ei ole aivan pienten yritysten ratkaisu. Pohjonen pitää asiakasyritysten minimikokona noin 100 miljoonan markan liikevaihtoa, mutta pienempiinkin yrityksiin järjestelmiä on toimitettu. ERP-järjestelmän hinta lähtee noin 0,5 miljoonasta markasta, jolloin siinä on mukana muitakin komponentteja kuin taloushallinto.

Portaali tulee myös ohjaukseen

"Nyt puhutaan paljon asiakkuudenhallinnan tarpeellisuudesta, mutta asiakas-, tuotanto-, toimitus- ja laskutusjärjestelmät eivät ole erillisiä asioita. Tärkeää on myös se, miten asiakas tai alihankkija saadaan kytkeä osaksi yrityksen järjestelmää. Tällä hetkellä puhutaan niin sanotusta portaalitekniikasta", paljastaa Pohjonen.

"Taantuman seurauksena asiakkaat ovat varovaisia ja jopa mielellään siirtävät päätöksiä. Nyt hiljaisena aikana kannattaa kuitenkin laittaa esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmä kuntoon, sillä kun kysyntä kasvaa niin silloin siihen ei monesti ole aikaa", markkinoi Pohjonen.

Ruotsalaiseen Industrial and Financial Systems -konserniin kuuluva IFS Finland aloitti Suomessa vuosikymmen sitten. Tällä hetkellä yrityksellä on Suomessa noin 40 asiakasta, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli 15 miljardia markkaa. Oulun lisäksi IFS:llä on toimisto Espoossa, Turussa ja Tampereella, ja yrityksen palveluksessa on 70 henkeä

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva