Palvelupiste avaa ovet internettiin

Mari Hautamäki

OULU Suomen monipuolisimmaksi palvelupisteeksi kehuttu Kaijonharjun suuralueen yhteispalvelupiste sai 5-vuotissyntymäpäivälahjaksi toivotun asiakaspalvelupäätteen. Laskujenmaksun, asuntohakemusten, saunavuorojen varauksen tai työpaikkahakemusten lisäksi Kaijonharjussa pääsee nyt myös surffaamaan verkkoon.

Sampo konsernin lahjoittamaa ja Jippii Groupin suunnittelemaa internetin käyttöä helpottaa aloitussivu ja keskiviikkoiset koulutuspäivät.

Netti lisää tasa-arvoa

Sisäasianministeriön kehittämisjohtaja Marko Puttonen toteaa, että tietoyhteiskunnan edistämisen näkökulmasta asiakaspäätteet ovat eräs keskeinen keino parantaa hallinnon palvelutasoa ja palveluiden saatavuutta maan eri osissa. ”Julkisiin tiloihin sijoitetut asiakaspäätteet lisäävät kansalaisten tasa-arvoa asuinpaikasta riippumatta”, Puttonen lisää.

Kaijonharjun asiakaspääte on toinen uusista nettipäätteistä, joita asennetaan ympäri Suomen kaikkiaan sata. Ensimmäinen sijoitettiin Vantaan Myyrmäen palvelupisteeseen.

Vastaus asiakastoiveisiin

Kaijonharjun asiakaspääte on vastaus asiakaspalautteisiin.

”Viisivuotisen toiminnan ajan olemme tehneet jatkuvaa arviointia ja yleisesti ottaen asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Sijainti ja palveluiden monipuolisuus sai viimeisimmässä kyselyssä hyvät arvosanat. Kriittisimmän arvion asiakkaat antoivat laitteille. Nyt yhteispalvelupisteen asiakaspääte on nykyaikaistettu ja ihmisiä kävi heti aamusta tutustumassa uuteen palveluun”, kaupungin lähidemokratiakoordinaattori Maarit Alikoski.

Kaupungin kirjastojen lisäksi internettiin pääsee Oulussa ainakin kolmella asukastuvalla. Koko kaupungin alueella yleisömikroja on Alikosken laskujen mukaan 60-70 kappaletta.

Noin 12 000:sta Kaijonharjun suuralueen asukkaasta yhteispalvelupisteessä käy kuukausittain 1 500 asiakasta.

”Meiltä kysytään neuvoa minkä tahansa ongelman kanssa. Vaikka miten televisiokanavat saa kohdalleen”, palvelusihteeri Raija Kälkäjä-Mäkelä nauraa. Kolleega Eija Kuuppo lisää, että vuosien aikana asiakkaiden kynnys kysyä neuvoa on madaltunut. ”Aina me jokin ratkaisu keksitään, jos ei itse, niin neuvotaan mistä saa apua.”

Tapio Maikkola

Tuliterä. Viimeisin uutuus Kaijonharjun yhteispalvelupisteessä on Maistraatin palvelut, joita Timo Sandman esitteli palvelupisteen 5-vuotispäivillä.

Jos kuvassa ei näy pitkäkyntistä miestä, niin yleisempi kuvateksti käyttöön:

Tapio Maikkola

Apu lähellä. Kaijonharjun yhteispalvelupisteen 5-vuotispäivillä avattiin yhteys internettiin. Kaijonharjun suuralueella asuu noin 12 000 ihmistä, joista kuukausittain palvelupisteestä neuvoa hakee noin 1 500 asiakasta.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva