Nopea, kiinteä yhteys askeleen lähempänä

Hailuodon ja Oulunsalon välisen merialueen kaavaa koskeneet valitukset nurin.

Nopeimmillaan kiinteä yhteys Hailuotoon valmistuisi vuonna 2021. Yhteyden kustannusarvio on 64 miljoonaa euroa.

Kari Sankala

Oulu

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on hylännyt Hailuodon liikenneyhteyden kehittämistä koskevasta merialueen osayleiskaavasta tehdyt valitukset.

Pohjois-Pohjanmaan luonnonsuojelupiiri, Hailuodon luonnonsuojeluyhdistys ja Pohjois-Pohjanmaan lintutieteellinen yhdistys valittivat niin Oulun kuin Hailuodon valtuustojen joulukuussa 2014 tekemistä osayleiskaavaa päätöksistä hallinto-oikeuteen.

Merialueen osayleiskaavassa on mukana Hailuodon kiinteä yhteys.

Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden päätökseen voi vielä hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta.

Hallinto-oikeus jätti toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta valittajien hallintokantelut, jotka koskivat niin Oulun kuin Hailuodon viranhaltijoiden toimintaa kaavapäätösten tiedoksiannossa.

Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden mielestä osayleiskaava ei perustu puutteellisiin selvityksiin, vaikka joitakin yksittäisiä puutteellisuuksia on havaittavissa. Nuo puutteet eivät ole olennaisia.

Oikeus toteaa, että liikennevaikutuksia koskevien selvitysten mukaan kiinteä yhteys parantaa Hailuodon saavutettavuutta ja yhteyden varmuutta.

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen tienpidon suunnittelu -yksikön päällikkö Risto Leppänen laskee, että ratkaisua kaavavalituksista on odotettu kaksi vuotta.

– Yleissuunnitelma on valmis. Liikennevirasto on antanut rahaa jatkosuunnitteluun. Kyse on tie- ja ympäristösuunnitelmista.

– Olemme elyssä miettineet, mihin tasoon nämä suunnitelmat kannattaa viedä, kun käsittely oikeudessa on ollut kesken.

– Oikeuden päätös on hieno uutinen. Nyt edetään varmaan ihan suunnitellusti eli laaditaan tiesuunnitelma ja ympäristöluvan hankinta etenee.

– Parhaillaan ovat käynnissä jäältä tehtävät pohjatutkimukset niin Oulunsalon kuin Hailuodon puoleisissa päissä.

– Tietysti Hailuodon kiinteästä yhteydestä tarvitaan poliittinen päätös.

Tuota päätöstä ely-keskuksessa toivotaan jo valtion ensi vuoden budjetin yhteydessä.

Aikomus on hakea rahoitusratkaisu valtion investointibudjetin ulkopuolelta.

Tavoitteena on, että Hailuodon kiinteä yhteys on käytössä vuonna 2021 eli neljän vuoden kuluttua.

Ely-keskuksessa on tutkittu valitusaikana kiinteän yhteyden erilaisia rahoitusmalleja.

– Lauttaliikenne maksaa 5,8 miljoonaa euroa vuosi. Veronmaksajien kannalta kaikki rahoitusmallit tuovat säästöä, Leppänen sanoo.

Rahoitusmalleja esiteltiin viikolla eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaostolle, kun se vieraili Oulussa keskiviikkona ja torstaina.

Vuosikustannuksen pitää jäädä alle lauttaliikenteen kustannusten.

Rahoitusmalleina on tutkittu valtion sisäistä lainajärjestelyä, rahoitusyhtiömallia, siltayhtiömallia ja PPP-mallia (Public Private Partnership) eli elinkaarimallia.

Elinkaari-mallissa yksityinen yritys vastaa julkisen kohteen toteutuksesta kokonaisuutena ja julkinen valta maksaa investoinnin pitkällä aikajänteellä takaisin.

Vuosina 1997–2012 toteutettu valtatie 4:n osuus Järvenpää–Lahti on ensimmäinen Suomessa elinkaarimallilla toteutettu tieprojekti.

Ensisijaiset rahoitusmallit Hailuodossa ovat rahoitusyhtiö- tai sisäisen lainanoton malli. Vasta kolmantena tulee PPP-malli.

Fakta

Hailuodon liikenneyhteys

Höyrylaiva Hailuoto toimi yhteysaluksena vuosina 1920–1968.

Merituuli aloitti lauttaliikenteen vuonna 1968. Merilintu valmistui vuonna 1975.

Nykyään on käytössä kaksi lauttaa, vuonna 1987 valmistunut Merisilta, jossa on 55 autopaikkaa, ja vuonna 1996 valmistunut lisälautta Meriluoto, jossa on 45 autopaikkaa.

Lauttamatka on 6,9 kilometriä ja matka-aika 30 minuuttia.

Arkisin kello 5–22.30 ajetaan keskimäärin 16 edestakaista vuoroa. Asukkailla on etuajo-oikeuslupa, joka myönnetään enintään neljäksi vuodeksi.

Lauttaliikenteen kustannus oli
5,8 miljoonaa euroa vuonna 2015. Vuonna 2007 kustannus oli 3,5 miljoonaa euroa. Uusi lautta maksaa noin 15 miljoonaa euroa.

Kiinteä yhteys

Kiinteän yhteyden kokonaispituus on 7,7 kilometriä. Huikun silta on 767 metriä ja alikulku 15 metriä. Riutun silta on 740 metriä ja alikulku viisi metriä.

Nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, joten matka aika on viisi minuuttia.

Kustannus on 64 miljoonaa euroa.

Konsulttifirma kairaa jäältä merenpohjasta maaperänäytteitä pohjatiedoksi Riutun sillan rakentamista ajatellen. Hailuodon pengertiestä ja sillasta on keskusteltu ja kiistelty innokkaasti vähintäänkin 1980-luvulta lähtien. Vuonna 2004 julkaistussa jutussa muistutettiin tiepiirin kannattaneen hanketta 1993.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 04.03.2017.