Zeppelinin kävijämäärät notkahtivat hieman

Kiristyvän kilpailun ei uskota horjuttavan Zeppelinin asemaa.

Minna Akimo

Oulu

Kauppakeskus Zeppelinin kävijämäärä putosi hieman viime vuonna. Vuonna 2015 kävijöitä oli 3,59 miljoonaa, kun edellisvuonna kävijöitä oli 3,71 miljoonaa.

Prosentuaalisesti puhutaan 3,2 prosentin laskusta.

– Muutosprosentit ovat niin pieniä, ettei niistä voi vetää suoria johtopäätöksiä. Välillä on nousuvuosia ja pari viime vuotta ovat olleet miinusmerkkisiä, kauppakeskuspäällikkö Veli-Pekka Mäkinen sanoo.

Myös kauppakeskuksen myyntiluvut ovat pudonneet samassa suhteessa. Vuonna 2014 koko kauppakeskuksen myynti oli 106,3 miljoonaa euroa ja viime vuonna vastaava luku oli 102,7 miljoonaa euroa.

Prosentuaalisesti erotus on siis 3,4 prosenttia. Notkahduksesta huolimatta Mäkinen on tyytyväinen tilanteeseen.

– Kauppakeskukset ovat tässä taloustilanteessa pärjänneet hyvin, joten voimme olla tyytyväisiä. Tähän tilanteeseen verrattuna luvut ovat kohtuullisia.

Samalla linjalla on myös Zeppelinin yrittäjäyhdistyksen hallituksen jäsen, nahkavaateliikkeen yrittäjä Timo Kallio.

Pitkään jatkunutta ankeaa taloustilannetta hän vertaa 1990-luvun lamaan.

– Vaikka nyt ajat ovat haasteellisia, 90-luvun lama oli paljon pahempaa aikaa. Minusta me olemme pärjänneet siihen verrattuna yllättävän hyvinkin.

Kallion mielestä kauppakeskuksessa yritykset pärjäävät jopa paremmin kuin Oulun keskustassa, joka on ollut jo pitkään remonttien runtelemaa aluetta.

– Keskustassa yritysten tilanne on juuri nyt varsin haastava, hän sanoo.

Kaksi Zeppelinin sisällä toimivaa liikeketjua on hakeutunut tämän vuoden aikana konkurssiin.

Helmikuun loppupuolella Oulun käräjäoikeus asetti Vima Stores Oy:n konkurssiin, jonka vuoksi Zeppelinin Esprit-liike suljettiin.

Maaliskuun alussa Oulun käräjäoikeuden käsittelyssä oli Youngstore Oy:n konkurssiasia. Youngstoren alla toimii nuorten vaatteita myyvä Jim & Jill -liike, joka on myös Zeppelinissä.

Mäkinen ei ota kantaa yksittäisten liikkeiden konkurssiasioihin, mutta hänen mukaansa nämä tapaukset eivät kuvasta koko kauppakeskuksen tilannetta mitenkään.

Myös konkurssien ajallinen yhteys on hänen mukaansa sattumaa.

– Toki on totta, että vähittäiskaupassa ajat ovat vaikeita ja kuluttajien luottamus alamaissa, mutta yleensä näihin (konkursseihin) liittyy muitakin taustatekijöitä.

Konkurssien vuoksi tyhjilleen jääviin tiloihin Mäkisen mukaan riittää kysyntää, vaikka tilat eivät vielä vuokrattavissa olekaan.

– Nykyisten toimitilojen vuok-
raus on hyvässä vauhdissa, ja kiinnostusta niitä kohtaan on riittänyt.

Huhtikuussa Oulun keskustaan avattava Kauppakeskus Valkea vaikuttaa myös Zeppelinin toimintaan. Kilpailun kiristymiseen on varauduttu muun muassa liikkeiden aukioloaikoja muuttamalla.

Mäkisen mukaan viimeisin viilaus on se, että kauppakeskuksen liikkeet pidetään huhtikuun alusta lähtien sunnuntaina auki kello 18:aan asti.

– Totta kai Valkean myötä kilpailutilanne kiristyy, mutta uskomme, että Oulun alueella on tilaa kaikille.

Kauppakeskus Zeppelinin laajennusosa valmistui vuonna 2011. Tällä hetkellä pitkälle vietyjä laajennussuunnitelmia ei ole, mutta jos liiketilojen kysyntä ylittää jatkuvasti tarjonnan, siihen ollaan valmiita, Mäkinen sanoo.

Fakta

Suomessa on nyt 93 kauppakeskusta

Zeppelin on Suomen 19. suurin kauppakeskus.

Suomen kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti vuonna 2015 oli 5,9 miljardia euroa.

Kävijöitä Suomen kauppakeskuksissa oli 366 miljoonaa.

Lähes puolet kaikista kauppakeskuksista sijaitsee kaupun-
kien ydinkeskustoissa.

Kempeleessä sijaitseva Zeppelin on perustettu vuonna 1992.

Laajennusosa valmistui vuonna 2011.

Ideapark aloitti toimintansa Oulussa vuonna 2014.

Kauppakeskus Valkea avaa ovensa pian Oulun keskustassa.

Lähde: Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Zeppelinin yrittäjäyhdistyksen hallituksen jäsen, yrittäjä Timo Kallio uskoo, että Oulussa on tilaa useammalle kauppakeskukselle.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 09.03.2016.