Soittaminen on hauskaa ja siitä vielä maksetaan

Huilisti Emma Tessier ei ole ammattilaisenakaan kadottanut
innostustaan musiikin tekemiseen. Mihinkään ylimääräiseen
kahden pienen lapsen äidin aika ei tahdo riittää.

Esko Aho

Oulu Sinfonian ranskalainen huilisti Emma Tessier esiintyy huomenna perjantaina oman orkesterin solistina Madetojan salissa. Hän soittaa tanskalaisen Carl Nielsenin (1865–1931) Huilukonserton.

Tessier on kuulunut Oulu Sinfonian huilusektioon viisi vuotta. Hän päätti hakea miehensä Lasse Joametsin kanssa Oulussa avoinna olleita huilistin ja viulistin paikkoja syksyllä 2010, koska siihen saakka he olivat asuneet eri kaupungeissa.

Koesoittojen välissä oli vain kymmenen päivää. Molempien työt orkesterissa alkoivat tammikuussa 2011.

– Oulu on kaupunkina perheen kannalta rentouttava. Olen onnellinen siitä, että lapsemme voivat kulkea yksin bussilla eikä minun tarvitse pelätä, että joku räjäyttää sen taivaan tuuliin, Tessier sanoo.

– Orkesterikin kehittyy koko ajan. Muusikkona työskenteleminen vaatii paljon työtä, mutta se on hauskaa, ja kaiken lisäksi siitä vielä maksetaan.

Kun orkesterityöt yhdistyvät lastenhoitoon, päivän tunnit kuluvat nopeasti.

Nielsen sävelsi kaksiosaisen konserttonsa Italiassa vuosina 1926 ja 1927 maanmiehelleen, huilisti Holger Gilbert-Jespersenille (1890–1975). Säveltäjällä oli tarkoitus kirjoittaa oma konsertto kaikille Kööpenhaminan puupuhallinkvintetin soittimille, mutta Huilukonserton lisäksi hän ehti saada valmiiksi vain Klarinettikonserton (1928).

Sairastumisensa vuoksi Nielsen joutui tekemään Pariisissa 1926 tapahtunutta kantaesitystä varten uuteen konserttoonsa tilapäisen lopun, jonka rivejä hän lähetti Italiasta Gilbert-Jespersenille jopa postikorteilla.

Kööpenhaminassa 1927 kuultuun Tanskan-kantaesitykseen säveltäjä korvasi konserton tilapäisen lopun uudella ja paremmalla.

Nielsen on kertonut teoksestaan, että se sisältää ”pähkinänkuoressa kaiken sen, mitä taiteelta vaadin – vastakkaisia voimia, jotka kohtaavat ja hehkuvat, näyttäen yhdeltä mutta pysyen kahtena, hyväillen ja hoivaten kuin liplattava vesi pikkukiviä, mutta itse asiassa koskaan koskematta ja rikkomatta herkkää vuorovaikutusta”.

Tessierin mielestä Nielsen kirjoittaa huilulle hyvin sopivaa tekstuuria. Tosin vasta viimeisissä harjoituksissa hän keksi sen, että huilu jää teoksen lopussa päällimmäiseksi muiden soittajien hiljentäessä äänenvoimakkuutensa.

– Huilun ääni yleensä kuuluu katsomoon, koska säveltäjä panee solistin soittamaan kovaa tai hiljaa juuri oikeissa rekistereissä.

– Konsertossa karakterit vaihtuvat nopeasti, lähes skitsofrenisesti. Kukaan ei saa soittaa pitkään samaa. Mukana on silti paljon kamarimusiikillisuutta, vuoropuheluja ja orkesterin soittajilla värikkäitä sooloja. Lopussa huilu voittaa pienen taistelunsa pasuunan kanssa!

Konsertin muut ohjelmanumerot ovat Joseph Haydnin Sinfonia nro 96 D-duuri ”Ihme” ja Ludwig van Beethovenin Sinfonia nro 2 D-duuri. Oulu Sinfoniaa johtaa Johannes Gustavsson.

Haydnin sinfonian uskotaan saaneen ”Ihme”-lisänimensä siitä, kun kantaesityksessä kynttelikkö putosi konserttisalin katosta alas. Kuin ihmeen kaupalla kukaan kuulijoista ei loukkaantunut, sillä he olivat kaikki pakkautuneet esiintymislavan reunaan osoittamaan suosiotaan.

Fakta

Emma Tessier

Syntyi Montpellierissä Etelä-Ranskassa vuonna 1979.

Aloitti huilunsoiton kahdeksanvuotiaana.

Muutti 16-vuotiaana Pariisiin musiikkia opiskelemaan.

Työskennellyt huilistina myös Torontossa, Jyväskylässä ja
Rovaniemellä. Nykyään Oulu Sinfonian huilun varaäänenjohtaja.

Naimisissa Oulu Sinfonian konserttimestarin Lasse
Joametsin kanssa. Perheeseen kuuluvat kolme- ja kuusivuotiaat lapset.

Oulu Sinfonia ”Ihmeellinen huilu” Madetojan salissa perjantaina 1.4. kello 19.

Huilisti Emma Tessier on viihtynyt Oulussa hyvin, vaikka maanmiehiä ja -naisia täällä ei liian usein tule vastaan. Ulkomailla me ranskalaiset emme tosin kaipaakaan toistemme seuraa, Tessier sanoo. Carl Nielsenin Huilu-
konserton kantaesitys
kuultiin Pariisissa 1926.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 31.3.2016.