Keveyden ja kauneuden valtakunnassa

Nuori ballerina Susmita Meyer-Rochow elää unelmaansa
Kansallisbaletissa. Nuorisoryhmään pääseminen oli iso askel.

– Tosi hienoa se oli. Ihan uskomatonta. Joka päivä olen kiitollinen, kun voin olla täällä, hän sanoo.

Eeva Kauppinen teksti // Markku Ojala/Com.pic. kuvat

Oulusta on vain muutama tanssija päässyt Suomen Kansallisbalettiin töihin. Yksi heistä on 22-vuotias Susmita Meyer-Rochow, joka valittiin vasta perustettuun Kansallisbaletin nuorisoryhmään 2013.

Perjantaina 11. maaliskuuta hän valmistautuu Kansallisbaletin nuorisoryhmän ensi-iltaan Alminsalissa.

Susmita Meyer-Rochow tanssii kaikissa kolmessa illan koreografiassa: August Bournonvillen Konservatoriossa, Marius Petipan Raymondassa ja Kansallisbaletin tanssijan Emrecan Tanisin uutuusteoksessa The Deep Dark White.

Päivä on jännittävä. Aamulla Susmita Meyer-Rochow kävelee sisään Kansallisoopperan henkilökunnan ovesta ennen puoli kymmentä. Hän huikkaa hyvän huomenen vahtimestarille ja kiirehtii vaihtamaan treenivaatteet.

Pakollinen aamutunti aloittaa tanssijoiden työpäivän maanantaista lauantaihin kello 10.

Vahtimestarin tiskin yläpuolella roikkuu kello, joka näyttää klovnilta. Kellotaulun keskellä on pyöreä, punainen tarra. Punanenäinen klovnikello löytyy myös tanssijoiden harjoitussalin seinältä. Tarralla merkityt kellot mittaavat virallista aikaa, joiden mukaan talo toimii. Sähkökellon viisarien asento ratkaisee, jos myöhästyy.

Talon väki nimittää Kansallisoopperaa taidetehtaaksi. Kuukausipalkkaista henkilökuntaa on 532. Henkilökunnan ovesta kulkee sisään 111 orkesterin muusikkoa, 78 tanssijaa, 16 laulusolistia ja 50 ammattikuorolaista.

Plus 51 henkilöä muissa taiteellisissa ja tuotannollisissa tehtävissä, 173 henkilöä tekniikassa ja työpajoissa, 11 Balettioppilaitoksessa sekä 42 yleishallinnossa.

Vakituisten lisäksi Kansallisoopperassa työskentelee vuosittain yli 900 eri alojen vierailijaa.

Sisään ei ole helppo päästä. Nuorisoryhmään vapautuu vuosittain noin viisi paikkaa. Hakijoita tulee Kansallisoopperan balettikoulun lisäksi esimerkiksi Lappeenrannasta, Turusta, Oulusta ja ulkomailta.

– Tottakai nuorisoryhmään pääseminen merkitsi tosi paljon. En voinut uskoa sitä aluksi. Minulla ei ole niin hyvä itseluottamus, että olisin koko ajan tiennyt, joo tänne tulen ilman mitään muttia, Meyer-Rochow kertoo.

– Tosi hienoa se oli. Ihan uskomatonta. Joka päivä olen kiitollinen, kun voin olla täällä.

Susmita Meyer-Rochow on nähty päänäyttämöllä corps de ballet -rooleissa teoksissa Bajadeeri, Pähkinänsärkijä ja Hiirikuningas, Pieni merenneito, Kaunotar ja hirviö, Muumipeikko ja pyrstötähti, Don Quijote, Lumikuningatar, Prinsessa Ruusunen, Onegin, Peer Gynt ja Seitsemän veljestä.

Corps de ballet tarkoittaa ei-solistisia tehtäviä.

Meyer-Rochow tanssii myös musikaalissa Oopperan kummitus.

– Merkityksellisin työ minulle on ollut Bajadeeri. Se on jo balettina niin arvostettu, varsinkin toisen näytöksen unikohtaus. Jos vertaa muihin baletteihin, se on kuorotanssijalle vaativin ja vaikein, hän kertoo.

Bajadeerin kävi Helsingissä harjoituttamassa siitä oman versionsa luonut legendaarinen ballerina Natalia Makarova.

Toinen näytös tunnetaan nimellä Varjojen valtakunta. Siinä prinssin rakastettu ilmestyy tälle oopium-näyssä monistuneena. Ballerinat tanssivat sisään unenomaisen hitaasti toistaen täsmälleen samat liikkeet.

– Meillä oli kuorossa 24 naista. Koreografiassa on tosi paljon staattisia tasapainoja. Kaikkien pitää esimerkiksi pysyä yhdellä jalalla samaan aikaan.

Harjoitussali täyttyy vähitellen. Treenimuotia ovat toppatossut, toppaliivit ja pitkät collegehousut. Ei glitteriä, ei glamouria, vain pieniä hikipyyhkeitä.

Vieraileva opettaja on tällä viikolla vilkas Marc Ribaud, joka toimi Ruotsin kuninkaallisen baletin taiteellisena johtajana 2008–2011.

Pianisti istuu ovensuussa. Hän soittaa opettajan toiveesta mitä vaan rytmiin sopivaa. Harjoituspianistit taikovat treenimusiikkia vaikka euroviisuista ja tv-sarjojen tunnareista. Tällä kertaa variaatio yltää Rock and Roll Musicista Marseljeesiin.

– Tämä on minulle kolmas vuosi nuorisoryhmässä. Periaatteessa se on samaa työtä kuin muilla tanssijoilla. Mutta lisäksi nuorisoryhmällä on koulutuksellisia ekstratunteja ja nykytanssiworkshopeja, Susmita Meyer-Rochow vertaa.

– Se on vielä rankempaa tavallaan. Usein käy niin, että näytöspäivänä kaikki muut pääsevät kotiin puoli kahdelta, mutta nuorisoryhmä jää vielä treenaamaan. Meillä on lyhyempi tauko ennen illan näytöstä.

Jos illalla ei ole näytöstä, päivä voi jatkua viiteen.

Susmita Meyer-Rochow kävi Oulussa balettikoulu Sinikellon tunneilla ja Oulun ammattikorkeakoulun baletin erikoiskoulutusluokalla.

Suhde balettiin on vaihteleva.

– Pääosin varmasti positiivinen. Muuten en olisi tässä, hän hymyilee.

– Lajiin kuuluu paljon kilpailua ja sinua arvostellaan. Tanssin ilo on vienyt minua eteenpäin. Rakastan liikkumista. Tanssissa voi ilmaista itseään eri tavoin kuin sanoilla.

Meyer-Rochow viihtyy näyttämöllä. Entä tulevaisuus?

– Pitää elää hetkessä. On minulla joitakin unelmia tai tavoitteita. Moderni tanssi kiinnostaa myöskin. Se on ehkä vielä lähempänä sydäntäni. Vaihtoehtoja on, hän vastaa salaperäisesti.

Mitä haluat sanoa sadoille ja sadoille oululaisille baletin harrastajille?

– Jos haluatte tätä, ei kannata luovuttaa. Siihen asti, kun tuntuu hyvältä, kannattaa yrittää, miten pitkälle siivet kantavat. Paitsi itselle tanssi on nautinnollista myös yleisölle.

– Kannattaa yrittää, miten pitkälle siivet kantavat, Susmita Meyer-Rochow kannustaa satoja ja satoja oululaisia baletin harrastajia. Kansallisbaletin harjoitussali ja aamutreenit. Tänne eivät katsojat normaalisti pääse kurkistelemaan. Susmita Meyer-Rochow edessä oikealla.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 20.03.2016.