Kenen koruissa kuljet, sen lauluja laulat

Oululaisen designstudion yrittäjä-
kaksikko Kate Hulkkonen ja Paula Kouri
ovat tähän mennessä tehneet kaksi fani-korusarjaa. Innostumme hauskoista
projekteista, he kertovat.

Kalevala Korun kokemusten perusteella fanikorujen tekeminen on parhaimmillaan kannattavaa bisnestä.

Riitta Taulavuori, tekstit

Vaikka kuinka kaiken pitäisi olla ajallaan hoidettu, aina pitää varautua myös viime tipan viivästyksiin, tunnustavat Kate Hulkkonen ja Paula Kouri oululaisesta YO ZEN -designstudiosta.

Yrittäjäkaksikon helsinkiläiselle jazzyhtyeelle Dalindèolle suunnittelema korusarja esiteltiin viime viikonvaihteessa Oulun musiikkijuhlien yhteydessä järjestetyssä muotinäytöksessä. Sarjaan kuuluvat korva- ja kaulakorut kolmesta eri materiaalista eli kotimaisesta koivuviiluvanerista, kirkkaasta akryylistä ja peilistä.

Oululaisyritystä oli bändille ehdottanut Oulun musiikkijuhlien toiminnanjohtaja Maija Perola. Bändi ihastuikin oitis Hulkkosen ja Kourin ideoihin, ja jo vajaassa kahdessa kuukaudessa ideoista oli tullut totta. Tai ainakin melkein.

– Vain vähän ennen kuin korujen piti olla valmiina paljastui, että kaulakoruissa oli vääränlaiset ketjut, korupakkausten tekijä ei ollut saanut itselleen oikeaa tiedostoa eikä pakkauksen QR-koodikaan toiminut, Kouri hymähtää.

Kömmähdykset ehdittiin kuitenkin korjata, ja korut saatiin toimitettua muotinäytökseen sovitusti.

Näytöksen perusteella korut tuntuivat saavan myös hyvän vastaanoton, yrittäjäkaksikko iloitsee.

Tuotteet saavat olla aikaansa sidottuja, mutta niiden tulee olla niin huolellisesti mietittyjä, että ne kestävät aikaa. Kertakäyttökrääsää ei tehdä, kuvailee yrittäjäkaksikko toimintafilosofiaansa.

Päätoimisesti arkkitehteina työskentelevät ja parhaillaan äitiyslomalla olevat Hulkkonen ja Kouri eivät halua esiintyä käsityöläisinä.

– Olemme ennen muuta suunnittelijoita, he sanovat.

– Arkkitehteina meidän pitää perustella kaikki suunnitteluratkaisumme, ja sama pätee myös toimiessamme designesineiden ja korujen suunnittelijoina. Ne eivät ole vain kauniita esineitä, vaan niihin liittyy lisäksi aina jokin tarina, Kouri jatkaa.

Tuore korumallisto on saanut inspiraatiota Dalindèon musiikista ja erityisesti yhtyeen ensi kuussa julkaisemasta Slavic Souls -albumista – sekä sen myötä slaavilaisesta mytologiasta. Korujen aiheena ovat ihmiskasvot.

Slaavilaisen mytologian jumala Svantovit kuvattiin nelikasvoisena, kasvot osoittivat neljään eri ilmansuuntaan. Myös Dalindèon musiikki ottaa vaikutteita eri suunnista, se katsoo tulevaan, mennyttä kunnioittaen ja eri musiikkityyleistä ammentaen.

Symbolisesti voidaan ajatella, että korun kantaja on myös valmiina ottamaan vastaan kaikilla aisteilla kaikista suunnista, Hulkkonen taustoittaa.

Vuonna 2011 perustetun, asusteita ja koruja suunnittelevan designstudion nimi kuulostaa ääneen sanottuna sanalta joutsen. Samaan aikaan sen voi nähdä viittauksena yrittäjäkaksikon kiinnostuksen kohteisiin, hip hop -musiikkiin sekä japanilaiseen kulttuuriin.

– Alkunsa yritystoiminta sai Oulujoella talvehtivien joutsenien seuraamisesta ja ruokkimisesta, Hulkkonen ja Kouri kertovat.

Joutsenaihe näkyy yrityksen logossa sekä toistuu useissa studion koruissa. Omia korumallistoja yrityksellä on puolenkymmentä. Näiden lisäksi Hulkkonen ja Kouri ovat tehneet korumalliston äskettäin myös Lauri Tähkälle. Mallistossa on korvakorut sekä pieni ja iso riipus, ja hahmona korppi. Aihe tuli Tähkältä itseltään, sillä korppi on vakiintunut artistin tunnuslinnuksi.

– Tähkän mallisto on ollut tosi suosittu Laurin fanien keskuudessa, ja on ollut alustavaa puhetta, että voisimme tehdä siihen vielä jotain lisää, Kouri kertoo.

Bändi- tai fanikorujen suunnittelut ovat kaksikon mielestä olleet hauskoja projekteja. Tulevaisuudessa niitä voi olla enemmänkin – tai mistä sen tietää.

– Siihen lähdemme, mistä innostumme. Eikä meille ole ehdotettu vielä yhtään projektia, mistä emme olisi innostuneet, Hulkkonen naurahtaa.

Kevään kunniaksi joutsenmallistoa täydennetty pastellisävyisillä linnuilla, Paula Kouri (vas.) ja Kate Hulkkonen kertovat. Hulkkosen kädessä on myös Dalindèo-yhtyeelle suunniteltu kaulakoru. Antti Tuisku halusi nimikkokorunsa olevan graafisen selkeä. Teemu Partanen kiillottaa korua, joka on syntynyt Nikama Designin ja Koiteli elää
-festivaalin yhteistyönä.

Artisti lisää näkyvyyttä ja voi tuoda uusia asiakkaita

Jäälissä toimiva Nikama Design on tehnyt koruja kahdelle artistille, Saara Aallolle ja Antti Tuiskulle.

Yrityksen toimitusjohtaja ja omistaja Teemu Partanen myöntää suhtautuvansa hieman varauksellisesti artisti- ja fanikorujen tekoon bisneksenä.

– Itse olen linjannut niin, että emme lähde kilpailemaan halpatuotantomaiden kanssa, vaan teemme vain sellaista, mitä osaamme ja mistä olemme ylpeitä. Teemme designkoruja suomalaisesta jaloteräksestä, eivätkä korumme ole mitään muutaman euron tuotteita.

Partasen mielestä fanikoruja tekevä yritys voi parhaimmillaan hyötyä artistin tuomasta medianäkyvyydestä. Huonoimmillaan voi kuitenkin käydä niin, että koru nähdään yksinomaan fanituotteena – ja vielä liian arvokkaana sellaisena.

– Toivotaan, että yhteistyö Antin kanssa jatkuu. Uusia artistikumppanuuksia ei kuitenkaan juuri nyt mietitä.

Viime vuosina useita artisti- tai fanikorusarjoja valmistaneessa Kalevala Korussa ollaan kumppanuuksiin tyytyväisiä. Yritys lanseerasi Michael Monroe -malliston vuonna 2013 ja Duudsonit-malliston vuonna 2014. Viime syksynä olivat vuorossa Nightwish-korusarja ja kiekkolegenda Teemu Selänteen ”numerokoru”.

– Korusarjat ovat myyneet hyvin ja ne ovat olleet meille järkeviä valmistaa. Duudsonien korut ovat tällä hetkellä yksi myydyimmistä korusarjoistamme, sanoo toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen.

Uusia avauksia harkitaan aina tarkasti. Tähänastisista Monroen ja Duudsonien fanikorut ovat laajentaneet yrityksen asiakaskuntaa kotimaassa: molemmat on ovat ensisijaisesti miesten tuotteita. Seuraavaksi katseet suunnataan kauemmaksi.

– Nightwishin sarjalla tähtäämme nyt kansainvälisille rokkimarkkinoille ja Selänteen korulla Yhdysvaltain-markkinoille.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 16.03.2016.