Muutto-puuhissa pitkästä aikaa

Pukumies ehti toimia nykyisellä paikallaan noin 30 vuotta. Jatkossa Pukumies toimii osana uutta Sokos-tavarataloa kauppakeskus Valkeassa.

Pasi Klemettilä, teksti
Pekka Peura, kuvat

Oulu

Perjantaina vanhan Pukumiehen ovien sisäpuolella oli jo hieman tyhjää tilaakin. Myymälää tyhjennetään parhaillaan ja vaatteita siirretään uusiin tiloihin kauppakeskus Valkeaan.

Osuuskauppa Arinan omistaman Pukumies Oy:n pitkä historia Oulussa tavoittaa uuden etapin, kun Valkean Sokos-tavaratalon avautuessa Pukumiehen Oulun myymälä yhdistyy Sokoksen pukeutumisen osastoihin.

Valkeassa pukeutumisen osastot toimivat Sokos Pukumies -nimellä.

Oulun Pukumiehen noin 30 työntekijää siirtyvät kaikki uuteen Sokos Pukumies -myymälään vanhoina työntekijöinä. Pukumiehen miesten osastolla osaston vetäjä Kari Koivunen, myyjä Mari Tolonen ja myyjä Minna Tanttari ovat hyvillä mielin.

– Saadaan upeat uudet puitteet ja varmasti uusia asiakkaita, sanoo Tolonen.

– Tuntuu hyvältä. Vaikka Pukumies Pukumiehenä loppuu, toiminta jatkuu Sokoksen hyvin organisoidussa tavaratalossa. Se on varmasti toimiva kuvio. Me vanhat myyjät olemme uudessa paikassa, työ on samanlaista asiakaspalvelua kuin ennenkin, Tanttari sanoo.

Tanttari ja Koivunen ovat olleet Pukumiehessä töissä 30 vuotta.

– Kaksijakoiset fiilingit on siinä mielessä, että haikeaa tästä paikasta on lähteä pois, kun tämä on ollut kuin toinen koti, tuumii Koivunen.

Toisaalta hänen mukaansa työntekijät menevät iloisin mielin uuteen paikkaan, kun pääsevät tekemään historiaa. Nykyään ei paljon isoja tavarataloja avata.

Tavaransiirtoruljanssi ei pelota.

– Kaikki saadaan varmaan ajoissa tehtyä. Loppua kohti se varmasti kiihtyy, ollaan varmaan sitten yötä päivää töissä. Mutta tehtyä saadaan kaikki, Koivunen sanoo.

Henkilöstöä koulutetaan myös nyt kovasti uusiin tuotteisiin ja tiloihin liittyvistä asioista. Koulutusta tarvitaan, vaikka Pukumiehen myyjät ovat kokenutta kaartia.

– Onhan Sokos-maailma aivan uusi ympäristö. Pukumiehessä on ollut omat toimintatavat, vaikka Arina tämän onkin omistanut toistakymmentä vuotta. Uudessa tavaratalossa on sitten uudet tavat, joita kaikkien pitää noudattaa, Koivunen sanoo.

Valkean tavaratalojohtajan Anu Junnikkala-Alhon mukaan se ei ollut ollenkaan vaihtoehtona, että Pukumiehen brändi olisi hävinnyt Oulun katukuvasta.

– Pukumies tulee osaksi Sokos-tavarataloa. Molemmat brändit ovat siellä ihan yhtä vahvoina esillä. Pukeutumisen merkkivalikoimastakin suurin piirtein puolet tulee Sokoksen kautta ja puolet Pukumiehen kautta. Siten tarjonta erottuu kaikista muista Sokos-tavarataloista, kertoo Junnikkala-Alho.

Julkisivussakin on esillä molemmat kyltit, samaten myymälän sisääntulossa.

– Pukumiehellä on oma vahva kulttuuri, joka ilman muuta haluttiin säilyttää. Sehän on hyvin perinteikäs brändi. Se on meille tärkeää, koska on paljon omistaja-
asiakkaita, jotka ovat tottuneet käyttämään Pukumiehen palveluita, hän sanoo.

Junnikkala-Alho uskoo, että
asiakkaille on tärkeää nähdä tutut myyjät uudessa ympäristössä.

– Palveluosaaminen siirretään uuteen tavarataloon.

Uuden kauppakeskuksen ja Sokos-tavaratalon avajaiset ovat 14. huhtikuuta.

Pukumiehen myyjät Minna Tanttari (edessä) ja Mari Tolonen järjestelevät vaatteiden siirtoa kauppakeskus Valkeaan. Molempien mielestä muutto uusiin tiloihin tuntuu mukavalta. Pukumies Oy on toiminut aiemmin Oulussa muun muassa osoitteessa Isokatu 24. Pukumiehen muuttoruljanssi on ohi parissa viikossa.

Vanha tuttu nimi on arvokas valtti

Pasi Klemettilä

Yritykset suhtautuvat usein hyvin varovaisesti brändin ja myynnin kannalta tärkeiden nimien muutoksiin. Pukumies pysyy nimenä Ouluna katukuvassa, vaikka siirtyykin osaksi Sokos-tavarataloa.

OP-Pohjola puolestaan siirsi juuri nurkkaan vanhan vakuutusyhtiö Pohjolan nimen ja yhtiön osat toimivat jatkossa OP-alkuisina. Päätöksen se teki asiasta jo vuonna 2014. Pohjolan vanha logo tosin jää käyttöön OP:n uudelle yksityissairaalaketjulle Pohjola Terveydelle.

Yritykset joutuvatkin muutosten keskellä miettimään tarkkaan, kannattaako vanha nimi säilyttää vai ei, sanoo yliopistonlehtori Mari Juntunen Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

– Mitä suurempi yritys ja mitä enemmän se toimii kuluttajamarkkinoilla sitä tärkeämpi asia se on. Kaikki riippuu siitä, minkälaisia mielikuvia vanhaan nimeen liitetään. Pukumies on hyvä esimerkki: oululaisille se kertoo paljon, mutta muualta tuleville Sokos saattaa olla paljon arvokkaampi nimi.

Hänen mielestään usein onkin viisas ratkaisu vaikkapa yritysten yhdistyessä säilyttää molemmat nimet ja ehkä katsoa tilannetta myöhemmin uudestaan.

Juntusen mukaan brändi ei ole sama asia kuin pelkkä yrityksen nimi, vaan some-aikakaudella brändi on yhdistelmä sitä, miten yritys toimii, miten sen brändi koetaan, mitä ja miten yrityksestä puhutaan sekä kuinka siihen suhtaudutaan eri some-yhteisöissä.

Mitään nyrkkisääntöä ei Juntusen mukaan ole sille, miten yritysten kannattaa suhtautua nimien säilyttämiseen. Ja esimerkiksi uudet kansainväliset omistajat voivat vaihtaa muitta mutkitta vanhojenkin suomalaisten yritysten nimet.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 19.03.2016.