Rautasilta menee kesällä kiinni

Jussi Pesonen
Joutsensilta ja Rautasilta tarvitsevat remontit.
Molemmat kärsivät niin sanottujen liikuntasaumalaitteiden vaurioista. Joutsensillan kolme laitetta ovat kuluneet paikoin puhki. Rautasillan laite on osittain irti ja se rämisee.
Liikuntasaumalaite on se teräsrakenteinen vehje, joka täräyttää autoa sillalle ajettaessa. Sen tehtävänä on sallia sillan pituuden eläminen.
Kylmällä silta supistuu ja lämpimällä laajenee - saumalaite liikkuu mukana kuin haitari.
liikuntasaumalaitteita on yksi, keskustan puoleisessa päässä. Se vaihdetaan.
Samalla sillan kevyen liikenteen kansi tehdään kokonaan uusiksi. Myös muutamia tukipalkkeja vaihdetaan.
Työt sulkevat Rautasillan kesällä kokonaan ainakin kahdeksi viikoksi, pyöriltä ja kävelijöiltä vähintään tupla-ajaksi.
- Liikuntasaumalaitteen uusiminen on isompi remontti, ja vaatii valuja paikalla, kertoo Oulun kaupungin siltojen ylläpidosta vastaava Pertti Wirkkala.
Remontti ei koske junien käyttämää Rautasillan viereistä uudempaa siltaa.
vahingot ovat tapahtuneet nousevilla kaistoilla.
Nastarenkailla kiihdyttävät ja sutivat autot ovat vuosien varrella hiertäneet liikuntasaumalaitteen teräspinnan ajourien kohdalta puhki ja sen alla piilevän kumin näkyviin.
Paljas kumi ei ole kestänyt. Vesi sekä lika ovat päässeet tunkeutumaan sisään ja imeytymään sillan alusrakenteisiin jokaisen kolmen laitteen kohdalla.
Viimeisin käänne tapahtui talven aikana.
- Syksyllä teräs ei ollut vielä puhki, Rambollin sillantarkastaja Jouko Kjellman kertoo.
- Rakenteet eivät ole vielä rikkoutuneet. Vesi on vain kastellut niitä, ja tällä tiedolla ei enempää vaurioita ole, Kjellman sanoo.
Ajan mittaan vuotaessa vesi ja pakkanen saattaisivat halkaista betonia.
Alastulokaistojen puolet ovat pysyneet ehjinä.
on tavanomaista, mutta Wirkkala sanoo, että Joutsensillalla ylläpitotöihin olisi pitänyt ryhtyä jo aiemmin.
- Kaupungin korjaussuunnitelmaan vuodelle 2007 oli merkitty yhden liikuntasaumalaitteen korjaus, mutta jostain syystä sitä ei tehty, hän ihmettelee.
Silloin olisi selvitty kenties pelkällä hitsaamisella.
Jahkailun takia töitä pitää tehdä nyt enemmän. Tiedossa on ainakin teräksen paikkaamista ja kumiosien vaihtamista.
Enimmillään Joutsensillankin liikuntasaumalaitteet saatetaan joutua vaihtamaan kokonaan.
Silloin ne tilataan Saksasta samalta valmistajalta kuin alkuperäiset laitteet - Suomessa niitä ei valmisteta.
Wirkkala arvioi yhden liikuntasaumalaitteen hinnaksi asennuksineen noin 30 000 euroa.
Jos Joutsensillan remontista selvitään ilman laitevaihtoja, maksaa se useita kymmeniä tuhansia.
tehdään kesällä todennäköisesti heinä-elokuussa. Niin on mukavampaa, ja laadusta tulee parempaa.
Loma-aikaan liikenne on myös vähäisempää.
Joutsensillan remontti pyritään tekemään niin, että vain yksi kaista suljetaan kerrallaan. Työt kestävät sielläkin arviolta muutamia viikkoja.
Wirkkalan mukaan vaurioista ei aiheudu vaaraa kummankaan sillan käyttäjille. Rapistumisen ja lisävahinkojen estämiseksi ne on silti välttämätöntä korjata.
Hän kertoo kaupungin varautuneen maksamaan remonteista yhteensä noin 200 000 euroa.
Siltaremonteista tuskin päästään tällä eroon, sillä Wirkkala sanoo Oulussa olevan noin 360 siltaa.
Keskiviikkona hän löysi muuten yhden lisää - sitä ei oltu merkitty kaupungin luetteloon.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva