Pysäkki- näyttöjen asennus alkoi

Daniel Wallenius
Oulu
41 keskeistä oululaista bussipysäkkiä Oulussa saa juhannukseen mennessä uudet infonäytöt.
Näyttöjen asennus alkoi maanantaina ja niiden asennus kestää noin kolme viikkoa.
Ennen näyttöjen käyttöönottoa niillä pyörii animaatioita, jotka kertovat näyttöjen käytöstä ja järjestelmän toiminnasta.
Ensimmäiset näytön saavat pysäkit ovat Rautasaari P, Toripakka E ja Linja-autoasema E.
on toiminnassa, infotauluilta näkee arvion siitä, milloin linja-auto saapuu pysäkille.
Lisäksi näytöillä on mahdollisuus näyttää karttaa, jolta näkee tulossa olevan linja-auton sijainnin.
Järjestelmä toimii siten, että jokaiseen autoon asennetaan ajotietokone, joka lähettää sekunnin välein paikkatietoa palvelimelle. Palvelin vertaa saamaansa tietoa reitin suunniteltuun aikatauluun ja laskee sen perusteella ajan, jolloin bussin oletetaan saapuvan pysäkille.
Lisäksi näytöille saa kartan, jossa bussien sijainti näkyy reaaliajassa.
Jatkossa samat tiedot saa jokaisen pysäkin osalta matkustajan omiin laitteisiin Oulunliikenne.fi -palvelun kautta. Palvelussa on myös reittiopas eri kulkumuodoille, liikennetietoa ja aikataulut. Palvelussa on mahdollisuus myös rajata näkymään vain kiinnostavat linjat.
Samat tiedot on myös mahdollista saada Oulun julkisten rakennusten infonäytöille.
myötä bussit saavat myös liikennevaloetuuden, jos ne ovat myöhässä. Järjestelmä ei kuitenkaan ole samanlainen kuin se, jota sovelletaan Oulussa hälytysajoneuvoihin.
- Hälytysajoneuvoilla on pakkovihreä, mutta linja-autoille tulee aikaistettu tai pidennetty vihreä. Valo ei siis vaihdu automaattisesti heti, vaan on todennäköisempää, että bussi pääsee valoista nopeammin eteenpäin, kertoo Oulun kaupungin liikenneinsinööri Jukka Talvi.
Talven mukaan liikennevalot eivät ole bussien myöhästelyn suurin syy, vaan sylttytehdas löytyy useimmiten poikkeavista keliolosuhteista tai odotettua pidemmistä pysähdyksistä pysäkeillä.
Helsingissä liikennevaloetuutta on tutkittu ja siitä on positiivisia kokemuksia.
- Siellä on joiltain tiheiltä linjoilta saatu jopa yksi vuoro pois, kun aikataulussa on säästetty niin paljon. Oulussa vuoroväli on harvempi, joten siihen ei meillä päästä. Mutta keskustassa sahaavien linjojen aikatauluun sillä voi olla merkitystä, Talvi sanoo.
Talvi kuitenkin painottaa, ettei liikennevaloetuus saa häiritä muun liikenteen sujumista.
- Jos siitä tulee haittaa, valot säädetään uudelleen niin, että bussien pitää olla enemmän myöhässä saadakseen etuuden.
järjestelmän sisäinen koekäyttö alkaa 14.4. Käyttöön se tulee Talven mukaan siinä vaiheessa, kun sen luotettavasta toimivuudesta ollaan varmoja.
Tavoitteena on, että järjestelmä on käytössä juhannukseen mennessä.
- Yritämme tietysti saada sen käyttöön mahdollisimman nopeasti, mutta nämä ovat monimutkaisia systeemeitä, jotka pitää testata kunnolla ennen käyttöönottoa, Talvi sanoo.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva