Uusi kohtaamisen paikka

Verkkomedian suosio kasvaa, minkä ovat huomanneet myös oululaiset Noora Vaarala, Mikko Törmänen ja Sara Kananen. Kolmikon ideoista syntyi Kaupunnimedia, uusi kulttuuriin ja paikallisjournalismiin keskittyvä verkkomedia Ouluun.
- Perinteisissä medioissa paikallisjournalismi jää vähemmälle, joten koimme, että uudenlaisille muodoille on tarvetta, kertoo Kaupunnin päätoimittaja Noora Vaarala.
- Esimerkiksi ravintola-arvioita ei ole näkynyt oululaisissa lehdissä pitkään aikaan, jatkaa valokuvaaja Mikko Törmänen.
Kaupunnin sivuilta löytyy ravintola-arvostelujen lisäksi erilaisia juttuja kulttuuriin, ihmisiin ja ilmiöihin liittyen. Kolmikko ei aio ottaa osaa uutiskilpailuun, vaan valitsee aiheet sisältölähtöisesti niin, että tekijät saavat toteuttaa omia ideoitaan.
- Haluamme täydentää oululaista mediakenttää ja tuoda sinne jotain uutta. Muiden toimijoiden ei tarvitse pelätä kilpailua, Vaarala kertoo.

Kaupunnin ydinajatuksen muodostavat kolme ällää: laatu, luovuus ja leppoisuus. Tekijät näkevät sivuston osana kaupunkikulttuurin nousua.
- Oulussakin sitä on, naurahtaa sivuston graafisesta ilmeestä vastaava Sara Kananen.
Mainosbannereita Kaupunnin sivuilla ei nähdä. Toimintaa aiotaan rahoittaa apurahoilla sekä yhteisörahoituksella. Myöhemmässä vaiheessa toiveissa on myös löytää saman arvomaailman omaavia yhteistyökumppaneita.
Kolmikko päätyi tekemään verkkomediaa osittain sen vuoksi, että pienellä porukalla ei ole resursseja tuottaa printtilehteä. Se ei kuitenkaan ole päällimmäinen syy.
- Verkko on nyt. Printtilehti olisi myös hauska tehdä joskus, mutta nettisivut tulevat ykkösenä, Vaarala sanoo.
Verkko mahdollistaa myös poikkitaiteellisten elementtien hyödyntämisen. Jossain vaiheessa juttuja saatetaan täydentää käyttämällä esimerkiksi ääni- ja videomateriaalia.
- Netti lisäksi tavoittaa paremmin kaikki ja sitä voi lukea eri laitteilla, jatkaa Kananen.
Kaupunnin tekijät korostavat sosiaalisen median merkitystä ja roolia. Lukijat tahdotaan saada osallistumaan kommentoimalla ja jakamalla.
- Toivomme, että sivustolla olisi havaittavissa jonkinlainen yhteisöllisyyden tunne, Vaarala sanoo.

Kolmikolla on paljon osaamista viestinnän alalta. Törmänen on toiminut freelancer-kuvaajana vuodesta 2007 saakka. Hänellä on myös yrittäjyystaustaa, mistä on Vaaralan mukaan ollut korvaamaton apu Kaupunnia perustaessa.
Vaarala itse työskentelee tällä hetkellä muiden muassa STT:lle ja on aiemmin toiminut muun muassa Aamulehden kulttuuritoimittajana.
Kaupunnin graafisesta ilmeestä sekä nettisivujen ylläpidosta vastaava Kananen puolestaan on valmistunut Oulun ammattikorkeakoulun kuvallisen viestinnän puolelta viime keväänä ja työskennellyt sen jälkeen erilaisissa alan tehtävissä freelancerina.
Tekijät toivovat Kaupunnista pysyvää projektia osaksi työelämää. Toimintaa ei tehdä raha edellä, vaan itseään toteuttaen, joten tulospaineita ei synny.
- Tavoitteenamme on luoda Kaupunnista rento kaupunkikulttuurin kohtaamispaikka, Vaarala sanoo.

Anna-Reetta Kytölahti
Journalismin opiskelija Oulun ammattikorkeakoulussa

Fakta

Kaupunnimedia.fi avataan tänään 23.3. Tavoitteena, että yleisö rahoittaa pienillä summilla.
Vastikepohjainen rahoitusmuodoista suosituin. Vastikkeena voi olla esimerkiksi palvelu tai elämys.
Mesenaatti.me -palvelussa lomake; miksi ja mitä tekee, kuinka paljon tarvitsee rahoitusta ja mitä tarjoaa vastikkeeksi.
Lähde: Tanja Jänicke mesenaatti.me -palvelusta



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva