Ovesta sisään avoimin askelin

Riikka Marjomaa
Koskaan ei ole liian myöhäistä katsoa taidetta. Vaikka olisi aina ajatellut, että taide on muita varten, saattaa yllättyä sen pariin sukeltaessaan.
- Kannattaa testata, voisiko taide antaa omaan elämään lisäarvoa. Ei kaikista tarvitse koulia asiantuntijoita, mutta taide on hyvä ja edullinen vapaa-ajanharrastus, joka antaa elämyksiä ja toisenlaisia näkökulmia, Oulun taidemuseon näyttelyistä vastaava amanuenssi Elina Vieru sanoo.
Vieru kannustaa tavallista tallaajaa menemään taidenäyttelyihin avoimella asenteella.
- Tule yllätetyksi. Ei aina tarvitse kokea suuria tunteita tai mitään henkeäsalpaavaa. Se on hyväksyttävä, että taiteessakin on paljon sellaista, mikä ei yksilötasolla puhuttele. On myös mielenkiintoista analysoida, että miksi tuo teos ei minua puhutellut ja miksi tuo toinen taas innosti.

Oulun taidemuseossa on Vierun arvion mukaan katsottavana satakunta teosta viikonlopun alkaessa. Silloin tiloissa avautuu kaksi uutta näyttelyä. Teosten yhteismäärä on jo niin suuri, että tuoreen taiteeseen tutustujan kannattaa suosiolla ottaa alku varovaisesti.
"Jos on hirveän stressaantunut, käynnistä tulee vain tuskaa. Kannattaa tutustua ilman kiirettä."
Elina Vieru
amanuenssi, Oulun taidemuseo
Voi miettiä etukäteen, katsooko kaikkea kerralla. Etukäteen voi perehtyä nettisivujen kautta tarjontaan ja etsiä itseä kiinnostavimmat kohteet. Taiteilijoista löytyy paljon tietoa, sillä monilla on kotisivut, joissa he esittelevät varsin kattavasti tuotantoaan.
- Mielestäni on tärkeää, ettei näyttelyssä käyminen mene ylisuorittamiseksi. Sitä jättää helposti tulematta uudestaan, jos kokemus on ahdistava. Ilon kautta tätä pitää tehdä!
Taidenäyttelykäynnistä saa parhaiten irti elämyksiä, jos malttaa varata aikaa kunnolla ja huolehtii siitä, että on oikealla tavalla varustautunut.
- Jos on hirveän stressaantunut, käynnistä tulee vain tuskaa. Kannattaa tutustua ilman kiirettä, eli vähintään noin tunti tai puolitoista on hyvä olla aikaa esimerkiksi museokierrokselle, Vieru arvioi.
Entäpä varustus? Onko taidenäyttelyssä käymisestäkin tullut välineurheilua?
- Hyvät kengät jalkaan, ja tarpeeksi vaatetta päälle. Se riittää. Taidetta katsellessaan joutuu seisoskelemaan, ja usein museoissa on aika kylmä.
Vieru kehottaa miettimään sitä, haluaako mennä taidetta katselemaan yksin vai kaverin kanssa. On yksilöllistä, mikä sopii kenellekin.

Taideteosta katsoessa kannattaa muistaa Vierun mukaan yksi perussääntö. Itseään ei saa pakottaa.
Jokaiseen teokseen ei tarvitse uhrata yhtä paljon aikaa - voi katsella valikoiden ja edetä niitä teoksia kohti, jotka tuntuvat vetoavimmilta.
- Eikä saa kokea huonoa omaatuntoa siitä, että nyt en suoriudu tästä hyvin, kun tämä ei kiinnosta.
Samaa korostaa myös taiteilija Heikki Marila, jonka töitä Oulun taidemuseossa nähdään ensi lauantaista lähtien. Taidenäyttelyssä saa olla itsekäs.
- On turha miettiä sitä, mitä muut tästä teoksesta ajattelevat. Omia mielleyhtymiään tai tunteitaan ei tarvitse yhtään hävetä.

Riikka Marjomaa
Oulun taidemuseossa avautuu kahden taiteilijan näyttely samanaikaisesti. Lauantaista 28. maaliskuuta lähtien on esillä sekä Heikki Marilan että Hannu Karjalaisen töitä.
Uskonnollisista aiheistaan ja kukka-asetelmistaan tunnetun Marilan Kukkia ja perkeleitä esittelee taiteilijan vuosien 2007-2015 tuotantoa. Mukana on kukkamaalauksia, joissa ollaan 1600-luvun hollantilaisten taiteilijoiden jalanjäljillä. Esillä on myös muun muassa raamatullisia aiheita ja brutaaleja omakuvia suuressa koossa.
- Näissä töissä yhteisenä tekijänä voisi pitää sitä, että niissä jokin vähäpätöisen arkinen aihe on monumentalisoitu, maalattu suureen kokoon, Marila kertoo.


Karjalaisen
RGB on puolestaan videoteossarja, joka käsittelee analogisen värivalokuvan olemusta ja värivalokuvan muodostumista valoherkällä materiaalilla. Taiteilijan mukaan katselija saa nähdäkseen taiteen keinoin luotua liikkuvaa kuvaa.
- Nykyihmiset näkevät liikkuvaa kuvaa kaikkialla. Taiteessa asioita voi vain tehdä täysin toisenlaisesta, uudenlaisesta näkökulmasta.
Haapavedellä 1978 syntynyt ja Helsingissä asuva Karjalainen on valokuvaaja ja videotaiteilija, jonka töitä on sanottu unenomaisiksi ja arvoituksellisiksi. Hänet muistetaan muun muassa teossarjasta, jossa mallien kasvoille tai vaatteille oli valutettu akryylimaalia.
1966 syntynyt Heikki Marila asuu ja työskentelee Turussa. Hän nousi suuren yleisön tietoisuuteen vuonna 2012 voitettuaan Carnegie Art Award -taidepalkinnon.

Fakta

 - Kukkia ja perkeleitä. Pääsiäisen draamaa ja muita vahvoja aiheita. "Nautinnollista ja puhuttelevaa maalauksen juhlaa."
 - RGB. Värivalokuvan olemuksen hienovarainen tutkielma. "Kolmen videoprojisoinnin meditatiivisesti liikkuvat kuvat koukuttavat."
. Entisten museonjohtajien teosvalintoja taidemuseon kokoelmista henkilökohtaisin perusteluin. "Tirkistele, kuka tykkää mistäkin."
yleisöopastukset 12.4. ja 3.5. "Taustoja, tietoa ja tulkintoja tiiviissä paketissa. Mahdollisuus keskusteluun."
Museo- ja tiedekeskus Luupin normaalia edullisempi, kaksi päivää voimassa oleva yhteislippu. Toukokuun lopussa Pohjois-Pohjanmaan museossa avautuu Sara Wacklinin jäljillä, Tietomaassa saa puolestaan toukokuussa ensi-iltansa uusi jättielokuva pingviineistä.
Vinkit ja kuvaukset: Elina Vieru, Oulun taidemuseon amanuenssi



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva