Oulusta tuli kahvila- kaupunki

Daniel Wallenius, teksti
Jarmo Kontiainen, kuvat
Oulu
Oululaiset viihtyvät kahviloissa aiempaa paremmin. Sekä Osuuskauppa Arinan matkailu- ja ravitsemuskaupan toimialajohtaja Ulla Peltoniemi että Antell-kahviloiden kahvilaliiketoiminnan päällikkö Tanja Valtonen kokevat, että kahvittelijoiden määrä on kasvanut viime vuosien aikana.
- Ouluun on syntynyt kahvilakulttuuri ja ihmiset ovat alkaneet viettää aikaa kahviloissa, Valtonen sanoo.
Asiakasmäärien lisääntymisen lisäksi oululaiset käyvät kahviloissa nyt myös kaikkina vuorokaudenaikoina.
- Kun avasimme vuonna 2000, olivat pitkät aukioloaikamme asiakkaille yllätys. Iltaisin henkilökunta oli monesti täällä ihan keskenään, mutta viimeisen viiden vuoden aikana asiakkaita on ollut iltaisinkin hyvin, kertoo Cafe Bisketin yrittäjä Marjaana Meriläinen.
kahvila-asiakkaiden määrään vaikuttaneeksi tekijäksi kahvilanpitäjät nimeävät erikoiskahvien kysynnän kasvun.
- Aluksi asiakkaat eivät oikein tienneet mitä ne ovat. Nyt sitä tietämystä on, Meriläinen sanoo.
Cafe Roosterin toimitusjohtaja Tomi Kukkosen mukaan erikoiskahvibuumi on maailmanlaajuinen ilmiö.
- Ne ovat kasvattaneet suosiotaan Jenkeistä Australiaan ja ympäri Eurooppaa. Italiassa ja Ranskassa erikoiskahveja on juotu aina, mutta nyt maat, joissa on perinteisesti juotu suodatinkahvia, ovat huomanneet, miten hyvää kahvi voi olla, hän sanoo.
- Ja niitä harva pystyy kotona laittamaan, Peltoniemi lisää.
Coffee Housen Brand Manager Minna Vainion mukaan noin puolet Oulun Coffee Housessa käyvistä asiakkaista juo erikoiskahveja. Oulu on erikoiskahvikulttuurissa pidemmällä kuin moni pienempi kaupunki.
- Yliopistokaupungit ovat vetäneet erikoiskahvien myyntiä, koska nuoret suosivat niitä. Kahvilakulttuuri on noussut pikkuhiljaa, ehkä se 2010-luvun alussa nosti Oulussa päätään, hän sanoo.
, että toinen kahviloiden suosiota kasvattanut tekijä on ollut kahviloiden määrän ja tarjonnan lisääntyminen.
- Monesta kahvilasta saa myös aamiaista ja lounasta. Joissakin on myös nettiyhteys, eli siellä voi tarvittaessa työskennellä, hän sanoo.
Tarjonta Oulussa on lisääntynyt myös määrällisesti. Pelkästään loppuvuoden 2013 ja alkuvuoden 2014 aikana Oulun keskustassa avautui kolme uutta isoa kahvilaa: Antell Kalevankulma, Cafe Rooster ja Puistokahvila Makia.
- Kilpailua totta kai on, mutta näen sen niin että tarjonta kasvattaa kahvilakulttuuria. Ja kahvilat ovat erilaisia, mutta niin ovat asiakkaatkin, Valtonen toteaa.
Peltoniemen mukaan uusien kahviloiden avaaminen vaikutti hieman Coffee Housen asiakasmääriin. Hänen mukaansa myös Isonkadun katkaisulla oli jonkinlainen vaikutus siihen, että Coffee Housen myynti laski ensimmäistä kertaa viime vuonna. Meriläinen puolestaan pitää hiljattain päättynyttä julkisivuremonttia suurempana haittana myynnille kuin kilpailun lisääntymistä.
- Kilpailu ei ole ikinä pahasta. Olemme olleet tässä niin kauan, että kyllä meidät löydetään.
Peltoniemen mukaan on mahdollista, että Arina tai joku muu avaisi kahvilan myös rakenteilla olevaan kauppakeskus Valkeaan.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva