Kunnollinen yhteys maksaisi 400¿000 euroa

Liisa Laine
Oulu
Oulun lentoaseman bussiyhteyksien ongelmat johtuvat pääosin siitä, että alkuperäiseen joukkoliikenneuudistukseen sisältyneestä lentokenttää palvelevasta linjastosta toteutettiin rahoituksen puutteessa vain puolet. Linjasta 8 jätettiin puolikas hankkimatta.
Tilanne korjautuisi, jos tuo puolikas toteutettaisiin. Se maksaisi noin 400 000 euroa.
Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus, BusinessOulu ja Pohjois-Pohjanmaan Liitto ovat tehneet lentoaseman kehittämistarpeista selvityksen, jossa haastateltiin liki 700 matkustajaa Oulun lentoasemalla kahtena päivänä marraskuussa.
Selvittelyn suositus tosiaan on toteuttaa linja 8, kuten alunperin ajateltiin, toteaa joukkoliikennepäällikkö Minna Soininen.
- Tutkimme oman budjettimme ja mietimme, onko mahdollista tehdä muutoksia - jostain säästää ja johonkin lisätä.
Soinisen mukaan kustannukset ovat nousseet vähemmän kuin mihin on varauduttu, joten hieman muutosvaraa on.
Se, pystytäänkö linja toteuttamaan, selviää Soinisen mukaan parin viikon sisällä.
joukkoliikennejaoston puheenjohtaja Raimo Hämeenniemi (kesk.) on hyvin toiveikas.
- Ehkä rahoitusta saadaan muualtakin. Parhaassa tapauksessa linja on pystyssä jo tänä vuonna.
Käytännössä ratkaisu olisi nykyisen teknologiakylästä keskustaan ajavan linja 8B:n jatkaminen lentoasemalle saakka.
Se vuorottelisi nykyisen lentoasemayhteyden eli linjan 9 kanssa siten, että busseja lähtisi ja tulisi Oulun lentoasemalle vartin välein, kertoo liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Timo Mäkikyrö ely-keskuksesta.
bussiyhteydet ovat olleet murheenkryyni pitkään. Oulun seudun suuressa joukkoliikenneuudistuksessa asian piti korjaantua, mutta toisin kävi. Tiukassa taloustilanteessa suunnitelmaa ei voitu toteuttaa siinä laajuudessa kuin olisi haluttu.
Selvitys vahvisti sen, mistä on valitettu: aikataulusuunnittelu on tehty asuinalueiden tarpeista lähtien, eivätkä aikataulut sovi lentoliikenteen aikatauluihin.
Ongelmia on erityisesti Oulun lentoasemalta lähdettäessä; sopiva jatkoyhteys puuttuu lähes kaikilta aamun ja iltapäivän sekä illan saapuvilta lennoilta. Bussi lähtee lentoasemalta samalla minuutilla kun kone laskeutuu.
Ja jos bussiin ehtiikin, niin matka taittuu hitaasti, kun reitti kiertelee. Vuoroja lähtee harvakseltaan: päivällä puolen tunnin välein ja illalla tunnin välein.
Matkustajat olivat myös sitä mieltä, että lentoasemalla bussiyhteydestä tiedotetaan heikosti muualta tuleville matkustajille.
Uuden linjan lisäksi parannusta toisi tiivis lentoaseman joukkoliikenneyhteyksistä kertova esite aikataulu- ja hintatietoineen. Lentokenttäbussin aikataulut ja "käyttöohjeet" tulisi saada Finavian sivuille. Lentokenttäbussit voisi nimetä ja värittää muusta paikallisliikenteestä erottuvaksi. Pysäkeille kaivataan parempia merkintöjä lentokenttäbusseista.
mukaan noin kolmannes matkustajista saapuu lentoasemalle taksilla, toinen kolmannes tulee toisen henkilön kyyditsemänä ja loput omalla autolla tai bussilla.
Bussin osuus on kahdeksan prosenttia.
Hitusen suurempi osuus eli yhdeksän prosenttia taittaa myös menomatkan bussilla. Lentoasemalta lähdettäessä melkein puolet jatkaa matkaa taksilla.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva