Kiiminkijoen silta remontissa taas koko kesän

Satu Niskanen
Oulu
Haukiputaan keskustassa jatketaan Kiiminkijoen sillan korjaustöitä pääsiäisen jälkeen tiistaina 7. huhtikuuta. Siltatyömaa vaikuttaa merkittävästi liikenteeseen, sillä remontin aikana käytössä on vain yksi ajokaista.
Siltaremontin tilaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus. Siltojen ylläpidon hankintavastaava Terhi Honkarinta elystä kertoo, että liikenne ohjataan yhdelle kaistalle heti aamusta remontin ensimmäisenä päivänä.
Viime vuonna Kiiminkijoen silta oli remontissa huhtikuun puolivälistä syksyyn asti. Tuolloin kunnostettiin sillan oikeanpuoleinen kaista keskustasta päin tultaessa. Nyt remonttiin menee vuorostaan vasemmanpuoleinen kaista.

Työ kestää jälleen koko kesän. Honkarinta toteaa, että urakan pitäisi valmistua elokuun lopussa. Siihen asti käytössä on koko ajan vain yksi ajokaista. Kevyen liikenteen kulkuun remontti ei tänä vuonna vaikuta.
Siltaremontin pääurakoitsija on VRJ Service Oy. Vastaava työnjohtaja Sami Mursu VRJ:ltä kertoo, että työmaan aikana liikennettä ohjataan liikennevaloilla, kuten viime kesänäkin.
Liikennevalojen vaihtumisväli on 55 sekuntia, mutta ruuhka-aikoina valoja säädetään siten, että vihreä palaa kauemmin keskustasta tuleville. Mursu toivoo ihmisiltä malttia siltatyömaan suhteen.
- Kyllä ne valot vaihtuvat.
Korjaustöissä sillan vesieristeet ja pintarakenteet uusitaan, samoin kuin kaiteet ja reunapalkit. Mursu kertoo, että tänä kesänä siltatyömaalla työskentelee keskimäärin viisi henkilöä.
- Töitä on nyt vähemmän, koska sillan alapuolen työt tehtiin jo viime vuonna. 75 prosenttia työstä on jo tehty.

Viime vuonna siltatyömaa aiheutti aluksi ruuhkia Haukiputaalla. Mursu toteaa, että ihmiset eivät osanneet sijoittua keskustan liikenneympyrässä siten, että muualle kuin sillalle menossa olevat autot pääsivät ohi.
Honkarinta lisää, että aluksi ihmiset eivät tienneet liikennejärjestelyistä, mutta liikenne sujui "kohtuullisesti", kun autoilijat oppivat käyttämään vaihtoehtoisia reittejä. Hän uskoo, että tälläkin kertaa ruuhkat helpottavat alkupäivien jälkeen. Nopein vaihtoehtoinen reitti on kiertää keskusta moottoritien kautta.
"Sillan alapuolen työt tehtiin viime vuonna. 75 prosenttia työstä on jo tehty."
Sami Mursu
työnjohtaja
Kiiminkijoen ylittävä teräsbetoninen silta on rakennettu vuonna 1954. Remontin kustannusarvio oli alunperin miljoona euroa. Honkarinta kertoo, että arvio on noussut noin 15 prosenttia, koska viime kesänä sillan pinta osoittautui arvioitua huonommaksi.
- Kanteen piti tehdä muotoiluvalu, mikä viivästytti töitä ja nostaa kustannuksia.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva