Hanke

Liisa Laine
Oulu
Harva tietää, että Lentokentäntien varteen Oulunsalon puolelle valmisteltiin kahdeksan vuotta sitten huvipuistoa, johon olisi yhdistetty Liminganlahden luontopalvelut, Varjakan saari, mahdollisesti Hailuotokin.
Huvipuisto olisi ollut vain osa ympärivuotista toimintaa: sen lisäksi ideana oli luoda "tuhannen iglun" talviparatiisi monipuolisine urheilumahdollisuuksineen, idyllinen joulumaa, kesäinen aarresaari Varjakkaan, saunamaa, ilmainen piknik-puisto perheille sekä golfin harjoitusalue driving range.
- Tavoitteena oli yhdistää erilaisia matkailun, kaupan, liikunnan ja vapaa-ajan tekijöitä yhteen aivan uudella konseptilla, kertoo hanketta vuosina 2006-2007 valmistellut yrittäjä Jukka Haikala.
Maanhankinnasta ja kaavoituksesta tehtiin laajat taustaselvitykset.
- Ilman niitä ei ole rahoitusta eikä konseptia, se kun on aina paikkasidonnainen.
Hanke oli alueella hyvässä myötätuulessa, mutta sille olisi tarvittu vielä Oulun kaupungin tuki. Kyse oli kuitenkin koko seutukunnan yhteisestä asiasta.
Siihen mennessä konsepti oli Haikalan mukaan saanut paljon kiitosta monimuotoisuudestaan, luontomatkailun huomioimisesta ja moottoritien läheisyydestä.
Hanke kuitenkin torppasi kuin seinään. Haikalan mukaan tuo seinä oli kaupunginjohtaja Matti Pennanen.
- Hänen mielestään toiminnan piti ehdottomasti olla Oulun kaupungin sisällä. Hän esitti jo silloin Hietasaarta. Kukaan ei ennen tätä tiennyt Hietasaaresta mitään.
Pennanen muistaa Lentokentäntien hankkeen, mutta kiistää, että Hietasaari paikkana olisi ollut hänen ideansa.
- Eiköhän se tullut elinkeinopuolelta, nähtiin että se tukisi Nallikarin kehittämistä. Erilaisia vaihtoehtojahan oli haettu jo 10 vuotta.
Sitä, miksi Lentonkentäntien suunnitelmat eivät ottaneet tulta, Pennanen perustelee liiketaloudella.
- Siihen ei saatu yrittäjää. Meillä pitää on olla yrittäjä, joka olisi valmis panemaan omat rahansa peliin. Se on se realiteetti. Siihen ei kerta kaikkiaan saatu toimijaa.
Yritettiinkö sitä?
- Kyllä! Jos ei ole yrittäjää, ei kaupungin kannata ruveta sitä pyörittämään ja rakentamaan.
Haikala myöntää, että yrittäjää ei todellakaan siinä vaiheessa vielä ollut.
- Oli kyse vasta periaatteellisen tuen hakemisesta. Jos se olisi saatu, olisi lähdetty tekemään hankesuunnitelmaa ja etsimään rahoitusta. Kun tukea ei tullut, ei ollut mitään järkeä jatkaa.
Hän muistuttaa, että harva yksityishenkilö pystyy omasta taskustaan rahoittamaan isoa matkailukohdetta, vaan rahoitus haetaan eri lähteistä ja sijoittajilta.
Silloinen Oulunsalon tekninen johtaja, nykyinen Oulun tilakeskuksen johtaja Jouko Leskinen kertoo muistavansa hämärästi silloin käytyjä keskusteluja.
- Luulen, että tilanne kuntien välillä oli silloin sellainen, että sekä Oulu että Kempele mielellään näkivät asian kaatumisen. Olen ihmetellyt, ettei asia ole noussut esille Hietasaaren vaihtoehtona, kun huvipuiston seuraajaksi mietitty golfkenttäkin on Kempeleen ja Oulunsalon alueilla kaatunut.
Leskisen mukaan Lentokentäntien varsi valikoitui paikaksi, koska se on liikenteellisesti hyvä ja siinä olisi saanut lähes miljoonan ihmisen näkyvyyden.
Kaupungin vuosi sitten teettämässä selvityksessä paikan saavutettavuutta pidettiin kuitenkin vain välttävänä, eikä lähialueilla nähty olevan mitään muuta, joka tukisi huvipuiston toimintaa.
Autoliikenteen yhteyksien todettiin kuitenkin olevan sujuvia, eikä pysäköintikään tuottaisi ongelmia. Myös kevyen liikenteen yhteydet ovat olemassa.
Haikala löi turhan käynnin jälkeen pillit pussiin asiassa.
Julkisuudessakaan hanketta ei ole esitelty ennen kuin nyt.
- Haluan keskustelun toimintatavoista. Minä en enää tule operoimaan kyseisessä projektissa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva