Raitsikat Ouluun aikaisintaan 2035

Liisa Laine Kaleva
Oulu Raitiovaunut porhaltavat aika ajoin oululaisten puheenaiheeksi. Raitiovaunuverkkoa on visioitu myös tuoreessa yleiskaavaluonnoksessa.
Ennen kuin kukaan ehti tehdä visioista liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, kiiruhti apulaiskaupunginjohtaja Matti Matinheikki huomauttamaan, että raitsikoita ei olla hankkimassa, eikä raiteita rakentamassa.
Ei ainakaan pariin, kolmeenkymmeneen vuoteen.
"Juuri näin", korostaa kaavoitusarkkitehti Mika Uolamo.
Raitiovaunut ovat hänen mielestään täysin realistinen vaihtoehto tiiveimmällä kaupunkialueella parissa vuosikymmenessä - myös kokonaistaloudellisesti.
Tampereella raitiovaunuliikenne on todettu kannattavaksi jo nyt ja verkkoa suunnitellaan parhaillaan. Turusta tiedotettiin perjantaina, että asia on tulossa kaupunginhallituksen käsittelyyn. Tähtäin on vuodessa 2035.
Väestösuunnitteen mukaan Oulussa voisi vuonna 2050 olla lähes 260 000 asukasta, siis 60 000 enemmän kuin nyt.
Tällä hetkellä puolet Ouluun rakennettavista asunnoista tulee kerrostaloihin.
"Jos kerrostalot sijoitetaan sopivasti, voidaan edistää erilaisia hyviä asioita kuten joukkoliikennettä", toteaa Uolamo.
"Monipuolisen kaupunkiympäristön kannalta on tärkeää, että kaupungissa on myös tiiviitä alueita, joilla kaikki palvelut ja kaupungin keskeiset toiminnot ovat vieressä ja saavutettavissa helposti ilman autoa."
Pitkään joukkoliikenne perustuisi toki busseihin, mutta kun vuoroväli on enää 7,5 minuuttia, ratikkalinja voi tulla kokonaiskustannuksiltaan busseja edullisemmaksi.
Linjan varrella on silloin oltava runsaasti asutusta, työpaikkoja ja palveluja.
Raitiotieverkkoa ei rakennettaisi kerralla, vaan vaiheittain tarpeen mukaan. Ensimmäisenä edellytykset saattaisivat toteutua osuudella Teknologiakylä-yliopisto-keskusta-OYS-Kaukovainio, missä on jo nyt tiivein maankäyttö ja mahdollisuuksia täydennysrakentamiseen.
Myöhemmin voi toteutua Hiukkavaaran, Kaakkurin ja Ritaharjun keskusten liittäminen raiteilla keskustaan.
Lentokentällekin raiteita on tarpeen tutkia siltä varalta, että lentokentän matkustajamäärät huomattavasti kasvavat.
Joukkoliikennepäällikkö Minna Soininen ei lähde arvioimaan, millä vuorovälillä tai asukasluvulla raideliikenne olisi busseja edullisempaa.
Hän tunnustaa suoraan, että tällä hetkellä hänen on hyvin vaikea nähdä niin kauas, että kaupunkiraide jossain kohtaa Oulussa toteutuisi.
"Varmasti yleiskaavan pyrkimys tiivistää asutusta keskeisillä alueilla palvelee tiheävuoroisen joukkoliikenteen kehittämistä. Näen kuitenkin, että kumipyöräliikenne on joustavin, paras ja kustannustehokkain vaihtoehto pitkälle tulevaisuuteen."
Bussiliikennettä voitaisiin Soinisen mukaan kehittää hyvinkin pitkälle vastaamaan raideliikenteen sujuvuutta. Esimerkiksi hän nostaa Helsingin seudun Jokeriliikenteen, jolla on omat väylät kehäliikenteessä, profiloidut pysäkit ja tiheä tarjonta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva