Tulevaisuus on hybridi-musiikissa

Konsertti
Oulun musiikkijuhlat: Oulu All Star Big Band. Kapellimestarina Jaakko Kuusisto. Solisteina Cæcilie Norby, Lars Danielsson, Iiro Rantala ja Jarmo Saari. Madetojan sali 22.3.

Esitämme hybridimusiikkia, kertoi Cæcilie Norby. Kaikki hyvä musiikki kiinnostaa, eikä raja-aitoja pelätä.
Universaali näkemys heijastui kappalevalikoimassa: oli folkia, etnoa, jazzia - jopa Maurice Ravelin impressionismia - sekä luottokumppani Lars Danielssonin sävellyksiä.
Aluksi kuultiin duoesityksiä. Norbyn pohtiva ja pysähtelevä laulutyyli ja Danielssonin elastinen kontrabassosäestys loivat Joni Mitchellin Both Sides Nowssa intiimin, juuri-tässä-nyt-tunnelman.
Abbey Lincolnin laulu Wholly Earth toi mukaan afrovaikutteita äänenkäyttöön ja rytmeihin, joita duo toteutti mm. basson kylkeä rummuttamalla ja beatbox-tyylillä.
Oulu All Star Big Bandin liityttyä mukaan Norby muuntui vahvaääniseksi jazztulkiksi, joka käytti ääntään nyt ikään kuin yhtenä soittimista, mikä taas jätti tekstit hieman taka-alalle.
Dead Princess eli Ravelin Pavane toimi mainiosti hybridiversiona.
Sen sijaan jazzvalssiksi muokattu The Temptationsin Papa Was a Rolling Stone menetti jotakin alkuperäisversion tehosta.
Danielsson oli erinomainen myös big bandin rivimuusikkona, ei vain solistina.
Muista solisteista nousi erityisesti esiin kitaristi Jarmo Saari, jonka musiikilliset "tilaefektit" ja soolojen melodiataju sopivat erinomaisesti Norbyn musiikkiin.
Konsertin alkujakso sujui kotimaisin voimin Iiro Rantalan toimiessa seremoniamestarina. Ohjelmisto koostui Jukka Linkolan big band -sävellyksistä. Linkolan musiikki on teknisesti haastavaa, mutta melodista ja hyväntuulisen kuuloista.
Big bandia johtaneen Jaakko Kuusiston tarkassa ohjauksessa OASBB selvitti luotettavasti kappaleiden rytmiset haasteet - myös Rantalan ennakkoon varoittamassa kinkkisessä Andy Boy -kappaleessa.
Juha Sutela



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva