Paperinen puku

Eeva Kauppinen Kaleva
Oulu Liekö koskaan ennen tehty tanssiteosta, jonka luomisen lähtökohtana on puku, jota tanssi soittaa?
Kohta kaksi vuotta sitten Oulun kaupunginteatterin pukusuunnittelija Pirjo Valinen lausui ääneen unelman äänipuvusta. Syntyi Susurro, jonka tekijätiimi on yhdessä vastuussa koreografiasta, sovituksesta ja visuaalisesta suunnittelusta.
Susurron ensi-ilta on tänä iltana Oulun musiikkijuhlilla.
"Tämä on ensimmäinen hyppy siihen tyhjyyteen, mitä äänipuku voisi olla, mistä reunasta lähteä viemään sitä eteenpäin", idean äiti Pirjo Valinen toteaa.
"Unelma äänipuvusta on alkumetreillä, mutta sitä voi varmaan kehittää valtavasti. Tämä on uusi aluevaltaus."
Paperi on Susurron alkuaine, sen luonnonvoimat ja fysiikan lait, tekijät kiteyttävät.
Sen vuoksi Susurrossa ei voi erottaa toisistaan käsitteitä puku ja instrumentti, sävellys ja koreografia, muusikko ja tanssija.
"Paperi on hitaampaa kuin kangas. Susurrossa paperin yksinkertaisuus, arkisuus ja tuttuus on uudessa muodossa. Siinä on joku kiehtovuus", Valinen selittää.
"Jos Susurro ei ole musiikkia, ei tanssia, eikä perinteinen pukusuunnitelma, niin ehkä asetutaan uuteen maastoon, missä asiat eivät toteudu perinteisessä mielessä", tanssija Pirjo Yli-Maunula määrittelee.
"Puku on startti. Kaikki muu tutkii, mitä mielikuvia se synnyttää. Siinä mennään kyllä luontomaailmaan vahvasti."
Puku on massiivinen, samoin muut elementit lavalla.
"Suuren koon vuoksi puvusta tulee kuin partneri. Se myös peittää paljon kehoa, mikä on tanssille epätavallista. Koen, että teen melkein kuvataidetta", Yli-Maunula sanoo.
"Opettajaguru, koreografi Clay Tagliaferro sanoi meille tanssijoille 1980-luvulla, että teidän pitää tutkia kuvanveistoa. Ehkä tässä on kysymys elävän veistoksen tekemisestä."
Henkilöhahmon sijasta
Susurro synnyttää maailman. Se on luomiskertomus.
Tyylilajina se lähestyy butoa.
Säveltäjä Aake Otsalan ajatukset kulkevat Steve Reich ja John Cage -osastolle.
"Esitystä kannattaa katsoa kaikki aistit auki", hän neuvoo.
Valosuunnittelija Jukka Huitila mainitsee lyömäsoitintaiteilija Marilyn Mazurin ja visuaalisen soittamisen.
"Susurron puku on samaan aikaan soitin ja luo illuusion. Se musiikki, mikä valoista lähtee, on rytmi tai pulssi", Huitila toteaa.
Susurron esitykset Oulun musiikkijuhlilla 15.3. kello 19 (ensi-ilta), 16.3. kello 19 ja 17.3. kello 16 kulttuuritalo Valveella. Susurro jatkaa Flow Productionsin ohjelmistossa 19.3.-21.3.
Susurro nähdään galleriaversiona Oulun taidemuseossa osana Kui? IX tekstiilitaiteen triennaalia 14.4.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva