Pääsiäisviikon toisenlainen passio

Konsertti
Jesus Christ Superstar. Oulu Sinfonia. Kapellimestari Jaakko Kuusisto. Ohjaus Marietta Tevajärvi. Puvustus Riia Lampinen. Valosuunnittelu Aki Helminen. Äänisuunnittelu Ilkka Herkman. Rooleissa: Hannu Lepola (Jeesus). Sami Hintsanen (Juudas). Saara Aalto (Maria Magdaleena). Tuukka Haapaniemi (Kaifas). Anssi Valikainen (Pilatus). Marzi Nyman (Herodes). Oulussa Club Teatrialla 27.3.
Oulun musiikkijuhlat räjäytti kerralla paikallisen passioperinteen tuomalla pääsiäisviikon ohjelmaan Andrew Lloyd Webberin ja Tim Ricen musikaalin Jesus Christ Superstar.
Valinta on looginen, sillä tarinan toisenlaisesta lähestymistavasta huolimatta kyse on Raamattuun pohjautuvasta Jeesuksen viimeisten päivien kuvauksesta.
Visuaalisesti esitys muistutti rock-konserttia ja suuri risti, savu ja verenpunaiset valot olisivat sopineet yhtä lailla vaikka Black Sabbathin keikalle.
Lahdessa jo kahteen otteeseen toteutetun produktion roolitus on onnistunut ja laulajista löytyy yhtälailla niin rock-särmää kuin musikaalin vaatimaa teatraalisuuttakin.
Tässä evankeliumien tulkinnassa kerronnan keskiössä on piinattu mies Juudas, jonka järkisyyt ajavat arveluttaviin tekoihin. Juudaksena laulanut Sami Hintsanen tunnetaan parhaiten miehenä, joka tv-ohjelmassa laulaa paremmin kuin monet vieraansa.
Hintsasen vahva ääni kantoikin vaivattomasti läpi äärimmäisen vaativan roolin ja lavaolemuksestakin löytyy suurta karismaa.
Yhteisten produktioiden määrästä päätellen Hannu Lepola on kapellimestari Jaakko Kuusiston suosikkilaulajia.
Jeesuksen roolissa Lepola häilyi uskottavasti uskonnollisen johtajuuden ja naisen tarjoamien houkutusten välimaastossa.
Äänellisesti Lepola selvisi heavytenorin tehtävästä kunniakkaasti, vaikkei olekaan ylärekisteriltään mikään Ian Gillan.
Tässä ensemblessä Saara Aallon laulutekninen osaaminen on omaa luokkaansa.
Aalto toi Maria Magdaleenaan ripauksen viettelijääkin, mutta I Don’t Know How to Love Him pysyi perinteen mukaisesti lähes folkmaisen yksinkertaisena.
Pappien kvartetto This Jesus Must Die on musikaalien klassisia hetkiä. Tällä kertaa suurimman huomion keräsi Tuukka Haapaniemen todellinen megabasso.
Marietta Tevajärven ohjaus ja koreografi Outi Martikaisen tanssijat tekevät lavalle niin paljon näyttämöllistä toimintaa, että ihan puhtaasta oratorioversiosta ei ole kyse.
Rock-bändin rinnalla sinfoniaorkesteri jää yleensä seinäkoristeen rooliin ja nytkin Oulu Sinfonian tehtävänä oli muutamaa hiljaisempaa hetkeä lukuun ottamatta tuottaa sointiin yleistä äänimassaa.
Kuoro sen sijaan muuttui vaikuttavalla tavalla uskonnollisen hurmion valtaamista tavallisista ihmisistä verenhimoiseksi laumaksi.
Hannu Hirvelä



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva