Museon harmaat eminenssit esillä

Pia Kaitasuo Kaleva
Oulu Alussa oli museovarastosta löytyneet viisi isoa palaa ja laatikollinen pienempiä siruja.
Tänään huolellisen konservoinnin jälkeen palat ovat löytäneet paikkansa: Kipsikuvatehdas Magin 1930-luvun alussa valmistama herttainen figuuri Itkevä tyttö on entisensä kaltainen.
Marja Halttusen konservoima kipsipatsas on yksi Pohjois-Pohjanmaan museon infotilaan tuoduista konservointityön esimerkeistä.
"Tämä on ongelmanratkaisukeskeistä työtä", Halttunen kuvaa työnsä luonnetta.
"Luovuus tulee esille, kun on otettava huomioon kaikki ne rajoitukset, jotka esineen käsittelyyn liittyvät."
Idea konservaattoreiden työtä esittelevään näyttelyyn syntyi, kun taidekonservaattori Nina Broadstreet oli taannoin kartoittamassa Pohjois-Pohjanmaan museon maalauskokoelmaa. Hänen työtään seurannut Oulun taidemuseon tutkija-konservaattori Päivi Kyllönen-Kunnas keksi, että perustutkimuksen esittely voisi olla mielenkiintoista.
Kulttuuriperinnön vaalimiseen keskittyvässä museotyössä keskeinen konservointityö jää yleensä piiloon sen tekijöiden ollessa todellisia harmaita eminenssejä.
Kuvataiteen konservaattoreiden ajatus oman työn esille tuomisesta laajeni nopeasti ja mukaan liittyivät Pohjois-Pohjanmaan museon tutkija-konservaattorit Marja Halttunen ja Marja Höyhtyä ja esinekonservaattori Jari Heinonen Oulun yliopiston arkeologian laboratoriosta.
Ajankohtakin on teeman puolesta sopiva: Pohjoismaisen konservaattoriliiton Suomen osasto juhlii 50 vuotista toimintaansa.
Omaa tarinaansa kertovat myös niin Iin Vanhan Haminan kaivauksilta löytynyt ristiriipus, 1800-luvun silkkinen päivänvarjo kuin maalaus Toivo-fregatista.
Vitriineihin on tuotu myös esimerkkejä "kotikonservoinnista". Fajanssivati on ehjätty kolmella metalliniitillä, jotka on kitattu piiloon runsaalla kittimassalla. Esteettisyys on jäänyt syrjään.
Halttusen mieleen juolahti näyttelyä rakennettaessa, että jo lastenkirjoista löytää malleja kodeissa tehtävälle kulttuuriperinnön säilytystyölle. Niinpä vitriinissä on avoinna Astrid Lindgrenin Eemeli-kirjan aukeama, jossa villava jukuripää metkuili keittokulhon kappaleiksi.
Tutkija-konservaattori Päivi Kyllönen-Kunnas luennoi tänään kello 18 Pohjois-Pohjanmaan museon luentosalissa aiheenaan "Uuden Oulun taidekokoelmien hoito ja nykykonservoinnin haasteet".
Näyttely Conservare necesse est - Kokoelmien hoitoa ja konservointia Oulussa on esillä 26.4. saakka.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva