Syksyllä 2008 Auto Sport-lehdessä olut pieni ilmoitus kiinnitti Mäkelän huomion. Sen mukaan englantilaisen Comtec-tallin Formula Ford -pajan konkurssipesä oli myytävänä ja mies otti puhelun. Kävi ilmi, että tarjousaikaa oli vielä muutama tunti jäljellä. Mäkelä tarttui tarjottuun tilaisuuteen ja 2009 koko pajan kalusto, varaosat ja koneet saatiin Rantsilaan. Samalla auton nimi muuttui muotoon Mtec.
Uusi paja rakennettiin aikaisemmin kylmänä olleeseen varastoon ja Mäkelä kertoo nauraen, kuinka tiloja kunnostanutta kirvesmiestä arveltiin lähes hulluksi, kun hän kertoi kunnostavansa autotehdasta Rantsilaan.
Nyt Mtec on yksi Formula Ford autoja valmistajista, joita maailmalta löytyy kymmenkunta. Sen myötä Mäkelä osallistuu mm. säännöllisesti valmistajien puhelinkokouksiin ja hänen mielipidettään luokan ja autojen kehittelyssä kuunnellaan.
Tärkeintä oli kuitenkin, että Mtec osoittautui kilpailukykyiseksi ja maine alkoi levitä alan piirissä. "Osoitimme, että automme on nopea ja olemme kehittäneet sitä koko ajan sen jälkeen", Mäkelä huomauttaa.
Mtec oli mukana myös valtakunnallistakin huomiota saavuttaneessa bioetanoliprojektissa. Siinä Formula Fordien moottorit saatiin toimimaan pelkän etanolin voimin. Oulun ammattikorkeakoulun moottorilaboratorion kanssa toteutetun projektin tuloksena syntyikin "Suomen puhtain autourheiluluokka."
Yhden kauden jälkeen etanolin käytöstä jouduttiin kuitenkin luopumaan, koska polttoaineen tasapuolista jakelua kaikille talleille ei saatu varmistettua. "Olimme asiassa ehkä pari vuotta aikaa edellä", Mäkelä toteaa nyt.
Työ alkaa kromimolybdeeniputkesta rakennettavasta rungosta. Aikaa rungon kosaamiseen menee 100-150 tuntia.
Kun auto saa viimein lujitemuoviset katteet päälle, se näyttää ulkopuoliselta suhteellisen yksinkertaiselta, mutta vilkaisu katteiden alle paljastaa, että auto on täynnä sitä varten käsin tehtyjä erikoisosia.
"Rullaava auto ilman moottoria maksaa noin 30 000 euroa ja moottori tuo lisää hintaa 10 000 euron molemmin puolin", kertoo Mäkelä.
"Kokonaan uuden auton valmistaminen on iso haaste, mutta toisaalta Ford Motorsport tukee taas luokkaa voimakkaasti, mikä on minun kannaltani hyvä asia."
Koska Formula Ford -luokkaa ajetaan eri puolilla maailmaa, Mtec-autojen markkinoitakin löytyy Suomen ulkopuoleltakin. Mäkeläkin tähtää autoillaan myös ulkomaille ja muun muassa Venäjän markkinat kiinnostavat.
Talli osallistuu tänä vuonna rata-autoilun SM-sarjaan. Lisäksi tavoitteena on osallistua useimpiin Eurocup-sarjan kilpailuihin.
Miikalle kausi on jo kuudes. Mestaruuden jahtaamisen lisäksi hänen vastuulleen on tullut myös auton uusien päivitysosien testaaminen.
Millan kolmannen kauden tavoitteeksi on asetettu palkintopalli paikoista taistelu.
Mäkelä toivoo hartaasti, että Oulun uusi moottoriurheilukeskus, Oulu Zone saataisiin tehtyä.
Sen myötä Mtecin omien autojen testit saataisiin lähemmäksi tallin kotipaikkaa ja toisaalta myös yrityksen harjoittamaan koulutustoimintaan saataisiin aivan uusia mahdollisuuksia.
"Osoitimme, että automme on nopea ja olemme kehittäneet sitä koko ajan sen jälkeen."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>