Housea, teknoa ja trancea yhdistävien oululaisten ja helsinkiläisten tiskijukkien lisäksi tapahtumaa tähdittää saksalainen
"Halusimme artistin, joka on nähnyt kaiken. Uskon, että hän tulee soittamaan keikalla myös vanhoja ja legendaarisia juttuja", kertoo tapahtumaa Oulussa organisoiva
Radisson SAS:ia Siltala pitää hyvänä paikkana Age Of Love -klubille. Hän odottaa tapahtumaan yli tuhatta vierasta. Dj Peak paljastaa, että niin hotellin kellarin yökerho, kuin katutason ravintolakin pyhitetään konemusiikille.
Molemmissa kerroksissa on myös oma äänentoisto, omat valot ja videoscreenit.
"Kaksi eri lavaa on se juttu, minkä takia Radisson SAS on hyvä paikka järjestää ja se mahdollistaa myös sen, että molemmat kerrokset tarjoavat yleisölle omanlaisensa fiiliksen", hän kehuu.
Viisitoista vuotta oululaisen teknon ja housen taustavoimissa häärinyt Siltala kertoo, että hän on suunnitellut Oulun Nallikariin kesäistä konemusiikin ulkotapahtumaa.
"Ulkona olemme kuitenkin sään armoilla, joten isompia rantaklubeja ei vielä ole toteutettu", hän heittää.
Konemusiikkikulttuurin tapahtumiin kuului varsinkin 1980-luvun lopun kiihkeän rave -kuumeen aikana, että bileiden ja klubien järjestäjät valtasivat tyhjiä teollisuushalleja ja järjestivät niissä omia tapahtumiaan.
"1980-luvun loppu ja 1990-luvun alku olivat viatonta aikaa. Mitäpä muuta nuoret ja konemusiikista innostuneet pojat olisivat voineet tehdä, kuin vallata taloja, ja järjestää niissä bileitä", tech housea ja funky minimalia yhdistävä helsinkiläinen
Ness tunnustaa olevansa enemmänkin rapeana ja tuoreena nakuttavan underground -biitin, kuin paksuna sykkivän mainstream-paukkeen ihailija.
"Jos alkaisin luetella sinulle artisteja, joiden musiikkia kuuntelen, soitan ja miksaan, ne tuskin sanoisivat sinulle yhtään mitään", vanhojen rikoselokuvien gangstereita metsästävän poliisin nimestä taiteilijanimensä vääntänyt Ness murjaisee.
"Soundin pitää olla jykevän bassopitoinen. Hyvä soundi tarkoittaa sitä, että äänet tuntuvat kropassa ja korvassa, mutta sellaisilla säädöillä, että jopa kaiutinkaapin vieressäkin voi tuskatta puhua."
Kun tiskijukka sai vielä viisitoista vuotta sitten kantaa selkänsä kipeäksi lähtiessään dj-keikalle tanssilavalle tai klubille, on äänentoistossa tapahtunut teknologinen vallankumous mahdollistanut sen, että ääni kulkee mukana huomattavasti aikaisempaa pienessä koossa.
Ipodin tai muiden kannettavien kovalevyjen yleistymiseen Ness ei kuitenkaan usko.
"Kyllä cd on se juttu, jolla tullaan tälläkin alalla matkaamaan vielä todella pitkälle tulevaisuuteen", hän napauttaa.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>