LukudraamaesityksiäMika Ripatti: Tukholma (pitää pystyä puhumaan). Ohjaus Heidi Räsänen. Rooleissa Ritva Grönberg, Kasperi Nordman, Antti Kaarlela, Anniina Rokka, Tuula Väänänen ja Eero Aho. Oulun taidemuseo 24.3. klo 16.30.Sami Parkkinen: Kauppamatkustajan syntymä. Ohjaus Janne Suutarinen. Rooleissa Hannele Nieminen, Risto Salminen, Pekka Valkeejärvi ja Ari-Pekka Lahti. Aleksinkulma 24.3. klo 18.Johtuukohan havaintoni Kom-teatterin pedagogisesta otteesta vai todellakin nousussa olevasta trendistä? Sitä en tältä istumalta osaa ratkaista, mutta lukudraamatapahtuman perusteella voi aistia kiinnostavien uusien suomalaisten näytelmien tekevän paluuta yhteiskunnallisuuteen. Sen ne tekevät tarkastelemalla suomalaisten elämää globalisoituvassa Suomessa työelämää peilaamalla.
Vaikka pitikin niin kiirettä, että oli pakko valita, menettääkö Mika Ripatin näytelmän lopun vai Sami Parkkisen näytelmän alun, tuli vakuuttuneeksi siitä, että rajusti muuttuva työelämä on se, joka takuuvarmasti tuo yhteiskunnallisen teatterin ihan luonnostaan takaisin näyttämöillemme.
Lukuteatteri, jota Kom-teatterin ja Oulun kaupunginteatterin yhteistyönä on aiemminkin nähty Dupontin Teatterimaanantai-sarjassa, on mielenkiintoista ja mutkatonta teatteria, joka palkitsee kyllä katsojiakin, vaikka se on ensisijaisesti tarkoitettu palvelemaan näytelmäkirjailijoita ja sellaisiksi aikovia.
Nämä kuunnelmamaiset tuokiot, jossa näyttelijät lukevat enimmäkseen luonnosvaiheessa olevia näytelmiään koeyleisölleen, ovat niin mutkattomia tilaisuuksia, että niiden jatkoa edes jonkinasteinen teatterinystävä toivoo mitä vilpittömimmin. Tosin yleisökin voitaisiin ottaa aikatauluja tehtäessä tähänastista paremmin huomioon.
Radio- ja televisio-ohjelmien kriitikkona sekä näiden ohjelmien ja elokuvan käsikirjoittajana tutuksi tullut Mika Ripatti tekee näytelmää firmasta, jonka henkilökunta valmistautuu yhteistuntoaan osoittaakseen ja korostaakseen Tukholman maratonille samanaikaisesti, kun koko firmaa uhkaa myynti ulkomaille ilman että työntekijät siirtyisivät mukana.
Samaa vauhtia aika käy vähiin myös kolmannelle taholle eli kuolemansairaalle mutta sairautensa salaavalle firman työntekijälle.
Kun tarinaan liittyy vielä triangelidraamoja, ei juoniaineksesta ole pulaa.
Heidi Räsäsen ohjaama näytelmänpohja, jonka esitysajaksi oli ilmoitettu tunti, jatkui vielä silloin, kun kaksi seuraavaa esitystä oli alkamassa. Juonivyyhti vaikutti vielä taidemuseossa kuultuna varsin hidastempoiselta, etenkin kun kirjailijalla oli mukana mahtava määrä sulkumerkkien sisällä olevia ohjeita, jotka kaikki tunnollisesti esitettiin.
Mutta sehän kuultiinkin Kom-tekstien isähahmon Pekka Milonoffin suulla, että tuoreimmat liuskat Ripatti oli jakanut ryhmälle samana päivänä. Jopa eräs synopsikselta kuulostava tiivistelmäpätkä, jossa kohtaus vasta luonnosmaisesti selostettiin, saatiin kuultavaksi.
Kunhan teksti hioutuu ja pääsee oikeasti näyttämölle, se taatusti luokitellaan teknofirmoissa tapahtuvaan teatterilajiin, siihen, jolle Mobile Horror näyttää houkuttelevaa tietä.
Siinä missä kirjailija Mika Ripatti uskaltautui etupenkkiin untuvikkotekstiään seuraamaan, siinä Sami Parkkinen kätkeytyi pimeään peräkomeroon sähköjohtojen sekaan, yleisön selän taa seuraavassa kohteessa, Aleksinkulmassa.
Ei olisi ollut tarpeen, tekee mieli sanoa, kun seurasi Janne Suutarisen ohjaaman Kauppamatkustajan synnyn mukaansa temmannutta ja yllättävän valmista esitystä.
Arthur Millerin kauppamatkustajan kuolemasta johdettu sanaleikki on näytelmä takaumineen. Siinä kaksi kypsään ikään ehtinyttä, lapsuudestaan saakka toisensa tuntenutta kauppamatkustajaa kerii elämäänsä ja muistelee siihen vaikuttanutta toisen kaveruksen isää, joka kiersi markkinoita.
Rovaniemellä nykyään asuva Parkkinen ankkuroi elämässään hyvin ja huonosti menestyneiden miehien muistot niin Piippolaan, Rantsilaan, Tervolaan, Kemiin, Rovaniemelle kuin Hirvaskankaallekin.
Mehevä, ehkäpä hieman jaritervomaisuuteen vivahtava elämänmaku välittyy mielenkiintoisissa repliikeissä, joita tämä porukka tuntui ehtineen jopa harjoitella. Tämä lukuteatteriesitys palkitsi kunnolla sen harvalukuisen yleisön, joka oli ennättänyt paikalle puuskuttaa.
Jäin oikein toivomaan, että Kauppamatkustajan syntymä tulee ainakin jonkun pohjoissuomalaisen ammattiteatterin ohjelmistoon.
Kaisu Mikkola