Liikuntamaata suunniteltaessa on pyritty monikäyttöisyyteen, ympärivuotisuuteen ja houkuttelevuuteen. Hankkeen suurimpana haasteena kuitenkin on oululaismieliin syöpyneen kaatopaikkamielikuvan muuttaminen ulkoilu- ja virkistysmielikuvaksi. Tarkoituksena on sovittaa jätemassa kumpareina nykyiseen kumpuilevaan maastoon.
"Ensi kesänä mäen päälle ajetaan puolen metrin paksuinen tiivistyskerros OPA-sakasta. Sakan päälle laitetaan rengasrouhetta kuivatuskerrokseksi ja lopuksi pintakerrokseen tarvittavaa maata. Sitten entiselle jätevuorelle istutetaan puuntaimia", selostaa Oulun kaupungin teknisen keskuksen rakennuttajapäällikkö
Kaatopaikan kumpareista mahdollisesti valuva likavesi kerätään suotosalaojiin, joista se johdetaan kaupungin jätevesiviemäreihin kahden pumppaamon voimin.
Alueelle on rakennettu autoliikenneyhteys Pirttilammentien kautta. Keskelle aluetta rakennettu parkkipaikka ja tulossa olevat muut paikoitustilat jakavat liikuntamaan kahteen pienempään tekomäkialueeseen.
Näistä eteläinen on saanut jo tarkat suunnitelmat, Nissilä uskoo sen valmistuvan vuoteen 2010 mennessä. Kuitenkin yhdellä ehdolla: "Jos moottoriurheilukeskus löytää uuden paikan, esimerkiksi Metsokankaan rakennustyömailta vapautuvat täytemaat osoitetaan ensin pohjoisen kaatopaikkakukkulan kapseloimiseen ja eteläisen tekomäet saavat odottaa vuoroaan."
Alkuperäisen tavoitteen mukaan moottoriurheilua harrastettaisiin jossain muualla jo vuonna 2007. Tämän hetken suunnitelmissa keskus aiotaan rakentaa Ylikiimingin Kokkokankaalle, mutta Kiimingissä on kirjelmöity moottoriurheilukeskuksen paikasta.
Monitoimikeskuksen ympäristövaikutuksista tehdään myös YVA-selvitys. Nissilän mukaan moottoriurheilukeskus voi siirtää kaatopaikka-alueen pohjoisen puolen suunnitelmien toteutusta pitkälle tulevaisuuteen, sillä kaupunginhallituksen periaatepäätöksen mukaan pohjoista kukkulaa aletaan kapseloida vasta, kun siirtoaika on selvillä.
Hiihtomaa, lasten hiihtostadion ja kilometreittäin jatkuvat hiihtoreitit muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden. Hiihtomaa tulee sisältämään mäkiä, opetuslatuja ja mahdollisesti myös pienen hyppyrimäen. Hiihto- ja ulkoilureitit linjataan siten, että ne yhtyvät nykyiseen Iinatin reittiin, Kempeleen reitteihin ja Kaakkurin keskustaan.
Alueen uskotaan sopivan mainiosti myös suunnistuskäyttöön, jatkeena Iinatin ulkoilualueelle. Liikuntamaasta tehtävä suunnistuskartta toimii samalla lasten ja nuorten opetuskarttana. Maan valmistuttua on tarkoitus laatia esite, joka sisältää hyvän kartan ulkoilualueesta.
Alati kasvavalle ratsastusharrastukselle liikuntamaa tarjoaa mahdollisuudet ympäristön laajojen vapaiden alueiden johdosta, maastoreittejä voi viedä Kempeleenkin suuntaan.
Oulun kaupungin teknisen keskuksen kaavoitusarkkitehti
"Suunnitteilla on nimenomaan perheliikuntaa tukeva alue, jolle ei ole tarkoituksena tehdä stadioneita tai muita massiivisia rakennelmia", Vanhala tähdentää ja huomauttaa, että liikuntamaan suunnittelussa liikutaan vielä esiasteilla.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>