Sipulipaahtimosta ruokatehtaaksi

Pyhännän Maustaja pitää kansan ketsupissa

Petri Hakkarainen

PYHÄNTÄ Yli 400 raaka-aineen ja pakkaustavaran palapelistä jalostetaan Maustaja Oy:n tehtaassa maailmalle jo noin 250 tuotenimikettä: ketsuppeja, sinappeja, kastikkeita, hilloja ja kuntojuomia.

Toimistusjohtaja Markku Tuuli kertoo, että talon ykköstuote on ketsuppi. Amerikan herkkua keitellään usealla reseptillä ja monenlaisiin pulloihin. Maustajan osuus Suomen ketsuppimarkkinoista on jo yli 70 prosenttia.

”Suomessa käytettävästä sinapista tuotamme puolet, salaattikastikkeista ja hilloista neljänneksen. Asiakkaita meillä on puolensataa ja joka viikko otetaan joku uusi tuote valmistukseen”, Tuuli luettelee.

Makeat ja mausteiset tuoksut ovat leijuneet Pyhännän teollisuusalueella jo 30 vuoden ajan.

Ruokatehtaan alku oli vaatimaton: kunta perusti sipulipaahtimon, kun miehiä työllistävän puunjalostusteollisuuden rinnalle tarvittiin naistyöpaikkoja.

Kovaa kilpailua

Välillä Pauligin taskussa käynyt yritys on nyt toimivan johdon omistuksessa. Työtä tehdään 60 ihmisen voimin kahdessa vuorossa. Miehiä talossa on nykyisin töissä lähes yhtä paljon kuin naisia.

Maistaminen on tärkeä osa tuotekehittelyä, mutta aistit on pidettävä herkkänä myös asiakkaiden kanssa. Pari rekkakuormallista päivässä eli yhdeksän miljoona kiloa tavaraa vuodessa ei lähde maailmalle itsestään.

”Emme paini enää maakuntasarjassa tai edes kansallisessa kisassa, vaan käymme aina vähintään pohjoismaista kilpailua. Kotimaisuus on tietty valtti, mutta eivät suuret ketjut siitä lisähintaa maksa”, Marku Tuuli tähdentää.

Tuotteistamisen osaaminen on Tuulen mukaan menestymisen avain myös elintarvikealalla.

Uusi sinappi tai salaattikastike rakennetaan mielikuvista, sanallisesta kuvailusta ja joskus harvoin jopa asiakkaan toimittaman reseptin perusteella. Houkuttelevan pakkauksen merkitys on erittäin suuri.

Vientiin valmiudet

Maustaja löytää asiakkaansa pääosin Suomesta. Viennin osuus on kolmisen prosenttia, mutta uusia mahdollisuuksia tarkkaillaan herkeämättä. Ulkomaankaupalla on suurempi merkitys toisinpäin: esimerkiksi tomaatit ja mansikat ovat tuontitavaraa.

Markku Tuuli sanoo, että laatujärjestelmät, standardit ja sertifioinnit ovat yhä tärkeämpiä valtteja kauppoja solmittaessa. Raaka-aineiden alkuperä on tiedettävä tarkasti ja laboratoriokokeet ovat olennnainen osa valmistusprosessia.

”Koulutettuja maistajia ei kuitenkaan korvaa mikään. He osaavat arvioida tuotetta muillakin laatusanoilla kuin hyvää tai pahaa”, Tuuli vakuuttaa.

Ketsupin keittely Pyhännällä ei Tuulen mielestä ole sen vaikeampaa kuin maalikylissäkään.

Miinuspuolelle mies tosin kirjaa korkeat rahtimaksut ja aikaiset herätykset neuvotteluihin Helsinkiin lennettäessä. Isolla plussalla merkitään hyvien työntekijöiden saatavuus ja työhön sitoutuminen.

Säästökoko. Jaana Nurmi purkittaa Maustajan ykköstuotetta, ketsuppia. Markku Tuuli kehuu yrityksen työntekijöiden olevan moniosaajia, jotka sujuvasti vaihtavat työpisteestä toiseen.

Kastikehylly. ”Linjanäytearkistossa yksi purkki vastaa noin tuhannen kilon tuote-erää”, Markku Tuuli kertoo.

Purnukkamuseo. Markku Tuuli esittelee mielellään vieraille niitä satoja erilaisia pakkauksia, joita Maustajalla on vuosien mittaan täytetty.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva