Kalevakin koki notkahduksen

Pekka Siltanen

OULU Monien muiden yritysten tavoin myös Kaleva Kustannus Oy sai viime vuonna totutella laskeviin tunnuslukuihin.

”Mutta vaikka tulos hieman laskikin, se oli vakaata ja myös hyvää kansallista tasoa”, toimitusjohtaja Taisto Riski määrittää.

Vaikka markkina usean kasvuvuoden jälkeen notkahtikin, Taisto Riskin mukaan Kalevan vahva tase mahdollisti kaikkien suunniteltujen kehittämistoimien toteuttamisen.

Myös Kalevan tätä vuotta leimaa kustannusten hallinnasta ja toimintaprosessien tehostamisesta huolimatta yhtiön päätuotteen vahva kehittäminen.

Kalevassa alkoi viime elokuussa uuden päätoimittajan Risto Uimosen käynnistämä sanomalehden ilmeen modernisointi ja sisällön uudistaminen. Uudistukset jatkuvat. Lukijoille ja ilmoittajille rakennetaan runkolehden ympärille myös laajemmin nykyaikaista tuoteperhettä

Tätä varten Kaleva uusii toimitusjärjestelmänsä, joka toimitusjohtaja Riskin mukaan mahdollistaa nykyaikaisen ”monime­di­atoimit­ta­mi­sen”. Tuoteperheeseen kuuluu jo sanomalehti ja sen mukana säännöllisesti julkaistavia liit­teitä, verkkolehti ja yhteistyössä Technopolis Oyj:n kanssa High Tech -verkkopalvelu.

Liikevaihto kasvoi hieman

Kaleva Kustannus Oy:n liikevaihdoksi muodostui viime vuonna 43,2 miljoonaa euroa. Edellisvuodesta se kasvoi 1,9 prosenttia.

Konsernin liiketulos aleni edellisvuoden 6,8 miljoonasta eurosta 25 prosenttia, 5,1 miljoonaan euroon.

Tilikauden voitoksi muodostui 3,5 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin sitä kertyi 5,5 miljoonaa euroa.

”Tuloslukuihin ei liity mitään dramatiikkaa. Vertailuvuosi, vuosi 2001 oli vain niin poikkeuksellisen hyvä, seitsemän kasvuvuoden huippuvuosi”, Taisto Riski asettelee vertailupohjaa.

Muiden mediatalojen tavoin myös Kaleva kohtasi viime vuonna käänteen, jossa vuosia jatkunut mediamainonnan kasvu kääntyi aika jyrkkäänkin, kuuden prosentin laskuun. Ja kun mediamainonnan notkahdus takavuosina kosketti yleisesti vain televisiomainontaa, nyt se näkyi myös sanomalehtimainonnassa.

Merkittävien lehtien ilmoitustuotot putosivat 5-6 prosenttia. Etelän lehdistä poiketen Kaleva koki laskun vasta syksyllä, sillä merkittävät kauppapaikka-avaukset Oulussa siirsivät matalapainetta, Taisto Riski kertoo.

Erityisen selvästi muiden suurten sanomalehtien tavoin Kalevassa koettiin talouden ympäristömuutos työpaikka­il­moittelun voimakkaana las­ku­na.

Kaleva lisäsi levikkiään

Ilahduttavaa Taisto Riskin mukaan on se, että lehden levikki piti pintansa muuten laskevien lukujen vuotena.

Sanomalehti Kalevan levikki kasvoi 309 kappaleella, yhteensä 83 151 kappaleeseen. Saavutus on Riskin mielestä ”ihan hyvä, koska koko maassa suurten sanomalehtien yhteenlasketut levikit edelleen kokonaisuudessaan hieman alenivat”.

Päättyneen vuoden investointeihin Kalevassa kuului painokoneen yhteyteen hankittu laitteisto, joka mahdollistaa liitejulkaisujen automaattisen ”sisäänpiston” lehden väliin.

Investointi mahdollisti kirjapainon tulosta parantavan yhteistyön syventämisen SanomaWSOY:n kanssa, kun myös Ilta-Sanomien viikonloppunumeron painaminen aloitettiin Kalevassa.

Positiivisiin asioihin kuuluu myös paperin hinnan lasku tänä vuonna.

Sopeuttamista on tarvittu

Taisto Riski sanookin odottavansa tästä vuodesta viime vuotta parempaa, mutta vain ”jos suhdannetilanne ei tästä olennaisesti heikkene ja ilmoitusmarkkina enää huonone”.

Hänen mukaansa Kalevassa kuitenkin joka tapauksessa jatketaan aloitettuja sopeuttamis- ja tehostamistoimia.

Viime vuonna Kaleva ulkoisti henkilöstöravintolatoiminnan, siivousta ja puhtaanapitoa sekä lähettipalvelut, kiinteistöhuollon ja kuljetustoimintoja. Järjestelyt koskivat yli 40 henkilöä.

Syksyn aikana yhtiössä laadittiin säästöohjelma ja tämän vuoden suunnittelussa kustannusten hallinta ja toimintojen tehostaminen olivat edelleen keskeisellä sijalla.

Päämääränä on sopeuttaa toiminta hitaampaan kasvuun.

Kalevan kirjapainossa on meneillään YT-menettely, joka ei Taisto Riskin mukaan ”koske kovinkaan montaa henkilöä”.

YT-menettelyn Kaleva tiedotti torstaina käynnistävänsä myös sanomalehden ilmoitusmarkkinoinnin ja toimituksen kuvankäsittelyn työtehtävien osalta.

Alma Media lisännyt omistusosuuttaan

Suomen toinen mediakonserni Alma Media on lisännyt viime vuonna hieman omistusosuuttaan Kaleva Kustannus Oy:ssä.

Konserniin kuuluva Karenstock Oy omaa nyt osakkeita määrän, joka oikeuttaa 4,4 prosentin osuuteen yhtiön äänivallasta.

Myös WSOYSanoma -konser­ni on osakkaana Kaleva Kustannus Oy:ssä. Konsernin Nytnet Oy omistaa Kalevan osakkeita määrän, joka oikeuttaa 3,9 prosentin osuuteen yhtiön äänivallasta.

Kaleva Kustannus Oy:n uusiin osakkeenomistajiin kuuluu myös hallituksen puheenjohtaja Veikko Lesonen.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva