IWS ponnistaa vauhtiin

Pasi Klemettilä

KEMPELE IWS International Oy alkaa päästää vauhtiin älykkään virransyöttö- ja ohjausjärjestelmänsä kanssa. Ensimmäinen IWS:n järjestelmällä varustettu asiakasajoneuvo, ambulanssi, luovutettiin tiistaina iisalmelaiselle Profile Components Oy:lle.

Profile Components on Euroopan suurimpia ambulanssien valmistajia. Nyt luovutettu ambulanssi siirtyy Iisalmen terveyskeskukselle huhtikuun alussa.

Ambulansseja on menossa Profile Componentsille kaikkiaan sata. Eilen luovutettu auto on esisarjan ensimmäinen auto.

Profile Componentsin toimitusjohtajan Marko Revon mukaan IWS:n järjestelmä tukee ambulanssin tekemistä mahdollisimman toimintavarmaksi ja entistä paremmaksi.

IWS:n kehittämä ajoneuvojen virranhallintaan perustuva järjestelmä mahdollistaa sen, että sähkövirtaa ja dataa voidaan syöttää samassa järjestelmässä. Sähköjohtimissa on ”älyä”.

Tämän ansiosta autojen sähköjohdinsarjat voidaan tehdä aiempaa pienemmiksi, johtoja tarvitaan aiempaa vähemmän. Suunnittelu-, valmistus- ja asennusaika lyhenevät ja ajoneuvon paino johdinten osalta pienenee.

Uuden ajan alussa

IWS International Oy:n perusti vuonna 1992 yrittäjä ja keksijä Jorma Pohjola. Hän on nykyään IWS:n hallituksen jäsen. Pohjolan mukaan nyt IWS on uuden ajan alussa.

Ajoneuvomaailma tällä tuotetasolla ei ole helppo, sinne ei ole helppo mennä sisään. ”Tämä on meille erittäin oleellinen muutos, nyt päästään tuotannon ja myynnin aikakauteen”, Pohjola sanoo tyytyväisenä.

”Tuskin olisin uskaltanut lähteä projektiin, jos olisin tiennyt, kuinka kauan se vie aikaa. Tuotekehitys on vienyt yli 50 miljoonaa markkaa.”

Pohjolan mukaan idealle ei ole kilpailijaa, johdinjärjestelmiä tehdään, mutta niiden tuote ja tuotantotavat ovat erilaisia. IWS:llä on oma tavoitteellinen liiketoimintamalli.

”Me voimme varustaa mitä erilaisimpia kulkuvälineitä IWS:n järjestelmillä, jotka on tehty samoista uusista komponenteista. Nämä komponentit valmistetaan tulevaisuudessa automaattisella tuotantolinjalla ensimmäista kertaa maailmassa. Tuotettavuus on järjestelmien kilpailukyvyn perusta.”

IWS:n sähköistysjärjestelmä on Pohjolan mukaan tuotteena mahdollisimman selkeä, siinä on mahdollisimman vähän erilaisia kontakteja, mahdollisimman vähän mitään sellaista , joka voi mennä rikki. Oleellista on vain se, että paljon toimintoja toteutetaan tämän ”vähän” avulla. ”Asiakkaat antavat arvon toiminnalle, ei fyysiselle massalle, joka toimintaa hoitaa”, Pohjola sanoo.

”Maailma ei ole vielä ottanut IWS:ään kantaa. Meillä on perinteisiin tuotantotapoihin nähden etulyöntiasema maailmanmarkkinoilla”, Pohjola uskoo.

Markkinat jaossa

IWS:llä on 18 työntekijää, joista neljä on Hyvinkäällä. Toimitusjohtaja Martti Hahlin mukaan yritys työllistää Oulun alueella noin 40 henkeä. Suurin osa on suunnittelijoita.

IWS suunnittelee kaiken itse, mutta käyttää apunaan partnereita. Teollisena kumppanina toimii muun muassa PKC Group, joka itse toimittaa muun muassa johdinsarjoja Scanian ja Volvon kuorma-autoihin. IWS:n toimitilat ovat myös PKC:n kanssa saman katon alla Kempeleessä.

”Joku toteuttaa tällaisen järjestelmän. Me pyrimme siihen, että me toteutamme sen. Se, joka pääsee ensimmäisenä toteuttamaan tämän luotettavasti, hallitsee varmasti kymmenen vuoden sisällä ajoneuvojen sähköistysjärjestelmiä”, Hahl sanoo.

Hänen mukaansa IWS on ainoa yritys maailmassa, joka voi toimittaa täydellisen tämäntyyppisen johdinjärjestelmän. Linja-autot, kuorma-autot, pelastusajoneruvot, metsäkoneet ja myöhemmin myös henkilöautot ovat järjestelmille sopivia käyttökohteita.

Tuotekehitystä on rahoitettu muun muassa sijoittajien ja Tekesin tuella. Pääomistajia ovat muun muassa MVI Partners Oy, Sitra ja Conventum.

Ville kartimo

Uusi aika. IWS Internationalin hallituksen jäsenen Jorma Pohjolan mukaan IWS pääsee nyt tuotannon ja myynnin aikakauteen.

Ville kartimo

Luotettavampaa sähkötekniikkaa. Ensimmäinen IWS:n älykkäällä virransyöttö- ja ohjausjärjestelmällä varustettu ambulanssi luovutettiin tiistaina.

Ville kartimo

Markkinoita voittamaan. IWS International Oy:n toimitusjohtajan Martti Hahlin mukaan heidän sähköistysjärjestelmänsä nousee vielä merkittävään rooliin ajoneuvoteollisuudessa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva