Tuotekehitystä pohjoisen oloihin

Haapajärvinen KOME Oy rakentaa yli sata kuorma-auton perävaunua vuodessa

Seppo Kangas

HAAPAJÄRVI Puutavaraperävaunu saattaa pahimmillaan kerätä rakenteisiinsa 3 000 kiloa lunta, joka kaikki on hyötykuormasta pois. Haapajärvinen perävaunujen ja korien valmistaja KOME Oy on tuotekehityksessä panostanut juuri pohjoisen olosuhteisiin soveltuviin ratkaisuihin.

”Tuotekehitys on meidän kilpailuvalttimme. Esimerkiksi perävaunujen jousitus on meillä kevyempi ja huoltovapaampi kuin muilla. Myös lumen kerääntymistä olemme onnistuneet merkittävästi vähentämään”, toimitusjohtaja Kari Saarnio kertoo.

KOME Oy on kasvanut viime vuosien aikana Suomen viiden suurimman perävaunuvalmistajan joukkoon. Kasvua on tullut sekä Haapajärven pääyksikössä että yritysostojen kautta. Vuonna 1998 KOME osti Rautalammilla toimivan AKM:n koritehtaan ja tänä keväänä yritysperheeseen liitettiin nummelalaisen Trailer-Metallin perävaunu- ja päällyrakennetoiminnot.

”Vuonna 1984 aloitettiin 11 työntekijän voimin. Nyt meitä on kaikkiaan 65, joista noin 40 Haapajärvellä”, Kari Saarnio kertoo.

KOME Oy on perheyhtiö, jonka pääosakas on Kari Saarnio. Muut osakkaat ovat hänen veljensä Seppo Saarnio ja sisarensa Sirpa Saarnio.

Yrityskauppojen myötä KOME:sta on tullut Suomen monipuolisin raskaan kaluston valmistaja. Tuotekonsepti kattaa kaikki keskeiset kuljetusmuodot: puu-, rahti-, sora-, turve- ja säiliökuljetukset. Säiliöpuolella yrityksellä on korjaus- ja asennustoimintaa, mutta ei valmistusta.

”Meidän toimintatapaamme kuuluu myös se, että perävaunut ja muut rakennetaan räätälintyönä asiakkaan toiveiden mukaan”, Kari Saarnio kertoo. Tänä vuonna tehtailta lähtee asiakkaille pelkästään perävaunuja yli sata.

Tuotteiden kirjo on laaja. Kolmessa tehtaassa valmistetaan teräksiset ja alumiiniset soralavat, kasettiperävaunut, rahtiperävaunut ja -lavat, puutavaraperävaunut, kuorma-auton päällyrakenteet, turveperävaunut ja -korit. Lisäksi yrityksellä on raskaan kaluston korjaus- ja katsastustoimintaa, ja vanhoihin perävaunuihin tehdään muutostöitä.

Tuotekehitystä kokemuksen kautta

KOME Oy on ainoa alumiinirakenteisten lavojen valmistaja. Alumiini on vaikea materiaali, jonka työstäminen ja hitsaaminen vaatii erikoisosaamista.

”Myös ruostumattoman teräksen puolella meillä on menossa kehityshanke. Suomen ainoa ruostumattomasta teräksestä valmistettu puutavaravaunu on parhaillaan koekäytössä, ja kokemukset ovat erittäin hyvät”, Saarnio mainitsee.

Tuotekehityksessä on hänen mukaansa kolme keskeistä aluetta: keveys, kestävyys ja huoltovapaus.

”Kehitämme uusia systeemejä oman kokemuksemme ja asiakkaiden kokemusten pohjalta. Moni parannus on syntynyt nimenomaan asiakkaan toiveesta. Esimerkiksi sorapuolelle kehitämme juuri yhteistyössä oulaistelaisen autoilijan kanssa uutta kevyttä ratkaisua.”

Julkista rahoitusta yritys ei ole tarvinnut sen paremmin tuotannollisiin investointeihinsa kuin tuotekehitykseenkään.

”Oma tietokoneavusteinen suunnittelu on myös yksi meidän vahvuuksistamme. Me saamme suunnitelmat valmiina piirrustuksina tekijöille, eikä tuotantolinjalla enää tarvitse miettiä, miten homma hoidetaan”, Kari Saarnio mainitsee.

Haapajärven tuotantotilat yrityksellä ovat vasta saneeratut ja riittävän suuret. Kari Saarnion mukaan ongelmia aiheuttaa enemmänkin työvoiman saanti.

”Se on yleinen ongelma metalliteollisuudessa. Metalliala ei ole kiinnostanut nuoria, ja eläköitymisen myötä työvoiman tarve vain kasvaa. Lähivuosina työvoimapula on vastassa varmasti.”

KOME Oy:n liikevaihto on tänä vuonna noin 8,5 miljoonaa euroa.

”Alan kilpailu kiristyy koko ajan. Kuljetusyritykset ovat jatkuvasti tiukemmalla, ja kilpailuttavat meitä tiukasti. Liikevaihdon kasvusta on kuitenkin haettava se volyymi, jolla pelissä pysyy mukana”, Kari Saarnio sanoo.

Seppo Kangas

Jarrut kuntoon. Haapajärvinen asentaja Risto Prättälä asentaa uuteen perävaunuun jarrulaitteistot.

Seppo Kangas

Perheyritys. Kari Saarnio johtaa haapajärvistä perheyritystä, joka on kasvanut alallaan maan kärkiyritysten joukkoon.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva