Ohuita ja kevyitä eroja

Harrastaja-teatteriensi-ilta

Oulun ylioppilasteatteri: Ero. Perälä. Rooleissa: Sini Kalajoki, Tiina Turtiainen, Timo Matilainen, Kerttu Viironen, Antti Kaarlela, Päivi Rinkinen, Satu Virtala, Essi Kähkönen, Johanna Pulkkinen, Kristjad Niitepöld, Tiina Paananen, Sanna-Maija Karjalainen. Käsikirjoitus ja ohjaus: Katri Pääkkö. Koreografia: Sini Kalajoki. Valot ja äänet: Jussi Pöntinen, Teno Guttorm, Katri Pääkkö. Seuraava esitys ke 20.3. NuKun pieni sali.

Se on loppu nyt. Mitä minä tein väärin? Kuinka jaksan aloittaa alusta? Mutta olemmehan jälleen vapaat. Jää vielä. Nyt minä menen.

Lauseissa on lyhykäisyydessään Oulun ylioppilasteatterin Ero-käsikirjoituksen sisältö. Ohjaaja Katri Pääkön taidot ovat joutuneet koetteille niin käsikirjoituksen kuin ohjauksen kanssa.

On kuusi paria: näistä kolme on lesbo-paria, yksi nuorisopari, yksi ilmeisesti keski-ikää markkeeraava pari ja yksi saippuaooppera-pari.

Episodit ja parit vaihtuvat nopeasti. Onhan meillä kaukosäädin, niin että näytelmässä ihminen, musiikki ja valo tulee ja menee, ikään kuin katsoja surffaisi television eri kanavilla.

Populaarimusiikin puolelta valitut musiikkikatkelmat tahdittavat muuten löysää kokonaisuutta, ja onpa mukana runsaasti yhden parin (Sini Kalajoki, Tiina Turtiainen) tanssiakin.

Vajaan tunnin kestävän esityksen katkaisee ainoastaan yhden kerran ohjaajan väliintulo: Poikki, poikki, pysytäänpä alkuperäisessä käsikirjoituksessa.

Kuusi paria toistaa yhteisiä repliikkejä, kukin tavallaan, omassa kontekstissaan, nuorisovaltaisesti. Näissä eroissa ei näy lapsia, ei alkoholia, ei uskottomuutta - motiivit, jotka usein liittyvät eroihin. Tulevatpa mieleen sosiodraaman keinot, jolloin episodin kehittelyä olisi voinut syventää, mennä eroajan nahkoihin, miettiä moniaita tekijöitä.

Toteamus, että me kaikki olemme syyllisiä, ei tunnut riittävän kokoavalta selitykseltä siihen, mitä katsojan nähtäväksi tarjotaan.

Vaikutelmaksi jääkin lähinnä sisäpiirivitsi, jos nyt eroa vitsinä voi ajatella, muuten kuin teatterissa. Onko ero aiheena ollut liian iso pala pureskeltavaksi ohjaajalle ja käsikirjoittajalle? Tärkeä ja arkinen ongelma jää käsittelemättä. Ollaan ero-näytöksessä (televisiossahan pyörivät ero-käräjät, showta sekin). Tapahtumat näytellään, kohdistetaan yleisölle, esitetään, ja yleisö saa välillä nauraa. Erokokemusten jälkeen helpottaa. Kyllä ero on ajan hukkaa, mutta ilmeisen ajan hengessä kiinni.

Pirjo Suvilehto

Antti Kaarlela

Eron pareista pari. Yllä Antti Kaarlela ja Päivi Rinkinen. Alla Johanna Pulkkinen ja Kristjan Niitepöld.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva