Koko seudun yhteisvoimin

Oulun seudun elinkeinostrategiassa tärkeintä on pyrkimys omien voimien yhdistämiseen.

Erilaisista vakuuttavan näköisistä papereista ei Oulun seudulla nyt ole puutetta. Hiljattain julkistettiin Oulun kasvusopimus, jonka pitäisi taata teknologiaan liittyvän kehityksen jatkuminen. Nyt on vuorossa koko seudun elinkeinostrategian päivitys vuosille 2002-2006.

Mukana on 11 kuntaa Oulun kaupungista ja sen ympäristöstä. Viime vuoden lopussa alueella oli lähes 197 000 asukasta, ja vuoden 2005 yhteiseksi asukasmääräksi ennakoidaan 215 000 henkeä. Oulussa ja sen ympäristössä siis lähdetään siitä odotuksesta, että raju kasvu jatkuu. Kaikkien alueen kuntien väkimäärän ennakoidaan nousevan, ja Oulussa ylitettäisiin jo 130 000 asukkaan raja.

Muun Pohjois-Suomen kannalta se on hieman kaksijakoinen asia, sillä oletettavaa on, että Oulun seudun kasvu tuntuu väkiluvun vähenemisenä muualla pohjoisessa. Nykyisen aluekehityksen myötä todennäköisin vaihtoehto tälle kuitenkin on, että moni muuttaa joka tapauksessa, ja ellei Oulun seudussa ole vetovoimaa, muuttajat menevät saman tien etelän keskuksiin. Monipuolisten työtilaisuuksien luonti on ainoa keino kanavoida muuttovirtaa myös toiseen suuntaan, houkutella osaavia ihmisiä sekä muualta Suomesta että ulkomailta. Kansainvälisesti vetovoimaisen alueen luomisessa on vielä työtä.

Tulevaisuuden kannalta ehkä tärkein Oulun ja lähikuntien aikaansaannos on yhteinen yleiskaava, joka ohjaa koko seudun rakenteellista kehitystä. Se on Suomen mitassa yhä harvinainen esimerkki toimivasta ja kaikkia hyödyttävästä yhteistyöstä.

Kuntien omistaman Ouluseudun Yrityspalvelujen laatima elinkeinostrategia kuvastaa tämän yhteisen tahdon jatkumista, vaikka kyseessä pitkälti onkin eri aloilla tehtyjen ohjelmien koonti yksiin kansiin. Varsinaisia uusia konkreettisia kohtia ei strategiassa juuri ole.

Koska huipputeknologiaohjelmat etenevät muita reittejä, paperi keskittyy muihin eli perinteisiin elinkeinoaloihin. Syytä onkin, sillä monipuolisuus on samalla vahvuutta, ja tukijalkoja tarvitaan lisää. Toki silti esimerkiksi elintarviketeollisuuden kehittämisessä luotetaan vahvasti teknologiaosaamiseen; asiat verkottuvat yhteen.

Ohjelmassa puhutaan paljon seudun imagon kehittämisestä. Harmi vain, että käyttöön omaksuttu nimi ”Ouluseutu” jo itsessään riipii korville näitä tavoitteita. On ristiriitaista samaan aikaan puhua huippuosaamisesta ja käyttää kieliopillisesti mahdotonta nimeä.

Ouluseutu -nimestä ei vielä ole tullut sellaista tavaramerkkiä kuin ehkä alunperin toivottiin. Yksi syy saattaa olla se, ettei nimi tässä muodossa yksinkertaisesti sovi suuhun. Siirtyminen kunnioittamaan suomen kielioppia voisi olla imagotekijä sekin.

Tavoitteena vuoteen 2006 mennessä on, että yhtenäinen Oulun seutu on vahva ja toimiva. Toistaiseksi ei mikään sodi toivetta vastaan: kuntien välinen yhteistyö sujuu hyvin. Konkreettisena tavoitteena on, että nyt lähes 14 prosentin työttömyysaste painuisi alle kymmenen prosentin. Siinä on tekemistä. Viime aikoina on tapahtunut enemmänkin työvoiman vähennyksiä kuin lisäämistä.

Uusia työpaikkoja on määrä synnyttää 15 000, kaksi kolmasosaa huipputeknologian yrityksiin. Tavoite on korkealla, mutta niin sen täytyy ollakin. Perinteiset elinkeinot tarvitaan talkoisiin mukaan.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva