Oritkari solmupisteeksi

Pasi Klemettilä

OULU Oulun Autokuljetus Oy:n uusi terminaali Oritkarin sataman kupeessa rakentaa osaltaan Oritkarin aluetta Oulun uudeksi kuljetustoimintojen keskukseksi.

Toimitusjohtaja Hannu Leppäsen mukaan paikka on erinomainen. ”Tästä on hyvät yhteydet joka suuntaan”, Leppänen kehuu. Satama on vieressä, lentokentälle pääsee sujuvasti ja viereen tulee VR:n yhdistettyjen kuljetusten terminaali, jossa rekat pääsevät junan kyytiin.

Projektipäällikkö Seppo Vehkaoja vetää Oulun seudun logistiikkakeskushanketta Logisforumia. Hänen mukaansa Oritkari on muotoutumassa hyvään ja Oulun kannalta tärkeään suuntaan.

”Varmasti Oulun autokuljetuskin on tehnyt pitkän tähtäimen ratkaisun. Satama, rautateiden yhdistetyn kuljetuksen terminaali ja autoliikenne lähellä toisiaan ovat merkittävä asia”, Vehkaoja sanoo. Oritkarissa on lisäksi tulli, se helpottaa kansainvälisten kuljetusten hoitoa.

Logististen toimijoiden lyhyt keskinäinen etäisyys Oritkarissa on sikäli hyvä asia, että tavara voi siirtyä hyvin helposti kuljetusmuodosta toiseen. Laivalla tuleva irtoperävaunu voidaan esimerkiksi siirtää tulevaisuudessa suoraan junanvaunuun viereisessä yhdistettyjen kuljetusten terminaalissa.

Tilaa riittää uusille toiminnoille

Kaupunki on varannut aika laajasti ”neitseellistä” aluetta logistiikka-alueen kehittämiseen. Nykyisille toimijoille on tulossa mahdollisuus laajentaa toimintaansa ja uusiakin mahtuu joukkoon.

”Siinä on mahdollisuus rakentaa vielä aika paljonkin. Uskon ja toivon, että alueelle tulee lisää terminaali- ja varastotoimintoja”, Vehkaoja sanoo.

Oritkarin alue sijaitsee lähellä keskustaa, jakeluyhteyksien kannalta se on hyvä asia. Kuljetukset keskustan alueelle ovat nopeasti hoidettavissa.

Toppila on Vehkaojan mukaan selvästi menettänyt merkitystään Oulun tavaraliikenteen keskuksena. ”Toppilan suuri painoarvo on oikeastaan muisto vain”, hän sanoo.

Keskittäminen on järkevää, mutta Vehkaojan mukaan tarvitaan varmasti muutakin. Esimerkiksi Rusko on merkittävä teollisuusalue, siellä on tuotantolaitoksia, jotka tarvitsevat tehokasta kuljetustoimintaa.

”Vain pari yritystä voi olla täysin kiinni terminaalissa, jonkin mittaisia kuljetuksia tulee aina”, Vehkaoja kuitenkin muistuttaa.

Pakasteiden kuljetus lisääntyy koko ajan

Autokuljetuksen entiset vuokratut tilat Toppilassa olivat Hannu Leppäsen mukaan auttamatta epäkäytännölliset eikä niihin kannattanut investoida. ”Oli parempi tehdä omat tilat ja samalla sellaiset, kuin niiden pitääkin olla. Tarvittiin nimenomaan pakastetilaa, koska niiden kuljetusmäärät kasvavat enemmän kuin muiden elintarvikkeiden”, Leppänen sanoo.

Välivainiolla Autokuljetuksella on yhtiön maarakennuspuolen kalustoa ja korjaustilat.

Uuden terminaalin kokonaispinta-ala on noin 5 000 neliötä. Lisäksi alueella on 800 neliön ulkovarasto. Lastauslaitureita on käytössä 28. Pakkasvarastoa on tiloista 1 100 neliötä ja kylmätiloja yli 2 000 neliötä. Lämmintä varastotilaa on 1 000 neliötä ja loput on toimistotilaa.

Oulun Autokuljetuksen liikennejohtajan Seppo Impiön mukaan elintarvikekuljetusten kylmäketjun osien on pakko olla kunnossa, jos haluaa pysyä alalla mukana. ”Säännökset ovat nykyään hyvin tiukkoja”, Impiö sanoo.

Oulun Autokuljetus toimii rahtiliikenteessä valtakunnallisesti, pääpaino on lämpösäädellyillä elintarvikekuljetuksilla, asiakkaina ovat kaikki kaupan keskusliikkeet elintarvikekuljetuksissa välillä Helsinki-Oulu ja jakeluliikenteessä koko Pohjois-Suomen alueella.

Uusi terminaali tarvitaan tukemaan jakeluliikennettä. 25-30 Autokuljetuksen ajoneuvoyhdistelmää ajaa Helsingistä päivittäin Ouluun, osa kuljetuksista menee suoraan suuriin kauppoihin. Pohjois-Suomen pitemmille reiteille lähtevät tavarat ja pienten kauppojen tavarat kulkevat sitten uuden terminaalin kautta.

Kalevan entisen paperivaraston puitteista laajennettu uusi terminaali on Oulun Autokuljetuksen historian suurin hanke, sen arvo on yli neljä miljoonaa euroa eli noin 25 miljoonaa markkaa.

Oulun Autokuljetus pitää Oritkarissa hyvänä myös alueen tarjoamia mahdollisuuksia yhdistettyihin kuljetuksiin. Tähän saakka ne ovat käytännössä olleet Vähälä-yhtiöiden hoidossa.

Autokuljetuksen lipun alla ajaa noin 250 ajoneuvoa. Yhtiön palveluksessa on noin 60 henkilöä, yhteensä yritys työllistää noin 400 ihmistä kaikki autoilijat ja autonkuljettajat mukaan lukien.

Jarmo kontiainen

Toiminta alkaa. Ensi maanantaina Oulun Autokuljetuksen autot alkavat liikennöidä Oritkarin uudesta terminaalista.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva