Kassillinen elämyksiä Vänmannin valinnasta

Eeva Kauppinen

OULU Oulun kaupunginteatteri jättää väliaikaiset jäähyväiset teatteritalolle teatterispektaakkelilla Vänmannin valinta. Se koostuu 14 esityksestä ja noin viiden tunnin rutistuksesta. Yleisö kiertää esityksissä ympäri taloa. Ensiesitys on 22. maaliskuuta ja esityskertoja yksitoista.

Idean ja toteutuksen äiti on kaupunginteatterin johtaja Anu Saari.

Ensimmäisen kerran hän törmäsi tämäntyyppiseen teatterispektaakkeliin 1970-luvulla, kun sveitsiläinen teatteriohjaaja Benno Besson toteutti vastaavan Berliinin Volksbühnellä.

”Ajatuksena oli, että voidaan tehdä tekstejä, jotka eivät välttämättä täytä joko isoa näyttämöä tai kaupallisen menestyksen odotuksia, että voidaan tehdä kokeilevia, pieniä tekstejä, antaa nuorille kotimaisille kirjailijoille mahdollisuus.”

Esimerkiksi nimekkään itäsaksalaisen näytelmäkirjailijan Heiner Müllerin ensimmäinen ammattiteatterissa esitetty teksti Lakana nähtiin yhdessä tällaisessa spektaakkelissa, mainitsee Itä-Saksassa sijaitsevasta Cottbusin valtionteatterista Ouluun siirtynyt Anu Saari.

Myös saksalainen, nyt laajasti esitetty näytelmäkirjailija Manfred Karge kokeili kirjoittajana salanimellä tällaisessa spektaakkelissa.

”On aika iso riski, jos mekin otetaan ison näyttämön ohjelmistoon kotimainen ensi-ilta lukematta tekstiä etukäteen. Mutta tällaisessa projektissa sellaista voi tehdä”, iloitsee Anu Saari.

Saksankielisellä alueella koko illan esityskavalkadit ovat teatterimuoto, joka on saanut jalansijaa juuri siksi, että koosteeseen voidaan tuottaa kantaesityksiä, lyhyempiä juttuja, ottaa samanaikaisesti useampi riski, mikä jakaa riskiä.

Montako sikaa säkissä nyt ostettiin?

”Isoja kaksi - kakkosvaiheen kantaesitykset Sick Transit ja Kylmä tila - ja monta pientä, plus että Teuvo Pakkalan Kauppaneuvoksen härkä tunnin versiona on myöskin rohkea veto”, laskee Saari.

Spektaakkelin sisälle mahtuu myös talon oman väen aluevaltauksia.

”Meidän näyttelijämme Mikko Korsulainen on itse luonut tekstin Job Automation Group, Olka Horila on kirjoittanut ja ohjannut Puheohjelman. Tämä antaa uusille kyvyille mahdollisuuden kokeilla itseään.”

Jopa viiden tunnin sessioksi venyvä Vänmannin valinta tarjoaa katsojalle pidennetyn elämyksen.

”Suomalaisethan menevät mielellään koko päiväksi vaikka Kuhmon kamarimusiikkiin tai Kaustisen kansanmusiikkijuhlille. Vänmannin valinta on kuin pienennetty joka teatterikävijän festivaali.”

Kaikki katsojat näkevät ensin Kauppaneuvoksen härän. Kakkosvaiheessa 485 katsojan joukko jakautuu viiteen esitykseen, kolmosvaiheessa seitsemään. Kaikki kokoaa jälleen yhteen loppukonsertti Grande Finale.

Valinnan mahdollisuuteen liittyy Anu Saaren mielestä se, että esityksissä mennään hyvin laidasta laitaan.

”Meillä on onnistunut valikoima. Meillä on oululaisen, 140-vuotisjuhlaansa viettävän Teuvo Pakkalan sisältörikas huvinäytelmä. Meillä on nuoren, vasta teatterikorkeakoulusta valmistuneen Miko Jaakkola esitys omasta tekstistä. Sitten meillä on suomalainen konkarikirjailija Juha Siltanen, joka kuuluu jo tunnustettuihin suomalaisiin moderneihin klassikoihin. Siltanen kirjoitti Sick Transitin tilauksena tätä projektia ajatellen.”

”Sitten meillä on ehkä Suomen tämän hetken menestyksekkäin eli Laura Ruohonen ja Olka. Sitten on vanha ihana suomalaishömppä Syntipukki, jonka työryhmässä sattuu olemaan Oulun kaupunginteatterin Thilia Thalia -porukka eli Janne Raudaskoski ja Heli Haapalainen sekä ohjaajana Mikko Kivinen. On onnistuttu saamaan mukaan rikas kirjo tekijöitä ja kirjailijoita.”

Teatteriesitykset toimivat eri tavalla kun ne siirtyvät oudompiin tiloihin: aulaan, lämpiöihin, lavastamoon, kokoonpanohalliin, pommisuojaan, sivunäyttämölle.

”Vänmannin valinta on kuin valintamyymälä, johon on helppo mennä ja kerätä itselleen kassillinen elämyksiä.”

Vänmannin valinnan kaltainen teatterispektaakkeli mahdollistui teatteritalon remontin ansiosta. Teatterihan siirtyy pariksi vuodeksi evakkoon entisiin Atrian tiloihin Limingantulliin.

”Emme olisi ikinä voineet tyhjentää taloa vain tämmöistä esitystä varten. Käytämme nyt tilaisuuden hyväksemme!”

Lopuksi Anu Saari vielä mainostaa illan päätöstä, jossa nähdään Mika Frimanin kokoama otos vanhoja valokuvia ja kaitafilminpätkiä mm. teatteritalon rakentamisesta ja Katto Kassisesta.

”Loppukonsertissa kuullaan kolmenkymmenen vuoden parhaat laulut kaikkien teatterinjohtajien ajoilta.”

Punainen lippu ja sininen lippu

OULU Vänmannin valinnasta löytyy farssia, komediaa, tragediaa, tanssia, laulua, klovneriaa, improvisaatiota.

”Valinta on sinun - ja vähän Onnettarenkin”, mainostaa Oulun kaupunginteatteri.

Nopeimmat saavat valita oman makunsa mukaan, viimeiseksi tulleet pääsevät sinne minne mahtuvat.

Vänmannin valintaan myydään 485 lippua. Kakkosvaiheen ja kolmosvaiheen esityksissä on vaihtelevasti 30-120 paikkaa.

”Jos on valinnan vaikeus, kun on runsaus, eniten saa, jos seurue hajaantuu: pariskunta tai isompi ryhmä eri esityksiin. Ajatuksena on, että väliajalla on runsaasti aikaa seurustella ja vaihtaa kokemuksia: mitä sinä näit?” kuvailee markkinointipäällikkö Maarit Hyvönen.

Päälippu on valkoinen. Punaisella lipulla pääsee kakkosvaiheeseen ja sinisellä kolmosvaiheeseen. Punaisia ja sinisiä lippuja jaetaan ennen esityksen alkua.

Eri esityspaikkoihin opastavat teatterin työntekijöiden lisäksi kummikoulun Kuusiluodon lukion oppilaat.

Koska ilta on pitkä - 4,5, jopa viisi tuntia - väliaikatarjoilua on monipuolistettu. Tarjolla on tavanomaisen kahvin lisäksi wokkipannua, salaattibaaria ja kärkkäreitä ulkona pihalla.

Tällä hetkellä Vänmannin valinnan paikoista on varattu suunnilleen puolet. Viimeinen esitys on 13.4.

Muut teatteri ovat hyvin kiinnostuneita Oulun kokeilusta. Kuopion kaupunginteatterin koko henkilökunta on tulossa kokemaan Vänmannin valinnan 10.4. ja Seinäjoen kaupunginteatterin 7.4. (EK)

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva