Kari Sankala, teksti
Arkkitehtitoimisto
Harris-Kjisik, kuvatOuluTulevaisuuden Oulua pohtiva kaupunkisuunnitteluseminaari järjestettiin keskiviikkona jo kymmenettä kertaa.
Seminaari on järjestetty vuodesta 2007 lähtien. Siihen on aina kutsuttu kaupungin omien vaikuttajien lisäksi eri sidosryhmiä yrittäjiä ja kauppakamaria myöten.
Puolen päivän mittaisessa seminaarissa mietittiin, millainen on vetovoimainen pohjoinen kaupunki Oulu.
Seminaarissa vilautettiin visualisointeja siitä, miten vaikkapa Hallituskatua ja Rotuaaria voitaisiin kehittää.
Yleiskaavasuunnittelija Jouni Mäkäräinen korosti, etteivät näytetyt kuvat ole valmiita suunnitelmia tai toteutusvaihtoehtoja.
Oma kohteensa visualisoinnissa oli Rotuaari, josta helsinkiläinen arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik oli tehnyt kolme luonnosta kutkuttamaan oululaisten mielikuvitusta.
– Vaihtoehdot eivät ole tutkittuja. Ne ovat puhtaasti tulevaisuuden visualisointeja, joissa ei ole lainkaan huomioitu esimerkiksi pelastusnäkökulmaa, Mäkäräinen kertoi.
– Tulevaisuuden Rotuaarin kattamista voisi testata vaikka nettiäänestyksellä.
– Visioissa ei ole siis tarjolla toteutettavaa vaihtoehtoa, vaan mietintä alkaa vasta sitten, jos joku idea saa kannatusta kaupunkilaisten keskuudessa.
– Lopullisissa ratkaisuissa pitää ottaa huomioon hintakin.
Marraskuussa valmistuvassa keskustavisioluonnoksessa Oulun keskusta on jaettu viiteen osa-alueeseen.
Luvassa on ehdotukset siitä, miten kutakin osa-aluetta voisi kehittää. Aivan Oulun ydinkeskusta on palveluiden keskustaa.
Rannempaa löytyy luonnollisesti oma torialueensa.
Omaksi kokonaisuudekseen nousee rautatieaseman seutu. Se on asemakeskuksen aluetta.
Oulun historiallinen keskusta löytyy Franzéninpuiston ympäristöstä.
Asumisen keskustan pääpaino suuntautuu Albertinkadusta ja Mannerheiminpuistosta etelän eli Heinäpään suuntaan.
Pohjoisen vetovoimaisen kaupungin Oulun näkökulmasta tulevaisuuden suunnittelussa erotellaan tapahtumapaikat ja asuminen.
Kävelykatualuetta suunnitelmissa tai ainakin keskusteluissa ollaan laajentamassa Kirkkokatua Hupisaarten suuntaan, Hallituskatua rautatieasemalle ja torilla Ahtisaarenaukiolle sekä teatterin ja kirjaston väliin.
Näin Rotuaarin kattamisen lisäksi keskustelun aiheita voisivat olla Pakkahuoneenkadun käyttö Torikadun ja Aleksanterinkadun välillä sekä Hallituskatu.
Kävelykatuosiot Oulun keskustassa muodostaisivat suunnittelijoiden silmissä tapahtumapaikkojen verkon pienistä suuriin tapahtumiin.
Torin lisäksi asemakeskuksessa nähdään mahdollisuuksia suurempien tapahtumien järjestämiseen.
Pienemmät tapahtumat ovat tarjolla Pakkahuoneenkadulle ja Mannerheiminpuistoon.
Seminaarissa myönnettiin kaupunkisuunnittelupalkinto 2016 oululaiselle Taina Pitkänen-Kolille.
Pitkänen-Koli toimi pitkään Oulun kunnallispolitiikassa. Hän on yksi kaupunkisuunnitteluseminaarin ideoijista.
Pitkänen-Koli on ollut sitoutunut ja vaikuttanut Oulun kaupunkisuunnittelun kehittämiseen ja kehitykseen esimerkiksi teknisen lautakunnan puheenjohtajana.
Vaihtoehto 0: Rotuaarin kattamista ja lämmittämistä on Oulussa pohdittu 1900-luvun lopulta lähtien. Nykyään lämmitys on toteutettu, mutta katto puuttuu. Aikanaan ideaa pidettiin jopa energian tuhlauksena ja siksi vastustus oli ankara. Vaihtoehto 3: Rotuaarin pysyvä kattamisvaihtoehto.Artikkelin lähde Kaleva 13.10.2016.