Rakkautta ja revolutsioonia

Näyttelijä Liisa Toivonen on nähty L. Onervan, Jorinda Kuuton, Sally Bowlesin ja Aino Kallaksen rooleissa.

– Näyttelijä on kuin sirkushevonen: lavalle on päästävä. Oulun kaupunginteatterissa on hyvä, ammattitaitoinen henkilökunta. Heitä pitäisi käyttää, Toivonen sanoo.

EEva kauppinen teksti // Jukka-Pekka Moilanen kuva

Tähän ammattiin liittyy paljon rakkautta ja revolutsioonia, sanoo näyttelijä Liisa Toivonen. Hän on juuri jäänyt eläkkeelle työskenneltyään Oulun kaupunginteatterissa syksystä 1981.

Toivonen esitti Aino Kallasta Aino Piirolan kirjoittamassa monologissa Rakkaus ja revolutsiooni vuonna 1994.

Käsiohjelmassa sanotaan, että kaikella on aikansa. Teksti on mukaelma Saarnaajan kirjan 3. luvusta:

”Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet. Aika on syleillä ja aika olla syleilemättä. Aika on etsiä ja aika kadottaa. Aika on olla vaiti ja aika puhua.”

Toivosen ensimmäinen rooli Oulussa oli Cabaret-musiikkinäytelmän päähenkilö Sally Bowles. West Endissä saman rooli teki Judi Dench 1968 ja elokuvamusikaalissa Liza Minnelli 1972.

Cabaret’n näki Oulussa yli 37 000 katsojaa.

– Semmoisesta roolista voi vain haaveilla, Toivonen toteaa.

– Minulla oli koko näyttämö, kun tulin rautaesiripun yhdestä ovesta esiin laulamaan laulun Elämä on vain cabaret. Se oli pyörryttävä, hieno tunne.

Toivonen käy läpi uraansa. Hyviä muistoja, hyviä esityksiä mahtuu mukaan paljon.

Yksi näyttelijättärelle tärkeistä töistä oli Reetta Niemisen kirjoittama ja Hannele Ruotsalon ohjaama Soi kauniisti elämäni murheen laulu 1987. Se oli Madetoja-viikkojen ja Oulun kaupunginteatterin yhteistuotanto, joka esitettiin kaupungintalossa.

– Minulla oli L. Onervan rooli. Eino Leinoa näytteli Heimo Happonen ja Leevi Madetojaa Pertti Hakala.

Korpelalaisuudesta kertoneessa Bengt Pohjasen ja Ilpo Tuomarilan Jerusalemin tanssissa 1990–1992 Liisa Toivonen näytteli Jorinda Kuuttoa, josta tuli profeetta. Esitys oli menestys. Se vieraili Tampereen Teatterikesässä ja Bonner Biennalessa Saksassa.

– Saimme hyvän vastaanoton. Uteliaisuutta ja ihastusta. Saksassa olivat ihmeissään suomalaisen näyttelijän eläytymisestä ja rohkeudesta.

Yleisö kävi katsomassa Jerusalemin tanssia, vaikka aihepiiri on rankka.

– Se kertoo minulle, että oululainen yleisö on fiksua. Täällä on hyvin positiivisesti uuteen suhtautuva yleisö. Sille nostan hattua.

– Lavastaja Kati Lukan luoma näyttämökuva oli jumalaisen kaunis. Lunta satoi koko näytelmän ajan. Ja sitä lunta satoi suurelle näyttämölle vielä monta vuotta jälkeen päinkin, Toivonen nauraa.

Näyttelijä on kuin sirkushevonen: lavalle on päästävä, Toivonen toteaa. Näyttelijä voi motivoitua ja kehittyä vain erilaisten, haastavien roolien kautta.

– On ihan hirvittävän tärkeää, ettei näyttelijää ensinnäkään laiteta sapluunaan eli anneta aina tietynlaisia rooleja.

– Kun teatterissa on hyvä, ammattitaitoinen henkilökunta, heitä pitäisi käyttää. On tunnettua, että joissakin teattereissa on näyttelijöitä niin sanotusti kuivutettu eli ei anneta rooleja lainkaan.

Oulun kaupunginteatterin tämän syksyn ensi-illoissa käytetään paljon vierailijoita.

– En tiedä, halutaanko Oulun kaupunginteatterista vierailuteatteri. Onko se kaupungin visio? Kelpaako talon oma väki enää rooleihin?

Liisa Toivonen on työskennellyt Oulussa kahdeksan eri teatterinjohtajan aikana: Markus Packalén, Jussi Helminen, Yrjö Juhani Renvall, Maarit Pyökäri, Anu Saari, Ahti Ahonen, Mikko Kouki ja Kari-Pekka Toivonen.

– Taiteellisista johtajista löytyy demokraatteja, jähmeitä, julkkiksia, narsisteja, työnarkomaaneja, tukijoita, visionäärejä, uudistajia. Oulu on toiminut ponnahduslautana monesta eri koulutuspohjasta tulleelle johtajalle, Toivonen listaa.

– Täältä savustettu Anu Saari oli yksi parhaista. Hänellä oli näkemystä, talossa kansainvälinen meininki ja ohjelmistossa korkeatasoisia tekstejä.

Saaren kaudella teatteri oli evakossa. Ennen lähtöä tehtiin teatterispektaakkeli Vänmannin valinta.

– Koko teatteri oli täynnä pieniä esityksiä: varastossa, verstaassa, Vinttikamarissa. Minulta oli mukana kolme ohjausta. Olin myös näyttämöllä ja lauloin konsertissa. Inspiroivaa!

Oulun kulttuuri-ilmapiiriä Liisa Toivonen vertaa vuoteen 1981, kun hän tuli Joensuusta Ouluun ja Kirsti Simonsuuri julkaisi Pohjoisen yökirjan.

– Kaupungin puolelta puuttuu näkemystä, vastuuta ja tukea paikallisia ammattitaiteilijoita kohtaan.

Teatteria ja teatterin tekemistä Toivonen katselee nyt ulkopuolisen silmin. Keväällä 2017 entiseen työpaikkaan tehdään jälleen uusi hyvinvointikartoitus.

– Onhan niitä tutkimuksia tehty. Tämän ajan johtajan pitää olla keskustelukykyinen, avoin ja oikeudenmukainen, työntekijää huomioiva. Ja jos ei ole, siihen pitää puuttua.

Teatterinjohtajan ansioistaan Silmänkääntäjä-palkinnolla palkittu Aila Lavaste pohtii työn vaatimuksia ja houkutuksia kirjassaan Vieraassa takissa (2015):

”Hallussani oli nyt valtikka, jonka kanssa ei auta harkitsemattomasti heilua. Sillä kun voi tarkoittamattaan sohaista toista kipeästi.”

FAKTA

Liisa Toivonen

Näyttelijä, syntynyt Helsingissä 1952. Asuu Oulussa.

Puoliso Taidemaalari Martti Mäki. Tytär Fanni Wilhelmiina.

Opinnot: Suomen Teatterikoulu 1974–1978.

Kiinnitykset: Mikkelin Teatteri 1978–1979, Joensuun kaupunginteatteri 1979–1981, Oulun kaupunginteatteri 1981–2016. Jäi eläkkeelle 1. lokakuuta 2016.

Työskenteli teatterin ja draaman opettajana ja ohjaajana Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa vuodesta 1995 ja Oulun kaupungin Kesäfiilis-leireillä 80-luvun alussa yhdessä Irene Ristolaisen kanssa.

Ansiomerkit: Suomen Näyttelijäliiton kultainen taiteilijamerkki 2014.

Apurahat: Valtion näyttämötaidetoimikunnan puolivuotinen apuraha 1993 ja yksivuotinen 2008. Ensimmäinen Maria Silfvan -stipendi 2003.

Harrastukset: Keittotaide, vaellus, marjastus, kirjallisuus ja elokuvat.

Tärkeimpiä rooleja

Sally Bowles/ Cabaret 1981, L. Onerva/ Soi kauniisti elämäni murheen laulu 1987, Jorinda Kuutto/ Jerusalemin tanssi 1990, Aino Kallas/ Rakkaus ja revolutsiooni 1994, La Poncia/ Bernarda Alban talo 2001, Eva/ Rajamaa 2003, Mallun äiti/ Katsastus 2010, Maggie/ Lovesong 2013, Kepa Kirkaspää/ Sänky 2015.

Tärkeimpiä ohjauksia

Magdalan Maria 2001, Isadora 2002, On rakkautes ääretön (Vänmannin valinta) 2002, Olga 2002, Veljeni Leijonamieli 2003, Sihteeriköt 2004, Minä ja Tšehov 2006, Huppa-Leena – runoelma sodasta ja rakkaudesta 2008.

Näyttelijä Liisa Toivonen
jäi eläkkeelle, koska loukkasi
kätensä tapaturmassa.
Hän kiittää suojelusta,
ettei käynyt pahemmin.
Nyt innokas lukija ja vaeltaja voi tehdä, mitä pystyy ja haluaa.

– Nuori Anna-Leena Härkönen

sanoi, että tänne meille Piki-

saareen on mielenkiintoista tulla. Tämä on kuin Melukylän talo,

Toivonen kertoo keittiössään. Liisa Toivosen ensimmäinen rooli Oulun kaupunginteatterissa oli Sally Bowles musiikkinäytelmässä Cabaret 1981. – Elämä on vain cabaret. Tässä kuvassa minulla on jo Cabaret-tukka, hän toteaa. Toivosen seurassa
teatterinjohtaja Markus Packalén ja muut uudet näyttelijät Risto Tuorila (vas.), Markku Maalismaa ja Hannu Pelkonen.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 08.10.2016.