– Näyttelijä on kuin sirkushevonen: lavalle on päästävä. Oulun kaupunginteatterissa on hyvä, ammattitaitoinen henkilökunta. Heitä pitäisi käyttää, Toivonen sanoo.
EEva kauppinen teksti // Jukka-Pekka Moilanen kuva
Käsiohjelmassa sanotaan, että kaikella on aikansa. Teksti on mukaelma Saarnaajan kirjan 3. luvusta:
Toivosen ensimmäinen rooli Oulussa oli
Cabaret’n näki Oulussa yli 37 000 katsojaa.
– Semmoisesta roolista voi vain haaveilla, Toivonen toteaa.
– Minulla oli koko näyttämö, kun tulin rautaesiripun yhdestä ovesta esiin laulamaan laulun Elämä on vain cabaret. Se oli pyörryttävä, hieno tunne.
Toivonen käy läpi uraansa. Hyviä muistoja, hyviä esityksiä mahtuu mukaan paljon.
Yksi näyttelijättärelle tärkeistä töistä oli Reetta Niemisen kirjoittama ja Hannele Ruotsalon ohjaama
– Minulla oli L. Onervan rooli. Eino Leinoa näytteli Heimo Happonen ja Leevi Madetojaa Pertti Hakala.
Korpelalaisuudesta kertoneessa Bengt Pohjasen ja Ilpo Tuomarilan
– Saimme hyvän vastaanoton. Uteliaisuutta ja ihastusta. Saksassa olivat ihmeissään suomalaisen näyttelijän eläytymisestä ja rohkeudesta.
Yleisö kävi katsomassa Jerusalemin tanssia, vaikka aihepiiri on rankka.
– Se kertoo minulle, että oululainen yleisö on fiksua. Täällä on hyvin positiivisesti uuteen suhtautuva yleisö. Sille nostan hattua.
– Lavastaja Kati Lukan luoma näyttämökuva oli jumalaisen kaunis. Lunta satoi koko näytelmän ajan. Ja sitä lunta satoi suurelle näyttämölle vielä monta vuotta jälkeen päinkin, Toivonen nauraa.
Näyttelijä on kuin sirkushevonen: lavalle on päästävä, Toivonen toteaa. Näyttelijä voi motivoitua ja kehittyä vain erilaisten, haastavien roolien kautta.
– On ihan hirvittävän tärkeää, ettei näyttelijää ensinnäkään laiteta sapluunaan eli anneta aina tietynlaisia rooleja.
– Kun teatterissa on hyvä, ammattitaitoinen henkilökunta, heitä pitäisi käyttää. On tunnettua, että joissakin teattereissa on näyttelijöitä niin sanotusti kuivutettu eli ei anneta rooleja lainkaan.
Oulun kaupunginteatterin tämän syksyn ensi-illoissa käytetään paljon vierailijoita.
– En tiedä, halutaanko Oulun kaupunginteatterista vierailuteatteri. Onko se kaupungin visio? Kelpaako talon oma väki enää rooleihin?
Liisa Toivonen on työskennellyt Oulussa kahdeksan eri teatterinjohtajan aikana: Markus Packalén, Jussi Helminen, Yrjö Juhani Renvall, Maarit Pyökäri, Anu Saari, Ahti Ahonen, Mikko Kouki ja Kari-Pekka Toivonen.
– Taiteellisista johtajista löytyy demokraatteja, jähmeitä, julkkiksia, narsisteja, työnarkomaaneja, tukijoita, visionäärejä, uudistajia. Oulu on toiminut ponnahduslautana monesta eri koulutuspohjasta tulleelle johtajalle, Toivonen listaa.
– Täältä savustettu Anu Saari oli yksi parhaista. Hänellä oli näkemystä, talossa kansainvälinen meininki ja ohjelmistossa korkeatasoisia tekstejä.
Saaren kaudella teatteri oli evakossa. Ennen lähtöä tehtiin teatterispektaakkeli
Oulun kulttuuri-ilmapiiriä Liisa Toivonen vertaa vuoteen 1981, kun hän tuli Joensuusta Ouluun ja Kirsti Simonsuuri julkaisi
– Kaupungin puolelta puuttuu näkemystä, vastuuta ja tukea paikallisia ammattitaiteilijoita kohtaan.
Teatteria ja teatterin tekemistä Toivonen katselee nyt ulkopuolisen silmin. Keväällä 2017 entiseen työpaikkaan tehdään jälleen uusi hyvinvointikartoitus.
– Onhan niitä tutkimuksia tehty. Tämän ajan johtajan pitää olla keskustelukykyinen, avoin ja oikeudenmukainen, työntekijää huomioiva. Ja jos ei ole, siihen pitää puuttua.
Teatterinjohtajan ansioistaan Silmänkääntäjä-palkinnolla palkittu Aila Lavaste pohtii työn vaatimuksia ja houkutuksia kirjassaan
– Nuori Anna-Leena Härkönen
sanoi, että tänne meille Piki-
saareen on mielenkiintoista tulla. Tämä on kuin Melukylän talo,
Toivonen kertoo keittiössään.
Liisa Toivosen ensimmäinen rooli Oulun kaupunginteatterissa oli Sally Bowles musiikkinäytelmässä Cabaret 1981. – Elämä on vain cabaret. Tässä kuvassa minulla on jo Cabaret-tukka, hän toteaa. Toivosen seurassa
teatterinjohtaja Markus Packalén ja muut uudet näyttelijät Risto Tuorila (vas.), Markku Maalismaa ja Hannu Pelkonen.
Artikkelin lähde Kaleva 08.10.2016.