Kahdeksan minuutin pikajunajunareissu

Kesällä avattu Oulu–Kempele-junayhteys keräsi parhaimmillaan 60 päivittäistä matkustajaa. Syksyllä matkustajamäärä on ollut 35:n tienoilla.

Antti Ervasti

Kempele

Kempeleläinen Oili Pirnes odottaa Kempeleen asemalla Ouluun menevää junaa tytöntyttönsä Hanna Fairchildin kanssa. Pian juna saapuu minuutilleen ajallaan ja he hyppäävät kyytiin.

– En ole ennen käyttänyt tätä junaa. Nyt päätettiin lähteä katsomaan kaupunkia, muun muassa kauppakeskus Valkeaa Seinäjoelta tulleen syyslomavieraan kanssa, Pirnes kertoo.

Kempeleen ja Oulun välille avattiin juhannusviikolla junayhteys ja asema otettiin käyttöön 26 vuoden tauon jälkeen.

– Kyllä varmasti tulen käyttämään junaa Oulun-matkoilla myöhemminkin, kun nyt olen opetellut tämän. Etelään Seinäjoen-junaanhan minä olen noussutkin tästä Kempeleen asemalta, Pirnes sanoo kiitäessään nopeasti, kahdeksassa minuutissa Oulun keskustaan.

Pisimmilläänkin Oulun ja Kempeleen välinen junamatka kestää vain kymmenen minuuttia. Vuoroja kulkee neljästä viiteen päivässä per suunta.

Oulun joukkoliikenteen linjan numero 51 vuorot Oulun ja Kempeleen välillä kestävät 50 minuuttia. Vähän suorempaa ajavalla linjalla numero 52 matka kestää vajaat puoli tuntia.

Pääsuunnittelija Sami Hovi VR:ltä kertoo, että kesäkuukausina matkustajamäärä Kempeleen asemalla on ollut noin 60 päivässä. Syksymmällä määrä väheni noin 35 matkustajaan.

– Oletettavasti Kempeleestä tehdään enemmän matkoja Ouluun ja takaisin kuin päinvastoin. Kesän jälkeen matkat ovat vähentyneet, mutta uuden kysynnän kehittyminen vie aikansa. Tarvitaan pidempää seurantaa, hän arvelee.

VR ei ole asettanut yksiselitteistä rajaa, kuinka pieneksi vähenevillä matkustajamäärillä pysähdykset Kempeleessä lakkautettaisiin. Ratkaisuihin vaikuttavat Hovin mukaan muutkin tekijät, kuten ohi kulkevien matkustajavirtojen suuruus kokonaisuutena.

– Toivomme tietysti, että Kempeleen matkustajamäärä lähtee kasvuun, jolloin pysähdysten tulevaisuus olisi varmemmalla pohjalla.

Nykyisellään junayhteys ei palvele parhaiten Kempeleen tai Oulun työmatkaliikennettä.

Oulusta ehtii hyvin yhdeksäksi töihin Kempeleeseen kello 8.13 lähtevällä, kello 8.21 perillä olevalla junalla. Takaisin Ouluun juna lähtisi puoli yhdeltä ja seuraava kello 18.38. Ehkä pitkää päivää tekevälle paluuvuoro sopisi.

Kempeleestä lähtee aamulla juna arkisin seitsemän jälkeen niin, että Oulussa ollaan vähän ennen puoli kahdeksaa.

Takaisin tulo on vähän hankalampaa, sillä ensimmäinen iltapäivävuoro Oulusta lähtee jo puolilta päivin, ja seuraava vasta illalla vartin yli yhdeksän.

Hovi sanoo, että aikatauluja ei voi muuttaa työssä käyville sopivammiksi.

– Kempeleessä pysähtyvät junat ovat Helsinki–Oulu- tai Helsinki–Rovaniemi-välillä kulkevia junia, mikä tarkoittaa, että niiden on koko reitillään palveltava mahdollisimman hyvin valtakunnallista runkoliikennettä. On otettava huomioon myös jatkoyhteydet, eikä pelkästään Kempele–Oulu-välin matkustustarpeita, hän perustelee.

Kovin kalliiksi Kempeleen ja Oulun välillä päivittäinen kulkeminen ei tule. Yhden suunnan kertalippu junaan maksaa kolme euroa, mutta kysytyimmille vuoroille lippu saattaa tulla vähän kalliimmaksi. 10 päivän sarjalippu maksaa 24 euroa eli 2,40 euroa matkalta. 30 päivän kausilipun hinta on 28 euroa.

Linja-autolla Oulun ja Kempeleen välisestä kertalipusta joutuu pulittamaan lähes kaksi kertaa enemmän, 5,80 euroa.

Kempeleessä pysähtyminen ja kiihdyttäminen uudelleen matkavauhtiin aiheuttavat satoja tonneja painavalle junalle Hovin mukaan aina jonkin verran energiakustannuksia. Tuntivauhti Kempeleen kohdalla on nykyisin 140 ja myöhemmin 200.

– Tärkeämpi seikka on kuitenkin matka-ajan piteneminen, mikä lähes poikkeuksetta aiheuttaa matkustajamäärän vähenemistä. Puhtaan laskennallisesti pysähdys vie aikaa 3–5 minuuttia, mutta siihen vaikuttavat muutkin tekijät. Matka-aikasäästöt ovat tyypillisesti pienten tekijöiden summia.

Fakta

Oulu–Kempele–Oulu-junayhteys

Kempeleen rautatieasema otettiin uudelleen käyttöön
20. kesäkuuta tänä vuonna.

Edellisen kerran matkustajajuna oli pysähtynyt asemalla
26 vuotta aikaisemmin,
27. toukokuuta 1990.

Rautatieaseman palvelut suljettiin viisi vuotta aikaisemmin.

Matka Kempeleen ja Oulun välillä kestää 8–10 minuuttia.

Yhden suunnan matka maksaa kolme euroa.

Vertailun vuoksi: AB-vyöhykkeiden läpi kulkeva Oulun joukkoliikenteen yhden suunnan kertalippu Oulun ja Kempeleen välillä maksaa 5,80 euroa.

Kempeleen asemalla ei ole asemapalveluja eikä sieltä voi ostaa junalippuja.

”Noin viidennes Kempeleestä tehdyistä junamatkoista on suuntautunut Ouluun. Suunnilleen saman verran matkustetaan myös Helsinkiin asti, ja loputkin pääsääntöisesti etelän suuntaan.”

Sami Hovi

pääsuunnittelija

VR

Asemalla on 450 metrin pituinen asemalaituri, tuulikatoksia ja junien aikataulunäyttö.

Kempeleen aseman uudelleen käyttöönotto oli Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Liikenneviraston yhteistyön ansiota.

Suurimman osan 15 miljoonan euron kustannuksista maksoi Liikennevirasto.

Alun perin Kempeleen rautatieasema avattiin vuonna 1884, ja sitä laajennettiin vuonna 1904.

Junat pysähtyvät Kempeleessä arkipäivisin kolmesta viiteen kertaan päivässä per suunta.

Oili Pirnes (kesk.) ja Hanna Fairchild hyppäsivät tiistaina Kempeleestä Ouluun menevään pikajunaan. Seinäjoelta syyslomalle tullut Fairchild halusi tutustua kaupunkiin. Kempeleeseen jäi etelästä tulevia matkustajia.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 19.10.2016.